Gå til innhold

«Arbeidslinja» og hjelpe uføre tilbake i arbeid.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette får du aldri svar på fra politikerne. Det er rett og slett ikke jobber til alle. 

Anonymkode: ac317...dc7

Nei nettopp! Så hvorfor er dette enda et tema? De uføre, har blitt det av en grunn. De er for syke. Jeg ser ikke hvorfor de skal ut i jobb. Jeg kjenner et par uføre, og de er det med god grunn. De har vært arbeid før. 
Jeg tenker at de fleste vil kunne klare å finne noe å tjene på, men det gjelder bare å være glup nok. Og siden de fleste har gjennomsnittlig intelligens, så går det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Jajo men det er jo et businesscase. Står den i Norge er det også Norge som får inntektene for 20 års strømproduksjon. Så lenge disse overstiger kapitalkostnadene ved å finansiere byggingen, så er regnestykket positivt.

Det er ikke positivt for meg og deg. Ved å være integrerte i det europeiske strøm nettet får vi dyrere strøm (og vindmøller vi ikke trenger). Noe staten tjener fett på. Så sånn sett er jo regnestykket positivt. For staten. Vi får regninga og blir fattigere da. Og vi må se og høre på de. 

Anonymkode: 91425...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig skal vi ikke klandre enkeltpersoner, men for meg er det en kjennsgjerning at for mange i Norge mottar trygdeytelser.

Jeg uttaler meg kun om psykiske uføre da det er dette jeg har kjennskap til og det er her antall uføre øker mest.
Grunnen er systematisk nedlegging og svekking av psykiatrien. Pasienter som kunne stått i jobb eller fått jobb med tilretteleggelse får det ikke da det lille som var av tiltak er borte. Nå er det heller «mål» å få folk raskere fra avklaring over på ufør. I mange tilfeller bra, men også helt feil i andre. Men, i motsetning til hva Støre sier så finnes det pent lite av tiltak for å komme ut i arbeid igjen. Her lyver han, eller driter loddrett i det. Er bare prestisje sykdomstilfeller som får tilrettelegging.
Hvor mange millioner koster det å holde SV’s Torstein Lerhol i jobb?, er ikke få millioner i året det. Han burde kanskje heller vært 100% ufør i bytte mot tiltak som kunne fått 100 andre ut i jobb?(ja, settes litt på spissen her)

90tallsbarn skrev (58 minutter siden):

Nei nettopp! Så hvorfor er dette enda et tema? De uføre, har blitt det av en grunn. De er for syke. Jeg ser ikke hvorfor de skal ut i jobb. Jeg kjenner et par uføre, og de er det med god grunn. De har vært arbeid før. 
Jeg tenker at de fleste vil kunne klare å finne noe å tjene på, men det gjelder bare å være glup nok. Og siden de fleste har gjennomsnittlig intelligens, så går det ikke. 

Er du blitt uføre grunnet psykiske sykdom er ikke dette nødvendigvis en tilstand som kommer til å vare livet ut.
Hvis du mener at uføre som ikke er «glupe» nok til inne noe å tjene på og besitter under gjennomsnittlig intelligens tror jeg ikke du er noe mensa materiale for å si det sånn 😄. Kom gjerne med ett glupt forslag som uføre kan tjene penger på?
Dessuten mener jeg å ha hørt at skrikes etter arbeidskraft her i landet.

Anonymkode: 5165f...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke positivt for meg og deg. Ved å være integrerte i det europeiske strøm nettet får vi dyrere strøm (og vindmøller vi ikke trenger). Noe staten tjener fett på. Så sånn sett er jo regnestykket positivt. For staten. Vi får regninga og blir fattigere da. Og vi må se og høre på de. 

Staten er deg og meg :)

Jeg synes ikke vi skal problematisere at staten tjener penger. Jeg mener det er udelt positivt at staten gjør det. Det vi kanskje bør diskutere, er hvordan staten disponerer pengene sine. Det er jo dette som definerer venstre-høyre-aksen i politikken, og ikke at staten har inntekter som sådan.

