animy Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Hei! Nå er jeg skikkelig usikker på en ting her. Jeg ammer men har for lite melk til hvert måltid så jeg må spe på med erstatning. For snart 2 mnd siden begynte vi med grøt og har nå også begynt med middag. Beskjed fra helsesøster når jeg begynte med smaksprøvene var: Morsmelk først, deretter smaksprøve med grøt og til slutt tillegg. Og etter hvert som grøtporsjonene økte så skulle han jo spise mindre melk til slutt. Men ikke denna gutten nei. Sønnen min er snart 6 mnd. gammel. Han får nå full grøtporsjon til frokost og kveldsmat (tror tilogmed vi lager litt mer enn det som står på pakken) og drikker like mye tillegg etterpå som før (ca. 150 - 200 ml). Er han umettelig? Det kommer litt gulp nå og da, men ikke så mye som man skulle tro etter å ha spist så mye. Har trappet ned ammingen til morgen, middag og kveld fordi jeg synes det er slitsomt å styre så mye med pupp og flaske hele dagen. Prøvde å trappe ned til kun frokost først, men sentimentale meg synes plutselig at det ble litt trist å kutte ut, så jeg bestemte meg for iallfall å prøve 3 måltider om dagen (av 5). For kosen sin del iallfall. Magnus koser seg så fælt ved puppen. Skal jeg øke grøtporsjonene enda mer??? Meningen er vel at den skal erstatte morskmelkerstatningen? Eller har han godt av litt melk etterpå? Det samme gjelder middag. Fikk beskjed om at et halvt glass (Nestlè) var nok. Skal jeg bare gi ham hele glasset? Bør jeg gi noen annen drikke, som vann eller saft? Har ikke gjort dette hittil. Har prøvd å gi litt vann nå og da, men han vil ikke ha. Han legger på seg ganske normalt også; ca. 125-150 g i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Hei animy, Ved 6 måneders alderen er det gjerne anbefalt å amme ved behov eller gi erstatning på ca. 700-1100 ml daglig. Dersom morsmelka dekker ca halve melke-inntaket hans, vil jeg anta at 350-550 ml erstatning skulle dekke hans daglige behov (eller mer dersom ammingen trappes ned). Av annen mat anbefales det rundt 6-10 ss grøt daglig, 2-6 ss moset grønnsaker, og 2-6 ss moset banan eller annen myk frukt. Proteinmat som f.eks kjøtt og mosede bønner innføres gjerne først når barnet er 7-9 måneder gammel. Jeg bor ikke i Norge, og vet dessverre ikke hvor stor de anbefalte porsjonene er på grøtpakken eller hvor stort Nestlè-glasset er. Det anbefales gjerne at barn 3-6 måneder skal legge på seg 105 -150 g i uka, og 6-12 måneder 70-100 g i uka. Din sønns vekt-oppgang er fremdeles innenfor normalen. Så lenge det ikke er noe fare for at han legger på seg alt for mye, ser jeg ikke noe problem i å la han spise litt mer enn ’normalen’. Men det er viktig at han får nok av morsmelk/erstatning for å dekke behovet for div næringsstoffer i den. Pass derfor på at grøt og annen mat ikke tar opp plassen for denne. Det høres ut som han får nok av erstatningen/morsmelka nå med 150-200 ml både før og etter måltidet (hvis jeg forsto deg rett..). Ved 6 måneders alderen trenger barn gjerne daglig 130-155 ml vann per kg. Han får jo en del vann i erstatningen, men det er også flott dersom han kan vende seg til å drikke litt vann. Håper dette ga deg noen svar. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.