Gå til innhold

Forvirret.... Medisinering eller ei....

Anbefalte innlegg

Jeg har engstelig og unnvikende pf og har det siste året vært i to behandlinger, en hos DPS og en privat. Jeg har de siste 12 årene brukt Aurorix, og vært innom brintillix og Wellbutrin som ble valgt bort pga bivirkninger 

Når jeg begynte hos DPS mente min behandler at jeg burde slutte med medisinering da det ikke så ut til å ha effekt og at jeg ved behandling fikk mere kontakt med vanskelig følelser uten. Så da gjorde jeg det og var vel uten medisinering i nesten 10 måneder.

Etter endt behandling og hverdag ble angst, uro og depresjon vanskelig igjen, og jeg begynte igjen på Aurorix. Nå er jeg igang med behandling i privat regi, behandler er ikke psykolog/psykiater, men har gitt uttrykk for at behandling blir bedre uten medisiner og bedre kontakt med egne følelser. De eneste følelser jeg har igjen er angst, uro og depresjon....😮💨 Er det virkelig bra for meg å ha mye kontakt med egne følelser???

Etter å ha startet opp med aurorix igjen merker jeg jo forskjellen, negativt og positiv. Det positive er jo at jeg får bedre konsentrasjon og klarer jobb bedre. Merker i negativ retning at jeg holder mere følelser lukket inne, mer innestengt frustrasjon, mer likegyldig til meg selv og andre. Bra har jeg det ikke uansett.....

Jeg blir helt matt og forvirret når jeg får ulike råd/svar fra ulike behandlere...... Et det flere som opplever det samme?

Anonymkode: d05aa...a89

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470769-forvirret-medisinering-eller-ei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Steinriverton
1 hour ago, kupton said:

Jeg mener det er bare tull at bruk av den type medisiner er negativt for psykoterapi. Her har jeg fått støtte av psykologiprofessor Hans Nordahl, NTNU.

Er det noen medisiner som _kan_ være negativt for psykoterapi? Jeg bruker både Seroquel og Lamictal men opplever at Psykososiale tiltak fungerer bedre PÅ de medisinene, uten blir alt bare fullstendig kaos. Jeg husker han psykologen som satt bipolar-diagnosen på meg sa at yoga og trening og alt slikt er fint, men uten medisiner i bunnen er terapi osv helt nytteløst som behandlingstiltak. 

Endret av Steinriverton
Skrivefeil

Kupton, takk for tilbakemelding🙂 vet du om det er mulig å treffe litt bedre mht. hvilke antidepressiva som virker best? Jeg har engstelig og unnvikende pf, ikke alle som har denne diagnosen sliter med dette samme, vi håndterer det nok forskjellig og reagerer forskjellig på medisinering. Likevel er vel typiske trekk som tunge negative tanker, angst og depresjon noe mange med denne diagnosen sliter med. Blant de ulike antidepressiva, er det mulig å treffe bedre på en medisin med best mulig effekt på dette? Aurorix har få bivirkninger, men effekten er kanskje ikke den beste her? 

Anonymkode: d05aa...a89

Steinriverton skrev (1 time siden):

Er det noen medisiner som _kan_ være negativt for psykoterapi?

Benzo er negativt for psykoterapi. AP i meget store doser kan være negativt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blant de ulike antidepressiva, er det mulig å treffe bedre på en medisin med best mulig effekt på dette?

Det er kun SSRI og SNRI (Efexor) som har dette som godkjent indikasjon, så de virker sannsynligvis best med mer effekt, men oftest også mer bivirkninger enn Aurorix. (Lyrica har GAD som godkjent indikasjon, men den vil jeg fraråde grunnet misbruksfaren)

Hvis du ikke har prøvd doser av Aurorix opp til 300+150mg, bør du drøfte dette med legen din.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...