Gå til innhold

Forskjellen på å maskere og det å ha liten grad av autisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva er forskjellen? 

Anonymkode: 35197...592

Jeg skjønte ikke spørsmålet. Du må utdype litt mer. Mener du forskjellen mellom sosial kamuflering/ kamuflering og Asperger/ høytfungerende autisme?  Sosial kamuflering/ kamuflering er vanlig ved Asperger, men trenger ikke å være en indikasjon på Asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (2 timer siden):

Jeg skjønte ikke spørsmålet. Du må utdype litt mer. Mener du forskjellen mellom sosial kamuflering/ kamuflering og Asperger/ høytfungerende autisme?  Sosial kamuflering/ kamuflering er vanlig ved Asperger, men trenger ikke å være en indikasjon på Asperger.

Nei jeg mente det med at så mange sier de maskerer sin autisme. Har du ikke hørt om det? Jeg lurte på hva er forskjellen på at de maskere autisme vs at man har bare en liten grad av autisme? Jo mer alvorlig grad av autisme man har jo vanskeligere blir det å skjule symptomer. 

Anonymkode: 35197...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei jeg mente det med at så mange sier de maskerer sin autisme. Har du ikke hørt om det? Jeg lurte på hva er forskjellen på at de maskere autisme vs at man har bare en liten grad av autisme? Jo mer alvorlig grad av autisme man har jo vanskeligere blir det å skjule symptomer. 

Anonymkode: 35197...592

Jeg vil tro at en med høytfungerende autisme slik jeg har i større grad klarer å maskere symptomer ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei jeg mente det med at så mange sier de maskerer sin autisme. Har du ikke hørt om det? Jeg lurte på hva er forskjellen på at de maskere autisme vs at man har bare en liten grad av autisme? Jo mer alvorlig grad av autisme man har jo vanskeligere blir det å skjule symptomer. 

Anonymkode: 35197...592

Det er korrekt. En form for høytfungerende autisme (Asperger) med mindre man er svært lavtfungerende kan lett forveksles med andre tilstander (derfor blir mange feildiagnostisert/blir ikke diagnostisert) og er forholdsvis enkelt å kamuflere, f.eks. sosial kamuflering. Man skal være helsepersonell for å se de nyansene i et mellommenneskelig sosialt samspill. En med alvorlig autisme vil ha autismen sin gjennomsyret i hverdagen og fungeringen, f.eks. store sosiale problemer, ofte sterkt nedsatt eksekutiv fungering osv. En Asperger f.eks. blir en autist «light» i forhold. 
Dårlig forklart av meg, men du skjønner kanskje poenget?

Endret av Frøya Alilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (8 minutter siden):

Jeg vil tro at en med høytfungerende autisme slik jeg har i større grad klarer å maskere symptomer ja. 

Har ikke du borderline i tillegg? Og med en god dose sosial kamuflering og selvbevissthet vil man enten klare å maskere autismen eller man blir oppfattet som en «borderliner», ikke en autist. Jeg er borderline med stor B (jeg har en så alvorlig tilstand at det kan sidestilles med en psykosetilstand), så det meste jeg sier og gjør blir sett gjennom «borderline»-briller og ikke «autist»-briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøya Alilde skrev (1 minutt siden):

Har ikke du borderline i tillegg? Og med en god dose sosial kamuflering og selvbevissthet vil man enten klare å maskere autismen eller man blir oppfattet som en «borderliner», ikke en autist. Jeg er borderline med stor B (jeg har en så alvorlig tilstand at det kan sidestilles med en psykosetilstand), så det meste jeg sier og gjør blir sett gjennom «borderline»-briller og ikke «autist»-briller.

Jo jeg har en grad av borderline også. Dvs jeg vet ikke om jeg egentlig har den fortsatt, men den står ennå på papiret. Da jeg fikk diagnosen hadde jeg en alvorlig grad og ja alt jeg sa og gjorde ble sett i lys av den diagnosen. Min hoveddiagnose er nok nå bipolar. 

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at med god maskering vil man bli oppfattet som borderliner. Men i hvert fall min behandler som satt diagnosen borderline var den som sendte meg til nevropsykologisk utredning fordi hun skjønte at det lå mer bak. 

