Gå til innhold

Nok en skyteepisode i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er bekymringsfullt at det har vært 15 skyteepisoder i Oslo de siste 6 månedene. Dette er ikke lenger en overraskelse, men et alvorlig problem som må tas på alvor. For å kunne sette inn effektive tiltak mot gjerningsmennene, er det viktig å kunne identifisere fellesnevnere for disse episodene. Dessverre, så lenge det ikke er lov å snakke om fellesnevnere for gjerningsmennene, vil dette problemet trolig fortsette. Politiet har stadig mindre handlingsrom for å forhindre slike episoder fordi det oppfattes som rasisme å utføre stikkontroller av personer som tilhører denne gruppen gjerningsmenn.

Det er ikke like ille som i Sverige, men vi er dessverre på vei dit tror jeg.

https://www.ao.no/skyting-pa-spisested-politiet-anser-det-som-drapsforsok/s/5-128-456621

Anonymkode: 13386...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er gjengoppgjør som skjer nå, og hvorfor tror du ikke at du ikke kan snakke om det? Det er ingen som liker dette eller unnskylder det med noe som helst, men jeg har nok litt mer tillit til norsk politi enn du virker å ha. De tar selvfølgelig dette på alvor, for det skal ikke være sånn at folk begynner å skyte i offentlige rom! Ikke ellers heller selvfølgelig, men ute i offentligheten beveger helt uskyldige mennesker seg, så det blir ekstra katastrofalt om vi skulle bli offer for intern strid mellom bander. 

Hva politiet gjør og ikke har ikke jeg oversikt over, men det har også tidligere vært slike gjengoppgjør i Norge. Det var vel der Eirik Jensen klarte å roe ned gemyttene? Så lenge politiet vet hva de står ovenfor, så vet de nok metoder for å stanse det også. Det er en fordel at det er noe kjent de må jobbe med. Jeg gidder ikke å bli pessimistisk. Det er tusen ganger verre flere steder i Sverige. Selv om vi er naboland kunne nesten ikke forskjellen bli større. Jeg håper politiet får ryddet opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 timer siden):

Det er gjengoppgjør som skjer nå, og hvorfor tror du ikke at du ikke kan snakke om det?

De tar selvfølgelig dette på alvor, for det skal ikke være sånn at folk begynner å skyte i offentlige rom! Ikke ellers heller selvfølgelig,

Så, eneste fellesnevneren er "gjengmedlem"? Er det Din påstand ? 

Kashmir skrev (6 timer siden):

Det er tusen ganger verre flere steder i Sverige. 

Hva er fellesnevneren der borte da. Er det også "gjengmedlemmer"? der borte. Svenskene begynte plutselig ute av det blå å lage gjenger og kaste granater på hverandre/politistasjoner? , Svensker.....

Det er en ekstrem kulturskift på ekstremt kort tid i så fall. Nesten imponerende raskt. Og eneste forklaringer er at Svensker bare plutselig en dag bestemte seg for at gjenger er kult ?

Og , la oss si du har rett, hvis gjenger er kult, så får du ikke løst problemet. Altså du kan fjerne hver eneste gjeng i hele verden, men om folk synes at gjenger er kult lager de bare en ny gjeng.

Anonymkode: c3576...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 timer siden):

det har også tidligere vært slike gjengoppgjør i Norge. Det var vel der Eirik Jensen klarte å roe ned gemyttene? 

Vet ikke helt, om det faktisk er bra. La oss si at du "roer gemyttene", slik at gjengene isteden for å skyte, bare øker driften i det skjulte, og doper ned flere ungdom for å tjene mer penger. Er det virkelig bedre? De vil bare vokse seg sterkere under overflaten, så når neste "oppblomstring" skjer, er det ikke 20 folk, men 200, som skal "krige" i gatene.

Det går mot USA tilstander, i både Sverige og Norge. Men, ingen virker bry seg, en vil bare slippe å se det, slippe å måtte ta vanskelige valg. Tro at en kan få i pose og sekk. Roe dem ned. Det er veldig naivt.

Anonymkode: c3576...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så, eneste fellesnevneren er "gjengmedlem"? Er det Din påstand ? 

