Gå til innhold

Er det rart å be om kvinnelig taxisjåfør ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Gjest Sophia-Na
ISW skrev (1 minutt siden):

Ok, så det har vært en voldtekt i en by i Norge for flere år siden. Betyr det at det er generelt farlig å ta taxi?

Ganske mange fly har styrtet. Det ansees likevel å være helt trygt å fly.

Du har vanvittig liten empati når du snakker om det på den måten, det virker ikke som du forstår saken slik du omtaler den her. Det var mange offre, men for deg siden du er en mann tar du kanskje lett på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sophia-Na
Sophia-Na skrev (Akkurat nå):

Du har vanvittig liten empati når du snakker om det på den måten, det virker ikke som du forstår saken slik du omtaler den her. Det var mange offre, men for deg siden du er en mann tar du kanskje lett på det. 

Den skulle vært anonym. Men samme det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (Akkurat nå):

Du har vanvittig liten empati når du snakker om det på den måten, det virker ikke som du forstår saken slik du omtaler den her. Det var mange offre, men for deg siden du er en mann tar du kanskje lett på det. 

Huffda, glemte du å være anonym? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
ISW skrev (Akkurat nå):

Huffda, glemte du å være anonym? 😊

Ja, men samme det. Jeg mener det helt lov å spørre om en kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er det ikke. Hi spør om det er innenfor og be om en kvinne. Svaret på det er ja. Ferdig. Det er veldig vanlig å ønske seg. 

Anonymkode: 377a2...583

Og hvis du ikke lider av kognitiv dissonans må det også være akseptabelt å ønske seg en hvit/norsk sjåfør. 

Anonymkode: dada6...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvis du ikke lider av kognitiv dissonans må det også være akseptabelt å ønske seg en hvit/norsk sjåfør. 

Anonymkode: dada6...a96

Nei det er ikke det samme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sophia-Na skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke det samme! 

Du syntes altså det er greit å diskriminere på kjønn men ikke etnisitet. Deg om det. Kognitiv dissonans kalles det.

Anonymkode: dada6...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (1 minutt siden):

Ja, men samme det. Jeg mener det helt lov å spørre om en kvinne. 

Ok. Man skal helst ikke skrive i en tråd både med navn og som anonym. Men uansett.

Jeg tar selvsagt på alvor at noen har blitt voldtatt. Akkurat som jeg tar på alvor at folk dør i flystyrter. Men jeg mener det er å overdrive å si at taxi er farlig for kvinner. For risikoen er forsvinnende liten. Akkurat som fly. Ja, ulykker skjer men det er ekstremt sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du syntes altså det er greit å diskriminere på kjønn men ikke etnisitet. Deg om det. Kognitiv dissonans kalles det.

Anonymkode: dada6...a96

Det kalles ikke det nei. Du blander to temaer som ikke henger sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

I morgen skal jeg på tur med buss og taxi. Det er en litt lengre taxitur på øde veier og jeg skal av på et øde sted. 

Tidligere ville jeg ikke ha tenkt på det som skummelt, men det gjør jeg nå. Kan jeg be om kvinnelig taxisjåfør ? 

Du kan gjøre det. Problemet er hvis du ikke får det og da kaster bort en helt nydelig kjøretur på å være redd. 

Tenk heller på taxisjåfører som bli angrepet av passasjerer. Det er de som har størst risiko for å oppleve dritt. Har snakket med i alle fall to forhenværende taxisjåfører som har blitt overfalt på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
ISW skrev (Akkurat nå):

Ok. Man skal helst ikke skrive i en tråd både med navn og som anonym. Men uansett.

Jeg tar selvsagt på alvor at noen har blitt voldtatt. Akkurat som jeg tar på alvor at folk dør i flystyrter. Men jeg mener det er å overdrive å si at taxi er farlig for kvinner. For risikoen er forsvinnende liten. Akkurat som fly. Ja, ulykker skjer men det er ekstremt sjeldent.

Nei det vet jeg men nå skjedde jo det med et uhell. Det kan være mange grunner til det ønskes en kvinne. Men Stavanger saken er det mange som fortsatt har ferskt i minne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (8 minutter siden):

Jeg synes dette er et merkelig råd.

Taxisjåfører, svarte eller hvite, er ekstremt sjelden overgripere. De har som jobb å kjøre taxi. De frakter sikkert noen tusen kvinner i løpet av et år. Hvorfor skulle en av dem plutselig forgripe seg på trådstarter? 

Samme tenkte jeg, og det gikk bra helt til det en gang endte i overgrep. 

Mest sannsynlig så skjer det ikke, men om man føler seg tryggere ved å ha noen på tråden hele veien eller på en eller annen måte kommuniserer at man har noe som kan fange opp en slik hendelse så ser jeg ikke noe galt i det.

Det er litt forskjell på en svipptur i Oslo hvor det er mye folk rundt og et mer øde sted. Førstnevnte hadde jeg ikke tenkt så mye over, men en øde langtur hvor han kunne skjønt at jeg var alene på en hytte så ville jeg blitt urolig selv om sjansen for overgrep er liten. Jeg blir urolig når menn går bak meg på øde steder også. 