Du har en sterk grad av borderline nå ja, men det vil sannsynligvis bedre seg med årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Glitter skrev (1 time siden):

Jo jeg har en grad av borderline også. Dvs jeg vet ikke om jeg egentlig har den fortsatt, men den står ennå på papiret. Da jeg fikk diagnosen hadde jeg en alvorlig grad og ja alt jeg sa og gjorde ble sett i lys av den diagnosen. Min hoveddiagnose er nok nå bipolar. 

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at med god maskering vil man bli oppfattet som borderliner. Men i hvert fall min behandler som satt diagnosen borderline var den som sendte meg til nevropsykologisk utredning fordi hun skjønte at det lå mer bak. 

Du har en sterk grad av borderline nå ja, men det vil sannsynligvis bedre seg med årene. :)

Stemmer det. Du hadde bipolar type 1?
Ja, det sies at mange borderline-symptomer avtar i løpet av 20-årene, så det håper jeg virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
Frøya Alilde skrev (9 minutter siden):

Stemmer det. Du hadde bipolar type 1?
Ja, det sies at mange borderline-symptomer avtar i løpet av 20-årene, så det håper jeg virkelig.

Det stemte iallefall for meg. Nå gikk jeg gjennom 2 og et halvt år hos personlighetspoliklinikken, men for meg så er det blitt som dag og natt med tanke på borderlinediagnosen jeg fikk i midten av tyveårene. Nå er jeg 31. Jeg har asperger også og er betydelig mer plaget av den diagnosen enn av borderline nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (8 timer siden):

Stemmer det. Du hadde bipolar type 1?
Ja, det sies at mange borderline-symptomer avtar i løpet av 20-årene, så det håper jeg virkelig.

Bipolar 2, men mistenker at jeg har rapid cycling. Men er medisinert nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 28.3.2023 den 5.17):

Bipolar 2, men mistenker at jeg har rapid cycling. Men er medisinert nå. :)

Det du oppfatter som rapid cycling kan være borderline symptomer. Det er vanlig å gå veldig opp og ned ved borderline også. 

Anonymkode: 07bd6...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 19.24):

Nei jeg mente det med at så mange sier de maskerer sin autisme. Har du ikke hørt om det? Jeg lurte på hva er forskjellen på at de maskere autisme vs at man har bare en liten grad av autisme? Jo mer alvorlig grad av autisme man har jo vanskeligere blir det å skjule symptomer. 

Anonymkode: 35197...592

Kvinner med godt evnenivå og 1Q  er flinke til å såkalt maskere.  De jeg kjenner til har i utgangspunktet fått Asperger diagnosen.  Bevisst eller ubevisst har de klart å tilpasse seg, uten å fremstå med med noe tydelig fysisk væremåte som en kan forbinde med autisme.   Ja jeg tror det kan være vanskelig å skjule det som går under vanlig autisme, eller mer sterkt berørt av autisme.  Tror heller ikke at de er så opptatt av å maskere, eller er så bevisst på det, eller er så viktig for dem skulle jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 19.24):

Nei jeg mente det med at så mange sier de maskerer sin autisme. Har du ikke hørt om det? Jeg lurte på hva er forskjellen på at de maskere autisme vs at man har bare en liten grad av autisme? Jo mer alvorlig grad av autisme man har jo vanskeligere blir det å skjule symptomer. 

Anonymkode: 35197...592

Enten så har man autisme, eller så har man ikke det. Noen er veldig gode til å maskere, andre ikke. Å ha "liten grad av" eller "høytfungerende" autisme er ofte noe folk sier fordi de er gode til å maskere, altså skjule sine autistiske trekk/symptomer. Symptomene er jo tilstede likevel, bare godt skjult. Mange ønsker å gå bort fra uttrykk som asperger, høytfungerende og mild autisme fordi det ofte er skadelig og villedende. Å bruke høytfungerende undergraver utfordringene høytmaskerende autister har, mens lavtfungerende undergraver evnene andre autister har. Autisme blir ofte "målt" basert på hvordan trekkene påvirker menneskene rundt dem, istedenfor å tenke på hvordan det faktisk påvirker autisten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Talent skrev (10 timer siden):

Enten så har man autisme, eller så har man ikke det. Noen er veldig gode til å maskere, andre ikke. Å ha "liten grad av" eller "høytfungerende" autisme er ofte noe folk sier fordi de er gode til å maskere, altså skjule sine autistiske trekk/symptomer. Symptomene er jo tilstede likevel, bare godt skjult. Mange ønsker å gå bort fra uttrykk som asperger, høytfungerende og mild autisme fordi det ofte er skadelig og villedende. Å bruke høytfungerende undergraver utfordringene høytmaskerende autister har, mens lavtfungerende undergraver evnene andre autister har. Autisme blir ofte "målt" basert på hvordan trekkene påvirker menneskene rundt dem, istedenfor å tenke på hvordan det faktisk påvirker autisten selv.