Hva er fellesnevneren der borte da. Er det også "gjengmedlemmer"? der borte. Svenskene begynte plutselig ute av det blå å lage gjenger og kaste granater på hverandre/politistasjoner? , Svensker.....

Det er en ekstrem kulturskift på ekstremt kort tid i så fall. Nesten imponerende raskt. Og eneste forklaringer er at Svensker bare plutselig en dag bestemte seg for at gjenger er kult ?

Og , la oss si du har rett, hvis gjenger er kult, så får du ikke løst problemet. Altså du kan fjerne hver eneste gjeng i hele verden, men om folk synes at gjenger er kult lager de bare en ny gjeng.

Anonymkode: c3576...5a6

Unnskyld.. Men dette gir ingen mening. Hva er det du snakker om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet ikke helt, om det faktisk er bra. La oss si at du "roer gemyttene", slik at gjengene isteden for å skyte, bare øker driften i det skjulte, og doper ned flere ungdom for å tjene mer penger. Er det virkelig bedre? De vil bare vokse seg sterkere under overflaten, så når neste "oppblomstring" skjer, er det ikke 20 folk, men 200, som skal "krige" i gatene.

Det går mot USA tilstander, i både Sverige og Norge. Men, ingen virker bry seg, en vil bare slippe å se det, slippe å måtte ta vanskelige valg. Tro at en kan få i pose og sekk. Roe dem ned. Det er veldig naivt.

Anonymkode: c3576...5a6

Nå syns jeg at du dramatiserer tilstanden her til lands noe ekstremt. Det er selvfølgelig alvorlig og sjokkerende at noen begynner å skyte på offentlige steder. Jeg bor ganske "utsatt" til også, og syns det er helt forferdelig hvis vi må begynne å bli engstelige for å gå ut pga at noen gærninger driver og skyter hverandre. 

Men du kan virkelig ikke på noen måte sammenligne hverken Sverige og Norge, eller USA med Norge. Her lever vi latterlig trygt i forhold, og det tror jeg at du vet også. Selv om det som skjer nå er urovekkende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (31 minutter siden):

Nå syns jeg at du dramatiserer tilstanden her til lands noe ekstremt. Det er selvfølgelig alvorlig og sjokkerende at noen begynner å skyte på offentlige steder. Jeg bor ganske "utsatt" til også, og syns det er helt forferdelig hvis vi må begynne å bli engstelige for å gå ut pga at noen gærninger driver og skyter hverandre. 

Men du kan virkelig ikke på noen måte sammenligne hverken Sverige og Norge, eller USA med Norge. Her lever vi latterlig trygt i forhold, og det tror jeg at du vet også. Selv om det som skjer nå er urovekkende .

Hva mener du har gått galt i Sverige?

Anonymkode: 13386...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du har gått galt i Sverige?

Anonymkode: 13386...c5b

Jeg følger med i politikken helt overfladisk og nødvendig. Så siden jeg ikke er så engasjert i politikk på alle plan ( mildt sagt ), så har jeg i hvertfall ikke satt meg inn i svensk politikk. Så hvordan og hvorfor jeg skal svare på det aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 timer siden):

Jeg følger med i politikken helt overfladisk og nødvendig. Så siden jeg ikke er så engasjert i politikk på alle plan ( mildt sagt ), så har jeg i hvertfall ikke satt meg inn i svensk politikk. Så hvordan og hvorfor jeg skal svare på det aner jeg ikke. 

Hvis man ikke vil snakke om elefanten i rommet er det er greit svar. 

Anonymkode: 13386...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis man ikke vil snakke om elefanten i rommet er det er greit svar. 

Anonymkode: 13386...c5b

Det var du som lagde tråden. Så hvis det er en elefant i rommet så bør vel først og fremst du fortelle meg hva det er. Jeg har jo sagt det jeg tenker om dette jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Det var du som lagde tråden. Så hvis det er en elefant i rommet så bør vel først og fremst du fortelle meg hva det er. Jeg har jo sagt det jeg tenker om dette jeg da. 

Det har jeg sagt indirekte. Det har også "c3576...5a6" gjort, med det "forstod" du ikke.

