Gå til innhold

p-piller og utholdenhet/ytelsesevne

langrennsjente 17 år

Anbefalte innlegg

langrennsjente 17 år

Hei

Det er noe jeg lurer på, og jeg håper at du kan svare meg på dette.

Det er nemlig slik, at jeg er en aktiv langrennsjente på 17,5 år,med ambisjoner om å gjøre det bra også neste år.JEg har også en kjæreste, og jeg lurer på om du vil anbefale noen form for prevensjon som ikke gir utslag i evnt. dårligere form eller annet som kan gjøre at det blir vanskeligere for meg å nå toppen. Har vært sammen med han i 3 og et halvt år, og er interessert i f. eks p-piller, men er litt usikker på om dette har noen bivirkninger som er uheldige for en langrennsløper. Er det et spesielt merke,f.eks Yasmin som er bedre enn de andre?

Jeg har tidligere hatt opphold i mensen pga hard trening og undervekt, men dette er ikke problem nå lenger. dette har som regel vært tilfelle om høsten, da treingsmengden er ganske stor.

Dersom du hadde visst noe om dette, hadde jeg vært kjempetakknemlig. Det er nemlig få i nærheten her hjemme(Buskerud) som kan noe om dette. Dersom du ikke skulle ha noe kunnskap om emnet, hadde det vært fint om noen av dine arbeidskolleger hadde svart meg på dette. Som du sikkert skjønner, så er dette en litt vanskelig situasjon.

På forhånd takk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

langrennsjente 17 år

Eg driv idrett på høgt nivå, og har ikkje merka nokon endring etter eg begynte med p-piller.

hei igjen!

er det ikke noe med at blodet blir tykkere eller noe da?

Hvilket merke bør jeg velge? er JAsmin best? Er det noen som driver med kondisjonsidretter som har noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen!

er det ikke noe med at blodet blir tykkere eller noe da?

Hvilket merke bør jeg velge? er JAsmin best? Er det noen som driver med kondisjonsidretter som har noen å anbefale?

Tja... Er ikkje heilt sikker eg, men trur at pillene gjer lite med blodet, i alle fall! Sjølv om eg er sprinter, har eg jo testing av uthald, og testane har ikkje vist noko negativt utslag etter eg begynte på p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langrennsjente 17 år

Tja... Er ikkje heilt sikker eg, men trur at pillene gjer lite med blodet, i alle fall! Sjølv om eg er sprinter, har eg jo testing av uthald, og testane har ikkje vist noko negativt utslag etter eg begynte på p-piller.

Tusen takk for svaret.

Det hadde vært kjempefint om jeg fikk vite merket du går på. Får du evnt noen vektøkning eller humørsvigninger av disse? Jeg vil ikke legge på meg og har ikke mye lyst til å ha sterke humørsvigninger heller.

Grunnen til at jeg spurte om det med blodet,var at jeg hørte om ei langrennsjente som fikk blokpropp av p-pillene. Hun hadde risiko for utvikling av blodpropp fra før av, men allikevel... Må jeg ta noen forhåndsregler for evnt høydeopphold senere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret.

Det hadde vært kjempefint om jeg fikk vite merket du går på. Får du evnt noen vektøkning eller humørsvigninger av disse? Jeg vil ikke legge på meg og har ikke mye lyst til å ha sterke humørsvigninger heller.

Grunnen til at jeg spurte om det med blodet,var at jeg hørte om ei langrennsjente som fikk blokpropp av p-pillene. Hun hadde risiko for utvikling av blodpropp fra før av, men allikevel... Må jeg ta noen forhåndsregler for evnt høydeopphold senere da?

Brukar Trionetta. Har ikkje merka noko særleg humørsvingingar, trur eg. Kan ikkje svare heilt sikkert på det, sidan eg var gjennom ein abort for ikkje så lenge sidan, og har hatt det ganske vanskeleg den siste tida....

Gjekk opp ein kg, men det trur eg var andre årakar til enn p-pillene, eigentleg. Er tilbake til normal-vekt no, iallefall.

Risikoen for blodpropp er blitt betrakteleg forminska etterkvart som pillene har blitt forbetra. Hormonmengda er også mykje mindre no, enn for få år sidan.

Trur det er yasmin som har minst fare for blodpropp, forresten. Men slikt noko kan du vel sprørre legen din om? Han veit nok om dei medisinske farane.

Lukke til! Med trening og alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...