Gå til innhold

Hva var det største problemet med autismen du hadde som barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

å ikke bli forstått over at jeg var annerledes. Det ble ikke godtatt.

F.eks da jeg var ferdig på skolen så var jeg helt utslitt og det siste jeg ønsket var å sosialisere meg med venner hjemme også. Det ble de stor ståhei av og det førte til tvangssosialisering så de voksne kunne gi seg selv et fornøyd klapp på skuldra, mens jeg ofte fikk meltdown etterpå fordi jeg var overbelastet. Jeg savnet aldri samvær med skolevenner hjemme, men det forstod ikke de rundt meg.

Så slet jeg også med skolevegring, utenforskap, angst, depresjoner, sosiale koder o.l. Måtte gjennom hele 9 klasse hentes hjemme med makt av ansatte på skolen og bæres ut i bilen deres og inn i klasserommet fordi jeg ikke ville gå.

Nå som jeg er voksen så har jeg svært begrenset kontakt med omverdenen. Jeg har ingen nære venner,ingen jobb, ingen fritidsaktiviteter utenfor huset som innebærer andre og jeg er svært begrenset på sosialt samvær når det gjelder å møte familie og deres venner. Jeg vet ikke hvordan jeg skal balansere det da jeg aldri fikk lov å sette egne grenser som barn uten å måtte få meltdown, og derfor blir det ekstra vanskelig å være sammen med andre som voksen da jeg ikke vet når det er innafor å gå ut av rommet, be dem gå hjem osv.

Anonymkode: 74d11...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

 

Så slet jeg også med skolevegring, utenforskap, angst, depresjoner, sosiale koder o.l. Måtte gjennom hele 9 klasse hentes hjemme med makt av ansatte på skolen og bæres ut i bilen deres og inn i klasserommet fordi jeg ikke ville gå.

Nå som jeg er voksen så har jeg svært begrenset kontakt med omverdenen. Jeg har ingen nære venner,ingen jobb, ingen fritidsaktiviteter utenfor huset som innebærer andre og jeg er svært begrenset på sosialt samvær når det gjelder å møte familie og deres venner. Jeg vet ikke hvordan jeg skal balansere det da jeg aldri fikk lov å sette egne grenser som barn uten å måtte få meltdown, og derfor blir det ekstra vanskelig å være sammen med andre som voksen da jeg ikke vet når det er innafor å gå ut av rommet, be dem gå hjem osv.

Anonymkode: 74d11...d88

Mener du det her bokstavelig? At du ble bært med makt hver eneste dag hele 9. Klasse ut i bilen og til skolen av de ansatte? 

Anonymkode: ac465...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Mener du det her bokstavelig? At du ble bært med makt hver eneste dag hele 9. Klasse ut i bilen og til skolen av de ansatte? 

Anonymkode: ac465...275

 

Ja, de dagene moren min ikke fikk meg avgårde alene så ble de kontakten og kom og hentet meg. Noen dager kunne jeg takle skolen og moren min kunne kjøre meg mens jeg gråt, mens andre ganger måtte de komme og hente meg. Jeg husker det var to menn.

Jeg fikk innvilget hjemmeundervisning de siste månedene av våren og byttet skole da jeg skulle starte i 10-klasse.

Anonymkode: 74d11...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Angst, skolevegring, utenforskap.

Anonymkode: 407a8...39c

Glemte meltdown med alvorlige somatiske symptomer.

Anonymkode: 407a8...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig at du ble hentet med makt av to menn hjemme hos deg selv fordi du ikke ville på skolen? Skjønte de ikke at det var noe underliggende og ikke bare at du var lat og ikke ville?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (23 minutter siden):

Utrolig at du ble hentet med makt av to menn hjemme hos deg selv fordi du ikke ville på skolen? Skjønte de ikke at det var noe underliggende og ikke bare at du var lat og ikke ville?

Jeg vet ikke om de ikke skjønte, men svaret deres og fra BUP var bare at "alle må på skolen og sånn er det bare". Dette er 20 år siden så jeg tror ikke det hadde gått idag.

Traumer fikk jeg også. Jeg er ikke istand til å gå innom skoler når nieser og nevøer har avslutninger o.l. for familien, og jeg kan få hjertebank og angst bare av å se på serier hvor de er på en skole. 

Anonymkode: 74d11...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker

Engstelse og følelsen av å ikke skjønne det de andre skjønte. Hvor fikk de sinn info fra liksom?! 😅

Anonymkode: e8873...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...