Det er da forskjell på autister. Noen må ha personlig assistent og hjelp til alt, andre har jobb, venner og familie og fungerer helt normalt. Derfor er det greit å snakke om "høyfungerende" og "lavfungerende".

Anonymkode: 9c886...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 9.39):

Det du oppfatter som rapid cycling kan være borderline symptomer. Det er vanlig å gå veldig opp og ned ved borderline også. 

Anonymkode: 07bd6...aca

Jeg har diagnosen bipolar 2 og jeg svinger ikke så fort som i løpet av dager. Så nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Talent skrev (13 timer siden):

Enten så har man autisme, eller så har man ikke det. Noen er veldig gode til å maskere, andre ikke. Å ha "liten grad av" eller "høytfungerende" autisme er ofte noe folk sier fordi de er gode til å maskere, altså skjule sine autistiske trekk/symptomer. Symptomene er jo tilstede likevel, bare godt skjult. Mange ønsker å gå bort fra uttrykk som asperger, høytfungerende og mild autisme fordi det ofte er skadelig og villedende. Å bruke høytfungerende undergraver utfordringene høytmaskerende autister har, mens lavtfungerende undergraver evnene andre autister har. Autisme blir ofte "målt" basert på hvordan trekkene påvirker menneskene rundt dem, istedenfor å tenke på hvordan det faktisk påvirker autisten selv.

Ble diagnostisert da det fortsatt ble kalt Asperger og høytfungerende autisme(vet at man internasjonalt har gått over til "low support needs") og er overhodet ikke enig i at høytfungerende og høytmaskerende er det samme. 

Kunne åpenbart ikke ha vært noe flink til å maskere da jeg ble diagnostisert som barn(attpåtil som jente), og siden jeg har fungert helt greit og aldersadekvat på alle andre områder enn det sosiale, plager det ikke meg å bli kalt høytfungerende. Føler at jeg har færre utfordringer enn mange med "high support needs" uttrykker, og fra det jeg har hørt fra dem, er mange av dem også uenige i at alle med diagnosen har samme utfordringer. 

Anonymkode: f0fbe...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 12.36):

Det er da forskjell på autister. Noen må ha personlig assistent og hjelp til alt, andre har jobb, venner og familie og fungerer helt normalt. Derfor er det greit å snakke om "høyfungerende" og "lavfungerende".

Anonymkode: 9c886...1e6

Som jeg skrev, å bruke høytfungerende undergraver utfordringene høytmaskerende autister har, mens lavtfungerende undergraver evnene andre autister har. Jeg har ikke påstått at det ikke er forskjeller mellom autister, eller at behovet for hjelp og assistanse ikke er varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ble diagnostisert da det fortsatt ble kalt Asperger og høytfungerende autisme(vet at man internasjonalt har gått over til "low support needs") og er overhodet ikke enig i at høytfungerende og høytmaskerende er det samme. 

Kunne åpenbart ikke ha vært noe flink til å maskere da jeg ble diagnostisert som barn(attpåtil som jente), og siden jeg har fungert helt greit og aldersadekvat på alle andre områder enn det sosiale, plager det ikke meg å bli kalt høytfungerende. Føler at jeg har færre utfordringer enn mange med "high support needs" uttrykker, og fra det jeg har hørt fra dem, er mange av dem også uenige i at alle med diagnosen har samme utfordringer. 

Anonymkode: f0fbe...5e6

Hvor har jeg skrevet at det er det samme?

