Gå til innhold

The Great Reset: Agenda 2030: I 2030 vil du ikke eie noe og være lykkelig. Er dette bare en konspirasjonsteorie eller kommer til det til å bli virkelig?The Great Reset: Agenda 2030: I 2030 vil du ikke eie noe og være lykkelig. Konspirasjonsteori?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette bare en konspirasjonsteorie eller kommer til det til å bli virkelig?

Klaus Schwabs siste bok Covid-19: The Great Reset argumenterer for at menneskeheten må utnytte de mulighetene pandemien gir oss til å bygge en bedre verden. Han bruker slagordet «building back better». Verdenssamfunnet og den globale økonomien må rives ned og bygges opp igjen for å skape en bedre verden. Schwab forklarer allerede i innledningen hvorfor en global løsning er ønskelig. Schwab skriver: «We can live better with less». I et avsnitt skriver Schwab at globalisme, nasjonalstat og demokrati ikke kan eksistere samtidig. Man må velge to av tre. Hvilke to?

I et "berømt" innlegg beskrev den danske parlamentarikeren og tidligere miljøminister Ida Auken en slags fremtidig utopi:

Velkommen til 2030. Jeg eier ingenting, og jeg er lykkelig.

Auken beskriver en hverdag hvor vi ikke eier kjøkkenutstyr eller biler, selv vårt hjem må deles med andre når vi ikke er til stede.

Hvis vi ikke eier noen ting, hvem eier da alt?

Jeg vet ikke hva jeg skal tro om dette. Hva tror du?

 

Anonymkode: 41809...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal tro om dette. Hva tror du?

I løpet av 7 år? Aldri i verden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så dramatisk ut i den forstand at det liksom skal bli så stor omveltning på noen få år 🙂 det tror jeg ikke.

Men jeg tror mennesker generelt ville blitt mer tilfredse uten å eie så mye. Vi har kommet forbi at tingene eier oss, så at vi må leve et radikalt annerledes liv på omtrent den måten tror jeg hadde vært bra for folk. Det tror jeg helt oppriktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (16 minutter siden):

I løpet av 7 år? Aldri i verden. :) 

Men i løpet av 20-30 år?

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det så dramatisk ut i den forstand at det liksom skal bli så stor omveltning på noen få år 🙂 det tror jeg ikke.

Men jeg tror mennesker generelt ville blitt mer tilfredse uten å eie så mye. Vi har kommet forbi at tingene eier oss, så at vi må leve et radikalt annerledes liv på omtrent den måten tror jeg hadde vært bra for folk. Det tror jeg helt oppriktig.

La oss se hva ChatGTP svarer:

Agenda 2030 - The Great Reset er en global plan for å overvinne de økonomiske, miljømessige og sosiale utfordringene som verden står overfor. Det ble formulert av Verdensøkonomisk Forum (WEF) og godkjent av FNs medlemsland i 2015. Målene for Agenda 2030 inkluderer å bekjempe fattigdom, bevare miljøet, sikre likestilling mellom kjønnene og oppnå bærekraftig utvikling. The Great Reset beskriver en mulighet for å gjennomføre Agenda 2030-målene ved å utnytte teknologiske fremskritt og endre samfunnsøkonomiske modeller.

"Own nothing and be happy" er ikke en konspirasjonsteori. Det er en tanke som hevder at eierskap over ting ikke fører til lykke, og at man i stedet bør fokusere på opplevelser, relasjoner og personlig vekst.

Anonymkode: f7296...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i løpet av 20-30 år?

Det håper jeg virkelig ikke, jeg vil ha hjemmet mitt i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
knas skrev (15 minutter siden):

Høres ut som ren idioti. Og regner med det ikke vil gjelde de rikeste/eliten?

Jeg forstår ikke hvem som egentlig er eliten og hvem som er vanlige folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men i løpet av 20-30 år?

La oss se hva ChatGTP svarer:

Agenda 2030 - The Great Reset er en global plan for å overvinne de økonomiske, miljømessige og sosiale utfordringene som verden står overfor. Det ble formulert av Verdensøkonomisk Forum (WEF) og godkjent av FNs medlemsland i 2015. Målene for Agenda 2030 inkluderer å bekjempe fattigdom, bevare miljøet, sikre likestilling mellom kjønnene og oppnå bærekraftig utvikling. The Great Reset beskriver en mulighet for å gjennomføre Agenda 2030-målene ved å utnytte teknologiske fremskritt og endre samfunnsøkonomiske modeller.

