Gå til innhold

Har du noen gang opplevd å ikke bli tatt på alvor av behandler?

Anbefalte innlegg

Har du noen gang opplevd å ikke bli tatt på alvor av behandler? Og såfall, hva gjaldt det? (Om du ønsker å dele det). 

Jeg tenker på å ta opp noe og jeg er så redd for å ikke bli tatt på alvor.

Anonymkode: ee5ae...607

Fortsetter under...

Ja. Ikke min faste behandler, men ei jeg hadde i behandlers fravær. Jeg var akutt suicidal og brukte siste rest av vilje til å si hvor ille det var, men skulle likevel skrives ut. Det fikk alvorlige konsekvenser for min del. Noe av det verste med å ligge hardt skadd på sykehuset var å vite at jeg ikke hadde blitt tatt på alvor i en akutt situasjon. Jeg hadde ikke for vane å si rett ut at jeg skulle ta livet mitt og at jeg trengte hjelp. Så det var veldig vondt å ikke få hjelp til å hindre det. Jeg er skadet for livet dessverre. 

Neste gang jeg var like dårlig så ble jeg derimot tatt på alvor da. Heldigvis. 

Ja, suicidalitet.

Jeg hadde aldri truet med å ta livet mitt eller hatt halvhjertede forsøk så jeg trodde jeg skulle få hjelp da jeg ba om det. Ikke har jeg noen innleggelser bak meg som de kunne brukt mot meg heller så jeg var bombesikker på at hvis jeg sa fra at jeg var dårlig så ville jeg få den hjelpen.

Det fikk jeg ikke og som Glitter over her så er jeg skadet for livet. Endte opp med å bli uføretrygdet så jeg er fryktelig bitter for at jeg ikke ble tatt på alvor. 

Anonymkode: 6292f...6ea

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, suicidalitet.

Jeg hadde aldri truet med å ta livet mitt eller hatt halvhjertede forsøk så jeg trodde jeg skulle få hjelp da jeg ba om det. Ikke har jeg noen innleggelser bak meg som de kunne brukt mot meg heller så jeg var bombesikker på at hvis jeg sa fra at jeg var dårlig så ville jeg få den hjelpen.

Det fikk jeg ikke og som Glitter over her så er jeg skadet for livet. Endte opp med å bli uføretrygdet så jeg er fryktelig bitter for at jeg ikke ble tatt på alvor. 

Anonymkode: 6292f...6ea

Det var veldig leit å høre. 

Ikkeanonymnok

Ja. Et av mine første møter med psykiatrien for mange år siden (slutten av tenårene). Jeg hadde for første gang åpnet meg og fortalt mye av det jeg sliter med og har opplevd hvor jeg fikk til svar «Såpass må du tåle, folk har hatt det verre enn deg». Så ble jeg nektet videre behandling. 
Nå er jeg ufør pga de samme greiene som den gang.

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Ja. Ikke min faste behandler, men ei jeg hadde i behandlers fravær. Jeg var akutt suicidal og brukte siste rest av vilje til å si hvor ille det var, men skulle likevel skrives ut. Det fikk alvorlige konsekvenser for min del. Noe av det verste med å ligge hardt skadd på sykehuset var å vite at jeg ikke hadde blitt tatt på alvor i en akutt situasjon. Jeg hadde ikke for vane å si rett ut at jeg skulle ta livet mitt og at jeg trengte hjelp. Så det var veldig vondt å ikke få hjelp til å hindre det. Jeg er skadet for livet dessverre. 

Neste gang jeg var like dårlig så ble jeg derimot tatt på alvor da. Heldigvis. 

Men hvor mange dager av det året hadde du vært innlagt da dette skjedde? Du er vel klar over at et sykehus kan ikke og vil ikke holde en person innlagt i evig tid kun fordi en sier en skal ta livet sitt om en blir utskrevet. Man har et ansvar selv og et eget og fritt valg om man ønsker å ta livet sitt. Ta livet sitt kan man gjøre når som helst. Ingen som hindrer en. 

Anonymkode: b8ca5...4b4

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvor mange dager av det året hadde du vært innlagt da dette skjedde? Du er vel klar over at et sykehus kan ikke og vil ikke holde en person innlagt i evig tid kun fordi en sier en skal ta livet sitt om en blir utskrevet. Man har et ansvar selv og et eget og fritt valg om man ønsker å ta livet sitt. Ta livet sitt kan man gjøre når som helst. Ingen som hindrer en. 

Anonymkode: b8ca5...4b4

Det vet jeg ikke, og det var ikke relevant for situasjonen. Jeg er ikke innlagt for selvmordsfare i all hovedsak og jeg var skikkelig dårlig på det tidspunktet. Og jeg ba om hjelp, men ble ikke hørt. Noe mer enn det vil jeg ikke diskutere om denne saken. Det var ikke snakk om at de skulle holde meg på tvang, men faktisk hjelpe meg i en akutt situasjon. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...