Jeg forstår at det for enkelte ikke er negativt å bli kalt for høytfungerende, men det kan være skadelig for andre likevel. Mange som anses som høyfungerende har også undertrykt mange utfordringer. Det betyr at man "holder ut" i situasjoner hvor man kunne skaffet seg tilrettelegging for å gjøre at man ikke føler man må "holde ut", eller blir så fort sliten for eksempel. Men det er jo vanskelig når man ikke er klar over det. Hvis man sluttet å bruke uttrykk som høytfungerende og dårligfungerende, kunne man istedenfor fokusert på de nøyaktige behovene hver enkelt person har. Det er ikke dermed sagt at det er sånn for deg, men det er sånn for mange andre som også anses som "høytfungerende". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Talent skrev (1 time siden):

Hvor har jeg skrevet at det er det samme?

Jeg forstår at det for enkelte ikke er negativt å bli kalt for høytfungerende, men det kan være skadelig for andre likevel. Mange som anses som høyfungerende har også undertrykt mange utfordringer. Det betyr at man "holder ut" i situasjoner hvor man kunne skaffet seg tilrettelegging for å gjøre at man ikke føler man må "holde ut", eller blir så fort sliten for eksempel. Men det er jo vanskelig når man ikke er klar over det. Hvis man sluttet å bruke uttrykk som høytfungerende og dårligfungerende, kunne man istedenfor fokusert på de nøyaktige behovene hver enkelt person har. Det er ikke dermed sagt at det er sånn for deg, men det er sånn for mange andre som også anses som "høytfungerende". 

Noen er så alvorlig rammet at de ikke klarer å "maskere". Å maskere er i hovedsak noe som kun de som alt er mildt rammet klarer.

At du og andre maskerende personer ikke får hjelp fordi dere maskerer får dere ta på deres egen kappe. Jeg tenker at dersom dere hadde vært mer alvorlig rammet ville dere fått hjelp. Hvis du klarer deg fint kan du ikke forvente å få hjelp,men da trenger du ikke hjelp heller. 

Anonymkode: 35197...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Talent skrev (1 time siden):

Hvor har jeg skrevet at det er det samme?

Jeg forstår at det for enkelte ikke er negativt å bli kalt for høytfungerende, men det kan være skadelig for andre likevel. Mange som anses som høyfungerende har også undertrykt mange utfordringer. Det betyr at man "holder ut" i situasjoner hvor man kunne skaffet seg tilrettelegging for å gjøre at man ikke føler man må "holde ut", eller blir så fort sliten for eksempel. Men det er jo vanskelig når man ikke er klar over det. Hvis man sluttet å bruke uttrykk som høytfungerende og dårligfungerende, kunne man istedenfor fokusert på de nøyaktige behovene hver enkelt person har. Det er ikke dermed sagt at det er sånn for deg, men det er sånn for mange andre som også anses som "høytfungerende". 

Omtaler ikke andre som lavtfungerende eller dårlig fungerende, men jeg har personlig overhodet ikke problemer med å bli kalt høytfungerende, og synes ikke det er noe galt i at noen sier det om meg når jeg kan leve ganske vanlig på alle andre fronter enn den sosiale. (Som diagnostisert barn og ungdom opplevde jeg snarere det motsatte av det du beskriver, at andre antok at jeg hadde problemer med å forstå og få til ting på de aller fleste områder...)

Tror generelt det er stor forskjell på hvordan man forholder seg til diagnosen om man ble diagnostisert de siste par årene, og om det er 15-20-25 år siden man ble diagnostisert. Mennesker som ble diagnostisert da, enten de var barn eller voksne, hadde svært sjelden fantastiske maskeringsferdigheter, det gjelder også de som da ble kalt Aspergers eller høytfungerende autisme.

Sitat

 Å ha "liten grad av" eller "høytfungerende" autisme er ofte noe folk sier fordi de er gode til å maskere, altså skjule sine autistiske trekk/symptomer. Symptomene er jo tilstede likevel, bare godt skjult.

^

Og er det ikke nettopp de som er gode til å maskere og opptatt av maskeringsdiskusjonen som er i mot begrep som "høyfungerende"?

 

Hvor etterlater dette folk i min situasjon, altså selvstendige og selvhjulpne, men med lave maskeringsevner?

Også uenig i at autisme ikke kan være "mildere", selv om mildere kanskje ikke er det beste begrepet å bruke. Føler at min diagnose er "mildere" enn noen med autisme som trenger å bo i omsorgsbolig. Betyr selvsagt ikke at jeg er bedre enn dem, men symptomene påvirker ikke oss på samme måte. 

Anonymkode: f0fbe...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...