Gå til innhold

Prosessen mot ufør


Anonym763913

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her som har autisme er uføre og kan si noe om hvordan veien dit er i forhold til diagnosen, er det mye man må gjennom for å få innviglet? Er 23 år.

Jeg skal om noen uker starte utredning for autisme etter å ha slitt meg gjennom store deler av livet og håper å få svar, har ikke hatt jobb siden 2019 og studerte  et kreativt fag i 2 år som jeg ikke har sjans til å få jobb i, noe jeg innså mens jeg fikk innblikk i bransjen under studiene. 


Jeg har også slitt med migrene siden jeg var 13 år og ligger i grenseland for kronisk migrene da jeg ikke alle måneder bikker 15 anfallsdager, men ligger stort sett på 12+ dager i måneden. Har vært hos nevrolog og prøvd 5 forskjellige preventative medisiner uten at de har funket, har også tatt MR som ikke viste noe feil.
 

Er som regel utrolig sliten og anspent av alle inntrykkene rundt meg, selv når jeg er alene om jeg ikke får tilpasset omgivelsene mine slik at jeg er komfertabel med tanke på lyd, lys og klær etc. Blir også slått ut av medisinene jeg tar for migrene, samt smerten om medisinene ikke gjør jobben, noe som gjør at jeg store deler av tiden har lite overskudd til å gjøre noe som helst, samt at jeg føler meg tåkete i hodet av medisinene. 

 Skulle gjerne vært en del av samfunnet og bidratt, går rundt med mye selvhat og skyldfølelse over at jeg ikke føler jeg strekker til og må støtte meg på de rundt for å overleve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :)

Jeg er ikke uføretrygdet primært for at jeg har den diagnosen, men summen av hvordan mine diagnoser påvirker funksjonsnivået mitt. Jeg har Asperger, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, bipolar lidelse og rusavhengighet. Pluss litt annet som ikke er satt diagnose på. 

Jeg vil tro prosessen med autisme som primærdiagnose er likens prosessen ved andre psykiske lidelser. Det er å gå på AAP under utredning/behandling, forsøke tilrettelegging/omskolering/arbeidsutprøving (man MÅ ikke det. Det måtte ikke jeg, men jeg tror de fleste må gjennom det) for så at Nav til slutt vil anbefale deg å søke helt eller delvis ufør. Da skriver fastlegen en legeerklæring også får du melding fra Nav om at du kan søke. Det er veldig enkelt. Så er det å vente i noen måneder på svar. Hvis du er ung og Nav vurderer deg som alvorlig syk før fylte 26 år så vil de automatisk vurdere deg for ung ufør-tillegget slik at du kan få litt mer å leve av. 

Håper dere finner en løsning. :)

ser nå at du er 23 år. Da vil de vurdere ung uføretrygd. Dessverre er det ikke alle som får det selv om de ble syk før 26 år.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tok det ti år: først et par år på en stønad jeg ikke husker navnet på(fikk 4000 i måneden for å jobbe 50% i butikk ) og de neste 8 årene på AAP. Da jobbet jeg ikke , men gikk skole (videregående og universitet) og i behandling. Fikk innvilget uføretrygd i 2020.

Anonymkode: 610ab...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full stilling i ordinært arbeid krever at man er frisk og har energi hvis man skal kunne yte greit og leve greit. Tror det er veldig viktig å ha en psykolog, psykiater eller lege som kan skrive en godt begrunnet søknad. I NAV-systemet har det blitt enda større press på å få folk ut i arbeid og de kjører gjerne sitt eget løp. Du må sannsynligvis  gjennom arbeidsavklaring og utprøving på arbeidsevne. Har en datter med Asperger, adhd og angst. Hun er midt i en prossess for å bli prøvd ut i arbeidslivet og det tar tid. Og systemet er uoversiktlig og mye skifting  av veiledere. En mener noe og en annen noe annet. Har hørt med andre i samme situasjon, flere har fått avslag og har måttet klage for å få uføretrygd. Ha gode folk rundt deg og vær tolmodig. Men kanskje det at du er plaget med migrene kan få fortgang i prosessen. Ikke mist motet. 

Anonymkode: 5f4f0...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer helt utifra hvit dårlig en er og hvor tydelig det er at en aldri vil kunne jobbe igjen. 

Noen med autisme har det i så alvorlig grad at de får ufør som 18åringer (uten å gå igjennom aap), mens andre der det er mer usikkert må man gjennom aap og det blir en lang og slitsom prosess på 4-5år der du må regne med mye møter med fastlege, nav og kanskje jobber. 

Anonymkode: 7caca...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...