Gå til innhold

Matbudsjett


Fru2020

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Som jeg skulle sagt det selv. :) 

Jo amerikansk blanding er bra 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo amerikansk blanding er bra 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Den er det verste av det verste. Finnes mye bedre alternativer, som denne

Bukettblanding - 500g Eldorado | Meny.no

eller denne.

Jegerblanding - grønnsaker som passer til vilt | Findus

Anonymkode: 0f919...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Som jeg skulle sagt det selv. :) 

Hvorfor unngår du viktige byggesteiner som gulrot erter og brokkelig? Får du i deg godt med jern? Når alderdommen har meldt seg er det viktig med gode vitamin kilder. 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (8 minutter siden):

 

 

Jeg spurte fordi jeg syns det er så stor forskjell på det som funker greit og det som absolutt ikke duger. For min del må de fleste varmes og inngå i en mix-rett ((gryte, suppe, pai etc), med unntak av poteter (feks potetbåter), grønne erter og rotgrønnsaker. De tåler bedre å serveres "som de er" syns jeg. Jeg bruker frossen spinat i pai innimellom, og frossen koriander i gryter og syns det er helt ok til hverdags. Syns også wokblaningene til Findus er gode, men de må stekes (ikke kokes/dampes).

"Amerikansk blanding" er aldri godt, ikke engang i kjøttsuppe e.l. og jeg unngår alt med gulerøtter, blomkål, rosenkål, brokkoli etc. Til nød kan jeg imidlertid sprøsteke pytt i panne sammen med egg, men det er lenge siden sist :)

Jeg bruker wok-blandinger i størst grad, men også blomkål- og brokkoli, guørøtter brekkbønner, edamerbønner etc. 

Klart det er egentlig bedte med ferske, men pris, mindre svinn, mer lettvint etc. veier opp for det synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den er det verste av det verste. Finnes mye bedre alternativer, som denne

Bukettblanding - 500g Eldorado | Meny.no

eller denne.

Jegerblanding - grønnsaker som passer til vilt | Findus

Anonymkode: 0f919...573

Hvorfor er det ikke da? Er jo grønnsaker det også. 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor unngår du viktige byggesteiner som gulrot erter og brokkelig? Får du i deg godt med jern? Når alderdommen har meldt seg er det viktig med gode vitamin kilder. 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Du misforstår. Hverken Lillemus eller jeg dropper grønnsaker som vi syns forringes når de fryses, vi bruker ferske istedenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (2 minutter siden):

Du misforstår. Hverken Lillemus eller jeg dropper grønnsaker som vi syns forringes når de fryses, vi bruker ferske istedenfor. 

Ferske har mindre vitaminer enn frosne 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk blanding var det vi hadde da jeg var liten når vi skulle ha noe godt. Den hadde nok sin storhetstid på slutten av åttitallet/nittitallet. Jeg liker den fordi jeg er så glad i mais og erter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Amerikansk blanding var det vi hadde da jeg var liten når vi skulle ha noe godt. Den hadde nok sin storhetstid på slutten av åttitallet/nittitallet. Jeg liker den fordi jeg er så glad i mais og erter.

 

Også er den litt søt. 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor unngår du viktige byggesteiner som gulrot erter og brokkelig? Får du i deg godt med jern? Når alderdommen har meldt seg er det viktig med gode vitamin kilder. 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Jeg spiser mye gulrot, blomkål, brokkoli, kålrot og løk jeg. :) Bare ikke i frossen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser mye gulrot, blomkål, brokkoli, kålrot og løk jeg. :) Bare ikke i frossen form.

Så da manglet du ikke noe, det gledet meg å lese. Da kommer alderdommen til å gå bra. 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ferske har mindre vitaminer enn frosne 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Om de "friske" grønnsakene har reist langt og lenge så stemmer det faktisk at de frosne har et bedre vitamininnhold. :) Jeg kjøper norsk så godt jeg får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ferske har mindre vitaminer enn frosne 

Anonymkode: a2ecf...c4a

Det er ikke rare forskjellen, if at all.

Din første uttalelse "Hvorfor unngår du viktige byggesteiner som gulrot erter og brokkelig? Får du i deg godt med jern? Når alderdommen har meldt seg er det viktig med gode vitamin kilder" var i allefall helt skivebom Svaret er nemlig ja, man får i seg tilstrekkelig næring om man spiser så mye grønnsaker som Lillemus (og jeg selv) gjør.

Du tar forresten feil i at det er viktig med vitaminer når alderdommen har meldt seg. Det er like viktig hele livet. Må også  legge til at alderdommen ikke har meldt seg for verken Lillemus eller meg ennå, vi er begge midt i livet. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (1 minutt siden):

Det er ikke rare forskjellen, if at all.

Din første uttalelse "Hvorfor unngår du viktige byggesteiner som gulrot erter og brokkelig? Får du i deg godt med jern? Når alderdommen har meldt seg er det viktig med gode vitamin kilder. " var iallefall helt skivebokv Svaret er nemlig ja, man får i seg tilstrekkelig næring om man spiser så mye grønnsaker som Lillemus (og jeg selv) gjør.

Du tar forresten feil i at det er viktig med vitaminer når alderdommen har meldt seg. Det er like viktig hele livet. Må også  legge til at alderdommen ikke har meldt seg for verken Lillemus eller meg ennå, vi er begge midt i livet. 

😂 Vi har noen år igjen ennå før vi kan kalles gamle ja! Jeg tror mitt kosthold gjør min kropp bra rustet til den tid. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

😂 Vi har noen år igjen ennå før vi kan kalles gamle ja! Jeg tror mitt kosthold gjør min kropp bra rustet til den tid. :) 

Samme her :) Tror dessuten det er flere andre ting i livene våre som gjør oss godt rustet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 minutter siden):

Må også  legge til at alderdommen ikke har meldt seg for verken Lillemus eller meg ennå, vi er begge midt i livet. 

Det er vel noen brukere her inne som mener vi er gamle vi som har passert førti😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Det er vel noen brukere her inne som mener vi er gamle vi som har passert førti😂

Jeg har jo til og med passer 50 så jeg er vel som en fossil å regne! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Matbudsjettet vårt er på 6000 i måneden. Vi er 2 stykker. I dette inngår også slike ting som zalo, vaskepulver, såper osv. Det hender noen ganger vi må sette inn ekstra på matkontoen. F.eks desember måned. Julemat er ikke billig. I hvert fall ikke pinnekjøtt. Vi har også flere munner vi skal mette i jula. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...