Gå til innhold

Hjelp - anoreksi + fastlege

Anbefalte innlegg

Har blitt diagnostisert med alvorlig anoreksi, og fastlegen vil henvise meg videre. Har blitt henvist til innleggelse ved et sykehus men der kreves det at man har behandler lokalt, noe jeg ikke har og heller ikke kan eller vil få av grunner jeg ikke vil gå inn på her. Så da sitter jeg igjen med null alternativer. Forøvrig greit, for jeg er ikke veldig gira på behandling akkurat nå og føler meg helt OK og ønsker heller å fokusere på studier fremover. Har vært ukentlig eller annen hver uke hos fastlegen, men når vi uansett ikke har noen realistiske alternativer videre så ser jeg ikke poenget med å fortsette å dra dit så ofte. Jeg blir drittlei av å høre hvor «syk» jeg er og mas om de samme (uaktuelle) alternativene. Og fastlegen blir nok drittlei av meg også. En «umulig» pasient som hen ikke får gjort noe med. Om jeg bare unnlater å møte opp på neste avtalte time, hva skjer da? Tenker det vil gjøre livet lettere for oss begge to. Vil det gjøre det enklere for fastlegen ifht hens plikter om å yte helsehjelp? Ettersom det er jeg som ikke følger opp og ikke hen..? 

Anonymkode: d6f47...214

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471410-hjelp-anoreksi-fastlege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, har blitt forsøkt «skremt» med det. Men såfremt jeg klarer å holde vekten og ikke krysser grensa for «ekstrem» anoreksi, så kan jeg vel ikke det?
Og om jeg likevel lar være å dra til fastlegen, så vil hen uansett ikke få vite om det. Det er derfor jeg lurer på hva som skjer om jeg dropper legetimene.

HI

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, har blitt forsøkt «skremt» med det. Men såfremt jeg klarer å holde vekten og ikke krysser grensa for «ekstrem» anoreksi, så kan jeg vel ikke det?
Og om jeg likevel lar være å dra til fastlegen, så vil hen uansett ikke få vite om det. Det er derfor jeg lurer på hva som skjer om jeg dropper legetimene.

HI

Jeg skriver det ikke for å skremme deg. Jeg svarer på spørsmålet ditt. Det er antagelig det som vil skje.

Anonymkode: 65efb...216

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skriver det ikke for å skremme deg. Jeg svarer på spørsmålet ditt. Det er antagelig det som vil skje.

Neida, skjønte det! Men det er det andre som gjør.. 😅 Men hvordan skal det kunne skje om han ikke vet noe?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Neida, skjønte det! Men det er det andre som gjør.. 😅 Men hvordan skal det kunne skje om han ikke vet noe?

Det skjer hvis du blir så syk at du kollapser og noen finner deg. 

Anonymkode: f7f14...b4c

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjer nok ikke👌🏼

LEttere sagt en gjort. Skjedde meg at jeg bare besvimte utendørs og ble hentet av ambulanse. Det førte til en flere måneder lang innleggelse med oppfeitning.

Men tro hva du vil.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

LEttere sagt en gjort. Skjedde meg at jeg bare besvimte utendørs og ble hentet av ambulanse. Det førte til en flere måneder lang innleggelse med oppfeitning.

Men tro hva du vil.

😳kjipt å høre at du ble såpass dårlig. Håper du fikk god hjelp i det minste. 💜

Tar gjerne i mot flere svar ifht hva som skjer om man ikke møter til time.. 🙄

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tror du at du vil klare å bli bedre uten hjelp?

Nei, det tror jeg ikke. Men det er ingen aktuelle behandlere på hjemstedet mitt dessverre. Og siden sykehuset krevde lokal behandler, forsvant muligheten for behandling der. Så jeg har per nå ikke noe reelt behandlingstilbud. Fastlegen mener imidlertid av «alvorligheten» veier opp for ulempene med å søke lokalt, men der setter jeg foten ned. Tenker jo for meg selv at hadde det vært alvorlig nok hadde jeg fått hjelp uansett. Skal sies at jeg uansett ikke er veldig motivert for behandling heller, men hadde samtykket til henvisning til sykehuset.

Så selv om jeg ikke tror jeg kan klare å øke vekten på egen hånd, har jeg imidlertid tro på at jeg kan klare å styre unna ytterligere vektnedgang. Og siden jeg ikke føler meg syk så tenker jeg at jeg skal klare å studere. Jeg MÅ klare å studere og fullføre studiet. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det tror jeg ikke. Men det er ingen aktuelle behandlere på hjemstedet mitt dessverre. Og siden sykehuset krevde lokal behandler, forsvant muligheten for behandling der. Så jeg har per nå ikke noe reelt behandlingstilbud. Fastlegen mener imidlertid av «alvorligheten» veier opp for ulempene med å søke lokalt, men der setter jeg foten ned. Tenker jo for meg selv at hadde det vært alvorlig nok hadde jeg fått hjelp uansett. Skal sies at jeg uansett ikke er veldig motivert for behandling heller, men hadde samtykket til henvisning til sykehuset.

Så selv om jeg ikke tror jeg kan klare å øke vekten på egen hånd, har jeg imidlertid tro på at jeg kan klare å styre unna ytterligere vektnedgang. Og siden jeg ikke føler meg syk så tenker jeg at jeg skal klare å studere. Jeg MÅ klare å studere og fullføre studiet. 

Da er det bare å ønske lykke til. :) 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

😳kjipt å høre at du ble såpass dårlig. Håper du fikk god hjelp i det minste. 💜

Tar gjerne i mot flere svar ifht hva som skjer om man ikke møter til time.. 🙄

Blir faktisk ganske provosert på de som bare lar være å gå på timer de har uten å avbestille slik at andre må vente mye lenger. 

Anonymkode: f02fe...420

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da er det bare å ønske lykke til. :) 

Takk. :) 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Blir faktisk ganske provosert på de som bare lar være å gå på timer de har uten å avbestille slik at andre må vente mye lenger. 

Anonymkode: f02fe...420

Jeg avbestiller selvsagt!! 😅Bare unngår å sette opp en ny. Er faktisk helt enig med deg. :)

Avhengig av alvorlighet så kan legen beordre deg på time og da kan du vel bli hentet av politiet. Men da hadde du vel alt vært tvangsinnlagt dersom det var så alvorlig. Så sikkert ikke noe å tenke på. 

Jeg synes det er veldig synd at du ikke vil samarbeide med legen din. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (2 timer siden):

Avhengig av alvorlighet så kan legen beordre deg på time og da kan du vel bli hentet av politiet. Men da hadde du vel alt vært tvangsinnlagt dersom det var så alvorlig. Så sikkert ikke noe å tenke på. 

Jeg synes det er veldig synd at du ikke vil samarbeide med legen din. 

Takk! Tenker det samme.. 

Det handler jo ikke om at jeg ikke samarbeider med legen min. Har jo gjort det hele veien, men det er en del faktorer som gjør at jeg ikke kan følge hans råd ifht lokal behandler. Og jeg tenker at om han får mindre stress og ikke trenger å bruke tid og energi på meg, så er det jo en vinn vinn situasjon. 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takk! Tenker det samme.. 

Det handler jo ikke om at jeg ikke samarbeider med legen min. Har jo gjort det hele veien, men det er en del faktorer som gjør at jeg ikke kan følge hans råd ifht lokal behandler. Og jeg tenker at om han får mindre stress og ikke trenger å bruke tid og energi på meg, så er det jo en vinn vinn situasjon. 🤷🏼‍♀️

Det er jo opp til han å mene noe om det er verdt å bruke tid på. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...