Gå til innhold

Forskjellen på å maskere og det å ha liten grad av autisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Omtaler ikke andre som lavtfungerende eller dårlig fungerende, men jeg har personlig overhodet ikke problemer med å bli kalt høytfungerende, og synes ikke det er noe galt i at noen sier det om meg når jeg kan leve ganske vanlig på alle andre fronter enn den sosiale. (Som diagnostisert barn og ungdom opplevde jeg snarere det motsatte av det du beskriver, at andre antok at jeg hadde problemer med å forstå og få til ting på de aller fleste områder...)

Tror generelt det er stor forskjell på hvordan man forholder seg til diagnosen om man ble diagnostisert de siste par årene, og om det er 15-20-25 år siden man ble diagnostisert. Mennesker som ble diagnostisert da, enten de var barn eller voksne, hadde svært sjelden fantastiske maskeringsferdigheter, det gjelder også de som da ble kalt Aspergers eller høytfungerende autisme.

^

Og er det ikke nettopp de som er gode til å maskere og opptatt av maskeringsdiskusjonen som er i mot begrep som "høyfungerende"?

 

Hvor etterlater dette folk i min situasjon, altså selvstendige og selvhjulpne, men med lave maskeringsevner?

Også uenig i at autisme ikke kan være "mildere", selv om mildere kanskje ikke er det beste begrepet å bruke. Føler at min diagnose er "mildere" enn noen med autisme som trenger å bo i omsorgsbolig. Betyr selvsagt ikke at jeg er bedre enn dem, men symptomene påvirker ikke oss på samme måte. 

Anonymkode: f0fbe...5e6

Ja det er sant at autisme fins i mange alvorlighetsgraden. Helt fra de som ikke klarer pusse tennene selv og måtte gå på spesialskole til de som har gått helt uoppdaget hele barndommen, gått på vanlig skole, klart høyskole, er i jobb, har venner og sambo og barn. Det er helt klart at disse er høytfungerende og har en mild grad. Men mange av disse liker å heller si at årsaken er at de er så "flinke til å maskere", når virkeligheten egentlig er at de har en mild grad. 

Anonymkode: 35197...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det ikke heller da at de har en annen komorbid lidelse i tillegg til autisme? 

Mange autister er også mentalt tilbakestående. Mange har angst. Mange har epilepsi. Etc

Anonymkode: c10f6...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke heller da at de har en annen komorbid lidelse i tillegg til autisme? 

Anonymkode: c10f6...c4f

Så det er tilleggslidelsene som skaper problemer?

 

Anonymkode: 9c886...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så det er tilleggslidelsene som skaper problemer?

 

Anonymkode: 9c886...1e6

Nei, det er mange, mange problemer med kun autismen også.

Anonymkode: c10f6...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Omtaler ikke andre som lavtfungerende eller dårlig fungerende, men jeg har personlig overhodet ikke problemer med å bli kalt høytfungerende, og synes ikke det er noe galt i at noen sier det om meg når jeg kan leve ganske vanlig på alle andre fronter enn den sosiale. (Som diagnostisert barn og ungdom opplevde jeg snarere det motsatte av det du beskriver, at andre antok at jeg hadde problemer med å forstå og få til ting på de aller fleste områder...)

Tror generelt det er stor forskjell på hvordan man forholder seg til diagnosen om man ble diagnostisert de siste par årene, og om det er 15-20-25 år siden man ble diagnostisert. Mennesker som ble diagnostisert da, enten de var barn eller voksne, hadde svært sjelden fantastiske maskeringsferdigheter, det gjelder også de som da ble kalt Aspergers eller høytfungerende autisme.

^

Og er det ikke nettopp de som er gode til å maskere og opptatt av maskeringsdiskusjonen som er i mot begrep som "høyfungerende"?

 

Hvor etterlater dette folk i min situasjon, altså selvstendige og selvhjulpne, men med lave maskeringsevner?

Også uenig i at autisme ikke kan være "mildere", selv om mildere kanskje ikke er det beste begrepet å bruke. Føler at min diagnose er "mildere" enn noen med autisme som trenger å bo i omsorgsbolig. Betyr selvsagt ikke at jeg er bedre enn dem, men symptomene påvirker ikke oss på samme måte. 

Anonymkode: f0fbe...5e6

Jeg skrev ofte, ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...