Gå til innhold

Hvordan takle at andre dømmer en?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg tror dette har med generasjoner å gjøre. Mine døtre bruker en del begreper som i mine ører er ekstremt kraftige, men som de mer bruker til hverdags. Og det gjør meg forvirret, men jeg har jo lært meg da, når det gjelder unge mennesker, å stoppe opp litt, og oversette begrepet til min verden 😄

Det samme med «hat». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med å bruke så sterke begreper til hverdags er, hva skal vi bruke når vi virkelig trenger dem?

Endret av knas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
knas skrev (11 minutter siden):

Det samme med «hat». 

Ja, jeg har prøvd å si at det de snakker om, ikke er hat, at hat er så vanvittig mye sterkere - men det går ikke inn 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg har prøvd å si at det de snakker om, ikke er hat, at hat er så vanvittig mye sterkere - men det går ikke inn 😮 

Gjør nok ikke det når alle jevnaldrende bruker det. Det er vi som de er rare. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (45 minutter siden):

Er dette en generasjonsulikhet? Jeg er enig med påskelilje. Dømme og stemple er for meg svært kraftige ord som jeg reserverer for de aller alvorligste tilfeller.

Jeg vet ikke helt. Hva kaller du eksemplene jeg kom med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Hvordan vil du definere hat? 

Ja jeg også føler meg dum og blir stemplet. Det er ikke gøy. Vi blir lei oss vi som blir stemplet. 

Anonymkode: 260f7...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg også føler meg dum og blir stemplet. Det er ikke gøy. Vi blir lei oss vi som blir stemplet. 

Anonymkode: 260f7...da4

Ikke bli lei deg. Det er jo som du ser ikke nødvendigvis deg det er noe feil med. Det kan ligge hos dem som stempler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kashmir skrev (9 minutter siden):

Hvordan vil du definere hat? 

Jeg har aldri kjent på hat mot noen. Jeg har heller aldri opplevd at noen har hatet meg.

For meg er hat den mest ekstreme negative følelsen jeg kan tenke meg, kanskje en blanding av ekstremt sinne, forakt og ønske om at den andre skal få det vondt. Forakt er også en ekstrem sterk følelse, i mitt hode. Jeg tror at dersom noen opplever et slikt hat mot noen andre, så vil det ødelegge dem innenfra, selv om hatet er berettiget (dersom denne personen har påført deg eller noen du står nær noe fælt), og jeg tror at en ikke kan få et godt liv dersom dette hatet er ubearbeidet.

Dersom noen hadde voldtatt, drept, torturert, eller drevet med psykisk vold over lang tid slik at selvfølelsen ble helt ødelagt,mot meg selv eller mot noen som står meg nær, så kunne jeg kanskje ha kjent på hat mot denne personen. Selv om da hatet hadde vært berettiget, ville jeg selv vært tjent med å komme meg gjennom hatet og leve videre uten at denne personen skulle påvirke mitt liv mer enn han/hun hadde gjort. Og det må være en knallhard jobb å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat er en ekstrem negativ følelse. En slik følelse som jeg kjenner overfor Putin når jeg leser om alle de torturerte, voldtatte og drepte kvinner og barn i Ukraina.

Når kameraten min og RBK-fan sier at han/de hater Molde, tenker jeg - Bli voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (8 minutter siden):

Jeg har aldri kjent på hat mot noen. Jeg har heller aldri opplevd at noen har hatet meg.

For meg er hat den mest ekstreme negative følelsen jeg kan tenke meg, kanskje en blanding av ekstremt sinne, forakt og ønske om at den andre skal få det vondt. Forakt er også en ekstrem sterk følelse, i mitt hode. Jeg tror at dersom noen opplever et slikt hat mot noen andre, så vil det ødelegge dem innenfra, selv om hatet er berettiget (dersom denne personen har påført deg eller noen du står nær noe fælt), og jeg tror at en ikke kan få et godt liv dersom dette hatet er ubearbeidet.

Dersom noen hadde voldtatt, drept, torturert, eller drevet med psykisk vold over lang tid slik at selvfølelsen ble helt ødelagt,mot meg selv eller mot noen som står meg nær, så kunne jeg kanskje ha kjent på hat mot denne personen. Selv om da hatet hadde vært berettiget, ville jeg selv vært tjent med å komme meg gjennom hatet og leve videre uten at denne personen skulle påvirke mitt liv mer enn han/hun hadde gjort. Og det må være en knallhard jobb å gjøre!