"Own nothing and be happy" er ikke en konspirasjonsteori. Det er en tanke som hevder at eierskap over ting ikke fører til lykke, og at man i stedet bør fokusere på opplevelser, relasjoner og personlig vekst.

Anonymkode: f7296...283

Ja og jeg tror folk blir mer tilfredse hvis de ikke eier så mye også. Da må det riktignok gjelde alle, for forskjeller skaper selvsagt problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Ja og jeg tror folk blir mer tilfredse hvis de ikke eier så mye også.
 

Tror du Gates, Musk, Bezos, Soros, og for den saks Fredriksen, Reitan og Røkke, er enige i det? Eller, det er vel de som skal eie det vi andre nå skal leie?

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Da må det riktignok gjelde alle, for forskjeller skaper selvsagt problemer. 

Hvem skal eie eiendom, biler, båter, sykler, tv, mobiltelefon osv når "vi" (altså vanlige folk) ikke skal eie noe men bare leie det vi trenger?

Anonymkode: 41809...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (5 timer siden):

Du vil ikke eie noe, og være veldig lykkelig med det? Eller du vil ikke eie noe, og ikke være lykkelig?

Ikke gjør det så vanskelig nå. Det er selvfølgelig det første.

Anonymkode: 41809...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke gjør det så vanskelig nå. Det er selvfølgelig det første.

Anonymkode: 41809...60d

Hva er greia? Er vi lykkelige er kanskje det viktigst. Eller er det bedre om vi eier og er ulykkelige? Hva hadde du valgt?

Men de mener kanskje at vi skal være dumme og slaver? 

Dette er sånn jeg har følt meg store deler av livet. Når jeg har spurt om råd eller har mine deppa innlegg her for noen år siden så har folk bare bedt meg senke forventningene. Men det har jeg ennå ikke klart. Og glad er jeg for det. For jeg kom jo litt nærmere. Jeg har bare ikke klart å slå meg til ro med at dette er alt. Jeg følte jeg kastet bort hele livet, fordi jeg følte meg begrenset på alle områder. Kanskje var det flaksen som reddet meg ut av depresjonen. 
 

Men jeg skjønner tankegangen til den såkalte eliten.. må jo være en drøm om folk ble så dumme at de holdt seg på plassen eliten mener de skal være, og var lykkelige med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (36 minutter siden):

Ja og jeg tror folk blir mer tilfredse hvis de ikke eier så mye også. Da må det riktignok gjelde alle, for forskjeller skaper selvsagt problemer. 

Hvorfor i helsike kjøper folk så mye om de blir misfornøyd med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Hvorfor i helsike kjøper folk så mye om de blir misfornøyd med det?

Vi blir avhengige av ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du Gates, Musk, Bezos, Soros, og for den saks Fredriksen, Reitan og Røkke, er enige i det? Eller, det er vel de som skal eie det vi andre nå skal leie?

Hvem skal eie eiendom, biler, båter, sykler, tv, mobiltelefon osv når "vi" (altså vanlige folk) ikke skal eie noe men bare leie det vi trenger?

Anonymkode: 41809...60d

Skrot alt sammen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som kommunisme i en tynn, ny innpakning. Et nærmest pengeløst samfunn hvor ingen eier noe og alle får det de trenger.  Det liksom skal vokse frem av seg selv fordi folk elsker å ta buss og dele huset sitt med fremmede.

Det minner meg om en idé som har blitt testet ut på noen arbeidsplasser: Ingen faste plasser. Man kommer på jobb med en laptop og må prøve å finne en plass. Helst ståplass, for det er så dynamisk. For sjefen i glasskontoret ser det ut som "travelhet" og action. De ansatte opplever det som stress og avsporing.

Når det er sagt så er ikke alt i denne visjonen bare tull. Det er jo en trend at alt skal være en tjeneste, men kanskje mest mellom bedrifter.

Det tvinge seg frem mer deling av biler etc i fremtiden. Spesielt hvis alle skal bo i by.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Fortjent når vi er så svake :) 

Det er vel ikke det at vi er svake? Jeg tror bare at vi tankeløst skaffer oss ting fordi vi tror vi trenger det. Men mulig nettopp det er en svakhet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (1 time siden):

Det er vel ikke det at vi er svake? Jeg tror bare at vi tankeløst skaffer oss ting fordi vi tror vi trenger det. Men mulig nettopp det er en svakhet.. 

Ja det jeg mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...