AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Omtaler ikke andre som lavtfungerende eller dårlig fungerende, men jeg har personlig overhodet ikke problemer med å bli kalt høytfungerende, og synes ikke det er noe galt i at noen sier det om meg når jeg kan leve ganske vanlig på alle andre fronter enn den sosiale. (Som diagnostisert barn og ungdom opplevde jeg snarere det motsatte av det du beskriver, at andre antok at jeg hadde problemer med å forstå og få til ting på de aller fleste områder...) Tror generelt det er stor forskjell på hvordan man forholder seg til diagnosen om man ble diagnostisert de siste par årene, og om det er 15-20-25 år siden man ble diagnostisert. Mennesker som ble diagnostisert da, enten de var barn eller voksne, hadde svært sjelden fantastiske maskeringsferdigheter, det gjelder også de som da ble kalt Aspergers eller høytfungerende autisme. ^ Og er det ikke nettopp de som er gode til å maskere og opptatt av maskeringsdiskusjonen som er i mot begrep som "høyfungerende"? Hvor etterlater dette folk i min situasjon, altså selvstendige og selvhjulpne, men med lave maskeringsevner? Også uenig i at autisme ikke kan være "mildere", selv om mildere kanskje ikke er det beste begrepet å bruke. Føler at min diagnose er "mildere" enn noen med autisme som trenger å bo i omsorgsbolig. Betyr selvsagt ikke at jeg er bedre enn dem, men symptomene påvirker ikke oss på samme måte. Anonymkode: f0fbe...5e6 Ja det er sant at autisme fins i mange alvorlighetsgraden. Helt fra de som ikke klarer pusse tennene selv og måtte gå på spesialskole til de som har gått helt uoppdaget hele barndommen, gått på vanlig skole, klart høyskole, er i jobb, har venner og sambo og barn. Det er helt klart at disse er høytfungerende og har en mild grad. Men mange av disse liker å heller si at årsaken er at de er så "flinke til å maskere", når virkeligheten egentlig er at de har en mild grad. Anonymkode: 35197...592 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472069-forskjellen-p%C3%A5-%C3%A5-maskere-og-det-%C3%A5-ha-liten-grad-av-autisme/page/2/#findComment-4171313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 Er det ikke heller da at de har en annen komorbid lidelse i tillegg til autisme? Mange autister er også mentalt tilbakestående. Mange har angst. Mange har epilepsi. Etc Anonymkode: c10f6...c4f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472069-forskjellen-p%C3%A5-%C3%A5-maskere-og-det-%C3%A5-ha-liten-grad-av-autisme/page/2/#findComment-4171388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det ikke heller da at de har en annen komorbid lidelse i tillegg til autisme? Anonymkode: c10f6...c4f Så det er tilleggslidelsene som skaper problemer? Anonymkode: 9c886...1e6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472069-forskjellen-p%C3%A5-%C3%A5-maskere-og-det-%C3%A5-ha-liten-grad-av-autisme/page/2/#findComment-4171395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så det er tilleggslidelsene som skaper problemer? Anonymkode: 9c886...1e6 Nei, det er mange, mange problemer med kun autismen også. Anonymkode: c10f6...c4f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472069-forskjellen-p%C3%A5-%C3%A5-maskere-og-det-%C3%A5-ha-liten-grad-av-autisme/page/2/#findComment-4171405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Talent Skrevet 24. mai 2023 Del Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Omtaler ikke andre som lavtfungerende eller dårlig fungerende, men jeg har personlig overhodet ikke problemer med å bli kalt høytfungerende, og synes ikke det er noe galt i at noen sier det om meg når jeg kan leve ganske vanlig på alle andre fronter enn den sosiale. (Som diagnostisert barn og ungdom opplevde jeg snarere det motsatte av det du beskriver, at andre antok at jeg hadde problemer med å forstå og få til ting på de aller fleste områder...) Tror generelt det er stor forskjell på hvordan man forholder seg til diagnosen om man ble diagnostisert de siste par årene, og om det er 15-20-25 år siden man ble diagnostisert. Mennesker som ble diagnostisert da, enten de var barn eller voksne, hadde svært sjelden fantastiske maskeringsferdigheter, det gjelder også de som da ble kalt Aspergers eller høytfungerende autisme. ^ Og er det ikke nettopp de som er gode til å maskere og opptatt av maskeringsdiskusjonen som er i mot begrep som "høyfungerende"? Hvor etterlater dette folk i min situasjon, altså selvstendige og selvhjulpne, men med lave maskeringsevner? Også uenig i at autisme ikke kan være "mildere", selv om mildere kanskje ikke er det beste begrepet å bruke. Føler at min diagnose er "mildere" enn noen med autisme som trenger å bo i omsorgsbolig. Betyr selvsagt ikke at jeg er bedre enn dem, men symptomene påvirker ikke oss på samme måte. Anonymkode: f0fbe...5e6 Jeg skrev ofte, ikke alltid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472069-forskjellen-p%C3%A5-%C3%A5-maskere-og-det-%C3%A5-ha-liten-grad-av-autisme/page/2/#findComment-4171602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.