Gå til innhold

Burde man ta en liten døgnpris ved innleggelser på psykiatrisk?

Anbefalte innlegg

Nå mener jeg ikke noe store greier, men de kunne jo tatt litt. Man får tross alt gratis mat der også så en 100 lapp pr dag syns jeg hadde vært fair. Også heller bruke de pengene staten får inn til å bygge flere sykehusplasser. 

Hva tenker dere? Begrunn svaret. 

Anonymkode: a1a5f...0a0

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå mener jeg ikke noe store greier, men de kunne jo tatt litt. Man får tross alt gratis mat der også så en 100 lapp pr dag syns jeg hadde vært fair. Også heller bruke de pengene staten får inn til å bygge flere sykehusplasser. 

Å be om en avgift for å besøke sykehus kan være en måte å øke inntektene til staten og dermed bidra til å bygge flere sykehusplasser. Imidlertid kan dette også føre til at noen mennesker unngår å søke nødvendig medisinsk behandling på grunn av manglende evne til å betale avgift, noe som kan føre til forverring av deres helse og økte kostnader for helsevesenet på lang sikt.

Det er viktig å vurdere både økonomiske og sosiale konsekvenser av en slik avgift før man tar en beslutning om å implementere den.

Anonymkode: 3c29f...443

Nei. Da kommer noen til å unngå å oppsøke hjelp fordi det koster penger. Synes ikke man skal bli straffet for å måtte bli innlagt på psykiatrisk ved at man må betale. Mange har husleie å betale i tillegg. Når man er innlagt på institusjon over lengre tid reduseres også trygdeytelser så da betaler man på en måte da også.

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Den norske velferdsstaten har hittil hatt som prinsipp at alle mottar gratis behandling ved innleggelser i spesialisthelsetjenesten. Jeg mener det er en fordel at denne ordningen opprettholdes, det skal ikke være nødvendig å måtte vurdere om man har råd til innleggelser. 

Det er sikkert noen som sparer penger på å ligge på sykehus, men veldig mange gjør det ikke. Når det gjelder psykiatri, så er det ikke engang alle DPS-avdelinger som deler ut noe særlig mat, det anses som konstruktivt for pasientene å kjøpe og lage sin egen mat selv. 

Hvorfor mener du at det bare er på psykiatrisk at man skal betale? På vanlig sykehus får man også dekket maten. 

Vi betaler for sykehus ved å betale skatt. Det er en sikkerhet vi har for å motta gratis helsehjelp. Dessuten vil politikerne våre at flest mulig skal bo hjemme og motta hjelp der, så en slik døgnpris vil ikke føre til flere sykehusplasser. 

Anonymkode: bf9db...772

Everybody skrev (41 minutter siden):

Nei. Da kommer noen til å unngå å oppsøke hjelp fordi det koster penger. Synes ikke man skal bli straffet for å måtte bli innlagt på psykiatrisk ved at man må betale. Mange har husleie å betale i tillegg. Når man er innlagt på institusjon over lengre tid reduseres også trygdeytelser så da betaler man på en måte da også.

Kaller du det å betale 100kr pr dag for straffing? 

Man går jo ikke i minus heller for man måtte uansett ha kjøpt mat så jeg syns ikke det argumentet om at folk unngår å søke hjelp om det koster noe holder. De som virkelig trenger det vil jo være innlagt uansett om det koster litt. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kaller du det å betale 100kr pr dag for straffing? 

Man går jo ikke i minus heller for man måtte uansett ha kjøpt mat så jeg syns ikke det argumentet om at folk unngår å søke hjelp om det koster noe holder. De som virkelig trenger det vil jo være innlagt uansett om det koster litt. 

Da jeg var innlagt sist måtte jeg kjøpe maten min selv. Det er ikke mye plass man får i kjøleskapet og ikke hadde jeg  tilgang til fryser, så det ble mye fjordland, osv.  I helgene dro jeg hjem på perm så måtte kjøpe mat da også. Jeg opplevde faktisk at matbudsjettet mitt økte mens jeg var innlagt. I tillegg er det gjerne andre ting man trenger når man er innlagt som man nødvendigvis ikke ville kjøpt hjemme som f.eks innesko, klær, håndarbeid/hobby, bøker/blader, osv. 

For de som bor lengre unna sykehus  kommer det  transportutgifter i tillegg når man skal hjem på perm.  

Anonymkode: bf9db...772

Den forsvunne diamanten skrev (33 minutter siden):

Hva med de som er innlagt på tvang?

Når det gjelder tvang så kan man ikke pålegge folk å betale for noe man ikke velger selv, det samme gjelder de på tvungen medisinering, de slipper å betale.

Annonse

Jeg tror det er svært liten vilje for pasientbetaling i psykiatrien og ikke i somatikken. Uansett er det som Kupton er inne på, 100 kr ville bare skapt merkostnader til administrasjon og byråkrati. Det tilsvarer vel ca 1% av kostnaden med et døgn som innlagt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...