Anonymkode: 13386...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (56 minutter siden):

Alle vet da hva som er elefanten i rommet. Men ingen tør eller vil snakke om det. 

Nei tydeligvis ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (På 25.1.2023 den 1.01):

 Jeg bor ganske "utsatt" til også,

 

Kashmir skrev (11 minutter siden):

Nei tydeligvis ikke. 

Kan du utdype, hva mener du med at du bor utsatt til? Hva/hvem er det som skaper trøbbel i ditt nabolag ? Er det gjenger? Hvis så hva slags folk er det gjengene rekrutterer

Anonymkode: c3576...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 

Kan du utdype, hva mener du med at du bor utsatt til? Hva/hvem er det som skaper trøbbel i ditt nabolag ? Er det gjenger? Hvis så hva slags folk er det gjengene rekrutterer

Anonymkode: c3576...5a6

Jeg bor rett ved et område hvor det er endel kriminalitet og gjenger ja. Av som er i gjengene er det flest gutter fra 13-årsalder antar jeg, og oppover. Den største andelen er gutter fra innvandrerfamilier, en mindre andel er etnisk norske. I jentegjenger er det flest norske, en liten andel fra opprinnelig utenlandske familier. Så har vi de øst-europeiske gjengene som mest består av hankjønn fra 18 og oppover, helst eldre. Sistnevnte er mindre synlige i gatebildet da, og blir litt mer tilnærmet mafiavirksomhet ( de er mer involvert i narko og økonomisk kriminalitet samt vold i enkelte tilfeller )

Bortsett fra denne problematikken er det selvfølgelig absolutt flest vanlige mennesker, og ingen liker denne utviklingen. For å si det pent. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (16 minutter siden):

I jentegjenger er det flest norske, en liten andel fra opprinnelig utenlandske familier.

Hva er det disse etnisk norske "jentegjengene" driver på med da? Hva er forretningsmodellen deres ? 

Anonymkode: c3576...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva er det disse etnisk norske "jentegjengene" driver på med da? Hva er forretningsmodellen deres ? 

Anonymkode: c3576...5a6

Det er mye trusler mot andre, men de trenger ikke uttrykke truslene på samme måte som guttene. Det går mye under radaren sånn sett, og det er vel stort sett forskjellen på jenter og gutter generelt- at gutter er mer utagerende mens hos jenter blir det mer verbalt i form av beskjeder og sladder samt å sette ut rykter. Det er en god delt stjeling, iblant hærverk. Iblant vold. Mer alkohol enn narko innad i gjengene også. Jeg er ikke spesielt redd guttegjengene. De går aldri på kvinner, barn og eldre. Ikke at det er en unnskyldning, men det er snakk om hvem som kan føle seg trygge. Jentegjengene har ikke de sperrene, så det er mye verre å bli utsatt for dem for "vanlige mennesker". De er mer truende i adferden mot alle mennesker.

Det jeg kan være på tanken om er å komme i skuddlinjen, bokstavelig talt, når det gjelder guttene og interne oppgjør. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Det er mye trusler mot andre, men de trenger ikke uttrykke truslene på samme måte som guttene. Det går mye under radaren sånn sett, og det er vel stort sett forskjellen på jenter og gutter generelt- at gutter er mer utagerende mens hos jenter blir det mer verbalt i form av beskjeder og sladder samt å sette ut rykter. Det er en god delt stjeling, iblant hærverk. Iblant vold. Mer alkohol enn narko innad i gjengene også. Jeg er ikke spesielt redd guttegjengene. De går aldri på kvinner, barn og eldre. Ikke at det er en unnskyldning, men det er snakk om hvem som kan føle seg trygge. Jentegjengene har ikke de sperrene, så det er mye verre å bli utsatt for dem for "vanlige mennesker". De er mer truende i adferden mot alle mennesker.

Det jeg kan være på tanken om er å komme i skuddlinjen, bokstavelig talt, når det gjelder guttene og interne oppgjør. 

????

Anonymkode: 1010d...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (34 minutter siden):

Hva var det du ikke skjønte? 

Kan du 100% ærlig si hva din holdning til etnisk norske jenter sånn generelt er?.

Anonymkode: 1010d...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...