En ganske kjip jobb staten har for tiden, er å dempe folks forbruk. Regjeringen kunne med et pennestrøk endret strømstøtten slik at staten betalte all strømkostnad over 20 øre/kwh i stedet for 90% over 70 øre/kwh. Utfordringen med det ville vært at det ville stimulert prisveksten enda mer. Det hjelper også lite å skattlegge milliardærene enda mer (til tross for hva Rødt og SV påstår). Milliardærene har stort sett penger på bok og i aksjemarkedet. Forbruket til en milliardær er ikke så stort. Skal man komme prisveksten til livs, er det vanlige folk (du og jeg) som må bruke mindre penger. Samt at kronekursen må holdes på et nivå (dette styres i stor grad via renten) som gjør at vi ikke i altfor stor grad importerer inflasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (10 minutter siden):

Jeg synes ikke vi skal problematisere at staten tjener penger. Jeg mener det er udelt positivt at staten gjør det.

Tror ikke næringslivet er udelt glad for den vanvittige økningen i kostnader strømprisen har ført til. Og det staten tjener på strøm er bare småpenger i forhold til inntektene fra olje og gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke næringslivet er udelt glad for den vanvittige økningen i kostnader strømprisen har ført til. Og det staten tjener på strøm er bare småpenger i forhold til inntektene fra olje og gass.

Nei, hvis jeg skal kritisere denne regjeringen for noe, så er det at de lager for dårlige rammevilkår for næringslivet. JGS får bare finne seg i at blå næringspolitikk er en del bedre og mer verdiskapende enn rødgrønn næringspolitikk.

Venstresiden elsker å si at det er arbeiderne som skaper verdiene. Men uten kapital blir det ingen arbeidsplasser, og heller ingen til å skape verdiene. Landet trenger risikovillig kapital og rammevilkår som favoriserer investeringer i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (29 minutter siden):

Jeg synes ikke vi skal problematisere at staten tjener penger. Jeg mener det er udelt positivt at staten gjør det. Det vi kanskje bør diskutere, er hvordan staten disponerer pengene sine. Det er jo dette som definerer venstre-høyre-aksen i politikken, og ikke at staten har inntekter som sådan.

En ganske kjip jobb staten har for tiden, er å dempe folks forbruk. Regjeringen kunne med et pennestrøk endret strømstøtten slik at staten betalte all strømkostnad over 20 øre/kwh i stedet for 90% over 70 øre/kwh. Utfordringen med det ville vært at det ville stimulert prisveksten enda mer. Det hjelper også lite å skattlegge milliardærene enda mer (til tross for hva Rødt og SV påstår). Milliardærene har stort sett penger på bok og i aksjemarkedet. Forbruket til en milliardær er ikke så stort. Skal man komme prisveksten til livs, er det vanlige folk (du og jeg) som må bruke mindre penger. Samt at kronekursen må holdes på et nivå (dette styres i stor grad via renten) som gjør at vi ikke i altfor stor grad importerer inflasjon.