Jeg har kjent på hat én gang i mitt liv, og det var rettet mot AAB som han het den gangen. Det var en veldig skremmende følelse, det må jeg si. 

Det er dessverre ikke rent få som ønsker andre vondt. Som forakter og har et sinne rettet mot en person. Mange får drapstrusler også, og mange har et ensidig syn på en person som at de ikke klarer å se noe bra med vedkommende, uansett hva personen gjør. Det må jo kalles hat når det uttrykkes dag ut og dag inn.

Det handler selvfølgelig om den som hater i de fleste tilfeller, og jeg tror også at det er en fryktelig destruktiv følelse som går ut over livskvaliteten. Jeg er enig med deg i det meste her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (5 minutter siden):

Det som er verst, er at flere og flere ser ut til å slite med å skille mellom uenighet/kritikk og hat. 

Helt enig. Men det er fordi jeg ser at mange ikke takler uenighet. De tar et annen sitt syn på ting som en personlig fornærmelse 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (6 minutter siden):

Hat er en ekstrem negativ følelse. En slik følelse som jeg kjenner overfor Putin når jeg leser om alle de torturerte, voldtatte og drepte kvinner og barn i Ukraina.

Når kameraten min og RBK-fan sier at han/de hater Molde, tenker jeg - Bli voksen.

Akkurat når det gjelder fotballfans så tar jeg den på alvor 🙂 der er det elsk og hat på ramme alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror det skyldes noe ved meg, at jeg er dum og dummer meg ut. 

Anonymkode: 4c43c...d3d

Har du noen du kan spørre på tomannshånd, som du tåler å få ærlig tilbakemelding fra? 

Dersom dette foregår bare i din mage og ditt hode er det jo noe du må jobbe med mentalt.  Dersom din følelse stemmer er det viktig at du tenker gjennom om du i så fall er klar for å jobbe med å endre deg til en person du har lyst til å være i relasjon med andre. Man kan ikke styre hva andre skal mene om seg, men man kan jobbe med å framstå som en person som får relasjoner til å fungere på en bedre måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (48 minutter siden):

Jeg har aldri kjent på hat mot noen. Jeg har heller aldri opplevd at noen har hatet meg.

For meg er hat den mest ekstreme negative følelsen jeg kan tenke meg, kanskje en blanding av ekstremt sinne, forakt og ønske om at den andre skal få det vondt. Forakt er også en ekstrem sterk følelse, i mitt hode. Jeg tror at dersom noen opplever et slikt hat mot noen andre, så vil det ødelegge dem innenfra, selv om hatet er berettiget (dersom denne personen har påført deg eller noen du står nær noe fælt), og jeg tror at en ikke kan få et godt liv dersom dette hatet er ubearbeidet.

Dersom noen hadde voldtatt, drept, torturert, eller drevet med psykisk vold over lang tid slik at selvfølelsen ble helt ødelagt,mot meg selv eller mot noen som står meg nær, så kunne jeg kanskje ha kjent på hat mot denne personen. Selv om da hatet hadde vært berettiget, ville jeg selv vært tjent med å komme meg gjennom hatet og leve videre uten at denne personen skulle påvirke mitt liv mer enn han/hun hadde gjort. Og det må være en knallhard jobb å gjøre!

Jeg har kjent på ekte hat, mot min eks. Blandet med retraumatiaering og tanker om å måtte beskytte kvinner fra han så hadde jeg helt seriøst tenkt til å drepe han. Det var så ille at under rettsaken ble jeg sjekket av politiet for jeg hadde gitt uttrykk for hva jeg følte jeg måtte gjøre. Så det gikk jo ut over livet mitt. 

Nå hater jeg han fortsatt. Men det går ikke ut over livet mitt på noen måte. Han sitter på forvaringsdom nå for alt sammen. 

Men det er eneste mennesket jeg har hatet. Min andre eks som overhode ikke var snill med meg hater jeg ikke. 

Det skal litt til før man virkelig hater noen tror jeg. Jeg har blitt mye dårlig behandlet, men det oppstår ikke ekte hat av den grunn. Men jeg kan si at jeg hater ananas på pizza. Det er noe annet enn å si at man hater en person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ting ikke har noen konsekvenser er mennesker i stand til å gjøre groteske og onde ting. Se bare hva som skjer i Ukraina, russerne voldtar, torturerer og dreper mest sannsynlig fordi de kan gjøre det uten konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...