Gå til innhold

Redusere / slutte med selvskading

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Aner ikke. Føler jeg har prøvd "alt". Så derfor jeg spør her.

Anonymkode: fb66e...657

Det finnes jo mange andre mestringsstrategier enn å lage varige arr på seg selv. Forslag ; ring en hjelpetelefon når du kjenner trangen. Hør på musikk, gjør husarbeid, les noe du synes er interessant. 

Anonymkode: 3c91b...b85

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det finnes jo mange andre mestringsstrategier enn å lage varige arr på seg selv. Forslag ; ring en hjelpetelefon når du kjenner trangen. Hør på musikk, gjør husarbeid, les noe du synes er interessant. 

Ja, det er det jeg bruker som mestringsstrategier. Men det holder ikke alltid, noen ganger holder det bare til ett visst punkt og da føler jeg at jeg ikke har noe annet valg. (Vet ikke om jeg har klart å forklare det på en måte som gir mening for andre? Men det er i alle fall slik jeg føler det). 

Du kan tenke at selvskadingen har en funksjon for deg. Det er en mestringsstrategi for å takle vanskelige følelser/tanker. Så lenge du ikke lærer deg å håndtere de vanskelige følelsene på en annen måte så er det liten vits i å tenke at du skal slutte med selvskading. Du kan starte med å forsøke å kjenne på de vanskelige følelsene litt lenger før du selvskader. Prøv å kjenn etter hva du føler. Er du trist? Ensom? Redd? Hva trenger du egentlig? At noen trøster deg? Å gråte? Å være sint på noen? Og ikke minst: Tenk etter hva du tror vil skje hvis du ikke selvskader. 
Selvskading er et språk for noe du mangler et språk for. Begynn å utforsk det litt og litt mer. 

Anonymkode: d1126...11a

frosken skrev (45 minutter siden):

Hvorfor ønsker du å slutte eller redusere?

Ble veldig overrasket over spørsmålet. Sier det ikke seg selv? Det er ødeleggende og kommer ikke noe positivt ut av det på sikt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble veldig overrasket over spørsmålet. Sier det ikke seg selv? Det er ødeleggende og kommer ikke noe positivt ut av det på sikt.

Det er ikke så enkelt at man bare velger å slutte (jf. tidligere svar...) - det er som å si til en som er deprimert at i morgen skal du slutte å være deprimert eller en med angst at i morgen skal du slutte å føle på angst, for det er jo bare tull uansett. Det hører de fleste med fornuft i hodet at er kave sprøyt.

Mine tanker rundt det å slutte er nokså mange. Vær innstilt på at det vil bli vanskelig, men vær like innstilt på at dette skal du klare. Jeg tror du vil få en varig løsning ved å lære å tåle egne følelser. Det var oftest opprinnelsen til hvorfor vi startet med selvskading - følelsene ble for vanskelige å stå i. Men jeg tror jeg kan forstå @frosken sitt spørsmål, for en må være villig til å bli kjent med egne følelser og tåle å stå i de om en ønsker å slutte med en selvskadende adferd.

En innlært adferd må erstattes med noe når den tas bort. Du må finne andre måter å få ut følelser og stå i følelsene dine.

Hvordan dette skal skje, vil bli din viktigste oppgave fremover. Det er både en teoretisk og praktisk oppgave. Du kan tenke ut løsninger som du tester ut og justerer på. Om du har en terapeut på laget her, er det til stor fordel, men venner og familie som kjenner deg kan også komme med forslag. Jeg tror likevel at du selv sitter på de beste løsningene for deg selv.

Eva Sofie skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så enkelt at man bare velger å slutte (jf. tidligere svar...) - det er som å si til en som er deprimert at i morgen skal du slutte å være deprimert eller en med angst at i morgen skal du slutte å føle på angst, for det er jo bare tull uansett. Det hører de fleste med fornuft i hodet at er kave sprøyt.

Mine tanker rundt det å slutte er nokså mange. Vær innstilt på at det vil bli vanskelig, men vær like innstilt på at dette skal du klare. Jeg tror du vil få en varig løsning ved å lære å tåle egne følelser. Det var oftest opprinnelsen til hvorfor vi startet med selvskading - følelsene ble for vanskelige å stå i. Men jeg tror jeg kan forstå @frosken sitt spørsmål, for en må være villig til å bli kjent med egne følelser og tåle å stå i de om en ønsker å slutte med en selvskadende adferd.

En innlært adferd må erstattes med noe når den tas bort. Du må finne andre måter å få ut følelser og stå i følelsene dine.

Hvordan dette skal skje, vil bli din viktigste oppgave fremover. Det er både en teoretisk og praktisk oppgave. Du kan tenke ut løsninger som du tester ut og justerer på. Om du har en terapeut på laget her, er det til stor fordel, men venner og familie som kjenner deg kan også komme med forslag. Jeg tror likevel at du selv sitter på de beste løsningene for deg selv.

Skjønner ikke de som vil  få varige arr. En ting er der og da sikkert befriende i en uendelig ting smerte men det er utrolig tabubelagt å gå sånn på sommeren med armene full av arr. 

UtakknemligDiva

Tror dette er noe for psykiatrien, men det svaret er så klisje, at jeg det egt ikke er vits å skrive.

Hva med å bytte selvskading med en annen måte å få det ubehagelig på?

Gå langt ut i en skog alene, i mørket. Sett deg ned og hør på Skrekkpodden. 

Ikke unn deg behaget å dusje i varmt vann. Dusj kaldt. Det får du også endorfiner av.

Annonse

90tallsbarn skrev (47 minutter siden):

Gå langt ut i en skog alene, i mørket. Sett deg ned og hør på Skrekkpodden. 

Ikke unn deg behaget å dusje i varmt vann. Dusj kaldt. Det får du også endorfiner av.

Er ikke ts, men omg takk for tips, det må jo være den ultimate selvstraffen 😂

Hvilken app har Skrekkpodden? 

Anonymkode: d2e32...de2

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner ikke de som vil  få varige arr. En ting er der og da sikkert befriende i en uendelig ting smerte men det er utrolig tabubelagt å gå sånn på sommeren med armene full av arr. 

Man vil jo ikke få arr, det er en kjip konsekvens av selvskadingen. Tro meg det er kjipt med folk som stirrer. Jeg har kjempestore arr. Ikke bare sånne små striper så folk klarer ikke la vær å stirre. Det er selvsagt ikke noe jeg har ønsket. 

Glitter skrev (1 time siden):

Man vil jo ikke få arr, det er en kjip konsekvens av selvskadingen. Tro meg det er kjipt med folk som stirrer. Jeg har kjempestore arr. Ikke bare sånne små striper så folk klarer ikke la vær å stirre. Det er selvsagt ikke noe jeg har ønsket. 

Anbefaling: Overse svar fra Ab-B85. Les svarene h*n har bidratt med i tråden, så forstår du hvorfor.

Eva Sofie skrev (10 minutter siden):

Anbefaling: Overse svar fra Ab-B85. Les svarene h*n har bidratt med i tråden, så forstår du hvorfor.

Trådstarter spurte om råd til å slutte. Hva skal man svare da mener du? Fortsette med destruktiv selvskading? 

Glitter skrev (2 timer siden):

Noen vil ss sånn at såret blir dypest og størst mulig fordi om de ikke lager det stort nok så er det ikke bra nok eller de føler seg ikke syke nok eller de tørr ikke dra å få sydd det med mindre det er stort nok

Anonymkode: d2e32...de2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...