De får finne ett bedre skattesystem. Lavere skatt til de som har lite og høyere skatt til de som kjøper vin til 50.000;- for å ha i sausen sin.😀.
Er ikke alle rike som kan flytte selv om de skattes høyere(er vel andre tiltak som kan gjøres også)
Jeg er ikke rik, men bor enn så lenge på vestkanten og ikke mye som tyder på dårligere økonomi her.
Har bodd her hele livet og mengden rikdom det er blitt er helt utrolig. En av de vanligste bilene jeg ser er Porsche Taycan, Teslaer er det selvsagt flest av, sikkert 80% Tesla, så resten Porsche til 1 mill, G63 til 3 mill samt andre 2-4 millioners biler er dagligdags å se. Er bilinteressert så legger godt merke til at nye Ferrarier og Lamborghinier er vanlig å se.
For ett par år siden durte det mange Audi RS6 her til ett par millioner.
Uansett, for 10 år siden var bilparken her helt normal, ikke noe særlig luksus, så noe har skjedd. 
Nå er det jappetid deluxe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Med høye olje, gass og strømpriser har staten aldri tjent så mye penger som den gjør nå. Men folk flest har fått det trangere økonomisk. Bl.a pga strømmen. Jeg har ihvertfall merka det. Det er et ran. Politikerne liker det, da de får mer penger i kassa til valgflesk og byråkrati. Prisveksten skyldes høye energipriser. Det gjør alt dyrere i alle ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg uttaler meg kun om psykiske uføre da det er dette jeg har kjennskap til og det er her antall uføre øker mest.
Grunnen er systematisk nedlegging og svekking av psykiatrien. Pasienter som kunne stått i jobb eller fått jobb med tilretteleggelse får det ikke da det lille som var av tiltak er borte. Nå er det heller «mål» å få folk raskere fra avklaring over på ufør. I mange tilfeller bra, men også helt feil i andre. Men, i motsetning til hva Støre sier så finnes det pent lite av tiltak for å komme ut i arbeid igjen. Her lyver han, eller driter loddrett i det. Er bare prestisje sykdomstilfeller som får tilrettelegging.
Hvor mange millioner koster det å holde SV’s Torstein Lerhol i jobb?, er ikke få millioner i året det. Han burde kanskje heller vært 100% ufør i bytte mot tiltak som kunne fått 100 andre ut i jobb?(ja, settes litt på spissen her)

Er du blitt uføre grunnet psykiske sykdom er ikke dette nødvendigvis en tilstand som kommer til å vare livet ut.
Hvis du mener at uføre som ikke er «glupe» nok til inne noe å tjene på og besitter under gjennomsnittlig intelligens tror jeg ikke du er noe mensa materiale for å si det sånn 😄. Kom gjerne med ett glupt forslag som uføre kan tjene penger på?
Dessuten mener jeg å ha hørt at skrikes etter arbeidskraft her i landet.

Mente ikke at uføre er det bl.a fordi de er dumme. Jeg mener dette gjelder alle av oss, som også står i jobb. Så lenge du er gjennomsnittlig intelligent så blir du en slave for samfunnet der det bestemmes hva du skal ha i lønn. Evt klarer å finne andre måter som gir deg glede enn penger. Penger er også et system bestemt for lenge siden, det er egentlig bare noen tall, som styres av mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (1 time siden):

Mente ikke at uføre er det bl.a fordi de er dumme. Jeg mener dette gjelder alle av oss, som også står i jobb. Så lenge du er gjennomsnittlig intelligent så blir du en slave for samfunnet der det bestemmes hva du skal ha i lønn. Evt klarer å finne andre måter som gir deg glede enn penger. Penger er også et system bestemt for lenge siden, det er egentlig bare noen tall, som styres av mye. 

Det blir jo en helt annen diskusjon. Blir jo som å si at ekte lykke ikke kan kjøpes for penger etc.
En ting som er sikkert er at fattigdom hverken gjør deg lykkelig eller gir deg bedre helse.
Og i dag er satsene til mange uføre så lave at de ikke kan leve av de, da må de økes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det blir jo en helt annen diskusjon. Blir jo som å si at ekte lykke ikke kan kjøpes for penger etc.
En ting som er sikkert er at fattigdom hverken gjør deg lykkelig eller gir deg bedre helse.
Og i dag er satsene til mange uføre så lave at de ikke kan leve av de, da må de økes. 

Dette har ikke noe å gjøre med det vi diskuterte. Jeg kan ikke gjøre noe med satsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge forskning så er det nesten ingen uføre som går fra uføretrygd og tilbake til arbeid. Er det i det hele tatt arbeidsgivere som ønsker å gi en stilling til en som har vært ufør lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (6 timer siden):

I følge forskning så er det nesten ingen uføre som går fra uføretrygd og tilbake til arbeid. Er det i det hele tatt arbeidsgivere som ønsker å gi en stilling til en som har vært ufør lenge?

Nei, ikke hvis du ikke har en «glup» måte som nevnt tidligere så er det ikke mange og så lenge det ikke kommer tiltak som kan føre til dette får de øke satsene så man ikke behøver å leve under fattigdomsgrensen som ett minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...