Tror du ikke kvinner som har opplevd overgrep i utgangspunktet tenkte at "det går bra, han har jo hatt tusen andre kunder før meg"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sophia-Na skrev (8 minutter siden):

Det kalles ikke det nei. Du blander to temaer som ikke henger sammen. 

De henger sammen, enten er det diskriminering eller så er det det ikke. Ferdig snakka.

Anonymkode: dada6...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De henger sammen, enten er det diskriminering eller så er det det ikke. Ferdig snakka.

Anonymkode: dada6...a96

Punktum vi er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RødPanda skrev (5 minutter siden):

Samme tenkte jeg, og det gikk bra helt til det en gang endte i overgrep. 

Mest sannsynlig så skjer det ikke, men om man føler seg tryggere ved å ha noen på tråden hele veien eller på en eller annen måte kommuniserer at man har noe som kan fange opp en slik hendelse så ser jeg ikke noe galt i det.

Det er litt forskjell på en svipptur i Oslo hvor det er mye folk rundt og et mer øde sted. Førstnevnte hadde jeg ikke tenkt så mye over, men en øde langtur hvor han kunne skjønt at jeg var alene på en hytte så ville jeg blitt urolig selv om sjansen for overgrep er liten. Jeg blir urolig når menn går bak meg på øde steder også. 

Tror du ikke kvinner som har opplevd overgrep i utgangspunktet tenkte at "det går bra, han har jo hatt tusen andre kunder før meg"? 

Først av alt - utrolig leit å høre at dette skjedde med deg og jeg forstår godt at du er preget av det. 

Men jeg mener fortsatt at det er litt som følgende eksempel: Hvis jeg vant 10 millioner i Lotto, kom sannsynligvis mange rundt meg til å spille Lotto. Men sjansen deres for å vinne er like forsvinnende liten. Det oppleves bare annerledes. 

Jeg mener taxi er et trygt transportmiddel. Det er sant, du vet aldri når du møter feil person til feil tid. Akkurat som du kan møte en taxisjåfør som blir innblandet i en ulykke. Men jeg velger å tro at de aller fleste mannlige taxisjåfører er interessert i å gjøre jobben sin, få fornøyde kunder og komme trygt hjem til familien sin. Jeg ville derfor heller sett an personen som kjørte bilen og oppført meg så normalt som jeg kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
ISW skrev (Akkurat nå):

Først av alt - utrolig leit å høre at dette skjedde med deg og jeg forstår godt at du er preget av det. 

Men jeg mener fortsatt at det er litt som følgende eksempel: Hvis jeg vant 10 millioner i Lotto, kom sannsynligvis mange rundt meg til å spille Lotto. Men sjansen deres for å vinne er like forsvinnende liten. Det oppleves bare annerledes. 

Jeg mener taxi er et trygt transportmiddel. Det er sant, du vet aldri når du møter feil person til feil tid. Akkurat som du kan møte en taxisjåfør som blir innblandet i en ulykke. Men jeg velger å tro at de aller fleste mannlige taxisjåfører er interessert i å gjøre jobben sin, få fornøyde kunder og komme trygt hjem til familien sin. Jeg ville derfor heller sett an personen som kjørte bilen og oppført meg så normalt som jeg kunne.

Du sammenligner flystyrt med voldtekter? Lotto med voldtekter? Det er trygt helt til det ikke lenger er trygt. Det er stor forskjell til krav til ansettelse i de forskjellige taxi selskapene! Mange selskap krever kun drosjeløyve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (1 minutt siden):

Først av alt - utrolig leit å høre at dette skjedde med deg og jeg forstår godt at du er preget av det. 

Men jeg mener fortsatt at det er litt som følgende eksempel: Hvis jeg vant 10 millioner i Lotto, kom sannsynligvis mange rundt meg til å spille Lotto. Men sjansen deres for å vinne er like forsvinnende liten. Det oppleves bare annerledes. 

Jeg mener taxi er et trygt transportmiddel. Det er sant, du vet aldri når du møter feil person til feil tid. Akkurat som du kan møte en taxisjåfør som blir innblandet i en ulykke. Men jeg velger å tro at de aller fleste mannlige taxisjåfører er interessert i å gjøre jobben sin, få fornøyde kunder og komme trygt hjem til familien sin. Jeg ville derfor heller sett an personen som kjørte bilen og oppført meg så normalt som jeg kunne.

Jada og det er jo egentlig slik jeg tenker. Jeg har vært mye i taxi alene med menn. Også utenlands . Jeg har aller mest tro på at det går bra, men det skader vel ikke å prøve minimere risikoen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Jada og det er jo egentlig slik jeg tenker. Jeg har vært mye i taxi alene med menn. Også utenlands . Jeg har aller mest tro på at det går bra, men det skader vel ikke å prøve minimere risikoen ? 

Jeg syns du skal gjøre det som føles tryggest for deg. Verste som kan skje er at du får et nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...