Gå til innhold

Hva er normalt å forvente av besteforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har oppdratt fem barn. En med store pleiebehov pga utviklingshemming. Jeg har jobbet i omsorgsyrket og ble uføretrygdet pga psykisk lidelse. Er enda i behandling på DPS og har enda mye ansvar for barna mine. Er sliten og kjenner på en lengsel etter å ha litt mer tid for meg selv. Nå planlegger to av døtrene mine å få barn. Begge har hintet om å bruke meg mye som barnevakt siden jeg» bare går hjemme». Jeg er glad i barn og vil stille opp men lurer på hva som er normalt å forvente av besteforeldre?. Kjenner at dette kan bli en utfordring. 

Anonymkode: 55d9d...6a7

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har oppdratt fem barn. En med store pleiebehov pga utviklingshemming. Jeg har jobbet i omsorgsyrket og ble uføretrygdet pga psykisk lidelse. Er enda i behandling på DPS og har enda mye ansvar for barna mine. Er sliten og kjenner på en lengsel etter å ha litt mer tid for meg selv. Nå planlegger to av døtrene mine å få barn. Begge har hintet om å bruke meg mye som barnevakt siden jeg» bare går hjemme». Jeg er glad i barn og vil stille opp men lurer på hva som er normalt å forvente av besteforeldre?. Kjenner at dette kan bli en utfordring. 

Ta en skikkelig prat med dine døtre og si klart fra om at du gjerne stiller opp og passer ev. barnebarn, men da på DINE premisser fordi du er sliten etter et langt omsorgsliv og har diverse plager som også sliter på deg.

Jeg forventet absolutt ingenting av mine foreldre da jeg fikk barn - det var JEG som fikk barn, ikke dem. Kunne ikke falle meg inn å forvente at de skulle stille opp og ta masse ansvar for mine barn.

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Ta en skikkelig prat med dine døtre og si klart fra om at du gjerne stiller opp og passer ev. barnebarn, men da på DINE premisser fordi du er sliten etter et langt omsorgsliv og har diverse plager som også sliter på deg.

Jeg forventet absolutt ingenting av mine foreldre da jeg fikk barn - det var JEG som fikk barn, ikke dem. Kunne ikke falle meg inn å forvente at de skulle stille opp og ta masse ansvar for mine barn.

Takk Lillemus. Fint å høre ditt perspektiv på dette. 

Jeg hadde ikke så mye barnevakt da jeg var gift. Da var det kanskje 3-4 ganger i året. Mor min kom på besøk oftere da så hun fulgte opp. Barnevakt var somregel over natten.

Etter at jeg begynte å ha sønnen min femti prosent igjen, etter skilsmisse og sykdom, har min mor hatt sønnen min en helg i måneden. Faren min har kjørt og hentet sønnen min på esporten hver uke siden august. Jeg merker at jeg trenger mer hjelp nå som jeg både er alene og er blitt frisk nok til å ha aktiviteter.

AnonymBruker
Fru2020 skrev (35 minutter siden):

Jeg hadde ikke så mye barnevakt da jeg var gift. Da var det kanskje 3-4 ganger i året. Mor min kom på besøk oftere da så hun fulgte opp. Barnevakt var somregel over natten.

Etter at jeg begynte å ha sønnen min femti prosent igjen, etter skilsmisse og sykdom, har min mor hatt sønnen min en helg i måneden. Faren min har kjørt og hentet sønnen min på esporten hver uke siden august. Jeg merker at jeg trenger mer hjelp nå som jeg både er alene og er blitt frisk nok til å ha aktiviteter.

Veldig godt og nødvendig få avlastning. Tenker selv at det å passe en liten baby eller veldig små barn kan være mer krevende. Det er jeg mer usikker på. Men tror det også har noe med forventning å gjøre, at noen forventer at besteforeldre selvfølgelig må stille opp. Som en nabo som irriterte seg over at foreldrene reiste til syden i stedet for å være med barnebarna i ferien. 

AnonymBruker

Hvordan psykisk syk er du? Jeg klarer ikke helt å se for meg en person som ble psykisk syk først i godt voksen alder som ikke hadde hatt godt av eller klart å ha barnebarn hos seg i normal grad. Kanskje et lite besøk hver eller annenhver helg og en overnatting 1 gang i måneden tenker jeg på som normalt. Å isolere seg vil bare gjøre deg verre. 

Anonymkode: a515c...ff8

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan psykisk syk er du? Jeg klarer ikke helt å se for meg en person som ble psykisk syk først i godt voksen alder som ikke hadde hatt godt av eller klart å ha barnebarn hos seg i normal grad. Kanskje et lite besøk hver eller annenhver helg og en overnatting 1 gang i måneden tenker jeg på som normalt. Å isolere seg vil bare gjøre deg verre. 

Anonymkode: a515c...ff8

Jeg tar meg av et utviklingshemmet barn og har fult opp å gjøre. Har PTSD og depresjon . Nå var jo spørsmålet hva som forventes og hva som er normalt. Tror nok mine døtre ser for seg gratis dagmamma. Jeg er ikke isolert men heller en som ikke setter grenser for meg selv. Å få nok hvile er avgjørende for å holde meg frisk. 

Jeg er forholdsvis "ny" bestemor og  jeg vet at datteren  ønsker at jeg skal være barnevakt innimellom. Hun ønsker litt avlastning og at jeg skal bli nær barnebarnet, nærhet som gjerne styrkes med at jeg er alene med barnet. Datteren har snakket om en helg i måneden når barnet blir større og kanskje en ettermiddag innimellom (hvor jeg også kan hente i barnehagen)          Tiden vil vise hvordan det blir.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...