AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Håper noen kan gi noen råd eller synspunkter. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Først så vil jeg ikke bo i huset selv. Det er et eldre hus som er renovert sist i 2015, og godt vedlikeholdt ellers. Det er i viktoriansk stil og byggeår er første halvdel av 1900- tallet. Jeg har gode minner knyttet til huset, og dette og stilen gjør at jeg elsker huset. Det er to og en halv etasje med stoor tomt med en naturlig dam på, så det er så fint. For de rette menneskene å bo der! Og det er dessverre ikke meg. Eier vet dette, og er helt åpen for at jeg vil selge. Og her kommer problemet mitt da. Jeg vil ikke selge. Jeg vil gjerne leie ut. Selv bor jeg på 30 kvm der jeg vil bo, og jeg leier her. Jeg har inntekt på 300 000 i året. Klarer meg veldig fint på det. Så hva må jeg tenke på hvis jeg vil leie ut dette huset, og er det noe bestemt jeg bør ta i leie, sånn ang regler? Det virker som et veldig dumt spørsmål, og der er det sikkert også, men jeg har ingen interesse for økonomiske spørsmål ( før nå ) og jeg har blitt overrasket over regler før. Hvor mye skatt vil jeg måtte betale, og hvor mye må jeg regne med i vedlikehold og utgifter her? Hva må jeg regne med som uforutsette? Det er et anneks på tomten som er passe størrelse til at jeg kan bo i det. Veldig koselig egentlig, men dette er i utgangspunktet ikke et område jeg vil bo. Jeg trives veldig veldig godt her jeg bor med utforming av hybelleilighet, naboer og beliggenhet. Men jeg må tenke på om det lønner seg at jeg faktisk flytter? At det er regler for skatt om du bor på samme tomt og leier ut noe større enn eget boareal? Jeg må prøve å tenke fornuftig her også, og jeg vil ikke slite økonomisk selv om jeg ikke trenger så mye penger. Er det noen med litt mer oversikt og noen synspunkt her så bil jeg bli veldig takknemlig! Anonymkode: 9b0a4...6b3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hurja Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Håper noen kan gi noen råd eller synspunkter. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Først så vil jeg ikke bo i huset selv. Det er et eldre hus som er renovert sist i 2015, og godt vedlikeholdt ellers. Det er i viktoriansk stil og byggeår er første halvdel av 1900- tallet. Jeg har gode minner knyttet til huset, og dette og stilen gjør at jeg elsker huset. Det er to og en halv etasje med stoor tomt med en naturlig dam på, så det er så fint. For de rette menneskene å bo der! Og det er dessverre ikke meg. Eier vet dette, og er helt åpen for at jeg vil selge. Og her kommer problemet mitt da. Jeg vil ikke selge. Jeg vil gjerne leie ut. Selv bor jeg på 30 kvm der jeg vil bo, og jeg leier her. Jeg har inntekt på 300 000 i året. Klarer meg veldig fint på det. Så hva må jeg tenke på hvis jeg vil leie ut dette huset, og er det noe bestemt jeg bør ta i leie, sånn ang regler? Det virker som et veldig dumt spørsmål, og der er det sikkert også, men jeg har ingen interesse for økonomiske spørsmål ( før nå ) og jeg har blitt overrasket over regler før. Hvor mye skatt vil jeg måtte betale, og hvor mye må jeg regne med i vedlikehold og utgifter her? Hva må jeg regne med som uforutsette? Det er et anneks på tomten som er passe størrelse til at jeg kan bo i det. Veldig koselig egentlig, men dette er i utgangspunktet ikke et område jeg vil bo. Jeg trives veldig veldig godt her jeg bor med utforming av hybelleilighet, naboer og beliggenhet. Men jeg må tenke på om det lønner seg at jeg faktisk flytter? At det er regler for skatt om du bor på samme tomt og leier ut noe større enn eget boareal? Jeg må prøve å tenke fornuftig her også, og jeg vil ikke slite økonomisk selv om jeg ikke trenger så mye penger. Er det noen med litt mer oversikt og noen synspunkt her så bil jeg bli veldig takknemlig! Anonymkode: 9b0a4...6b3 Han vi leier av betaler ikke skatt fordi han bor i samme hus selv. Du må sikkert sette av penger til uforutsatte utgifter og vedlikehold på samme måte som når du ville bodd der selv. Og referanser er også en fordel mht om de feks er sikre betalere og om de vil behandle boligen fint og oppføre seg bra. Hhusk også å kreve depositum, gjør du ikke det kan du få problemer om de feks skader leiligheten eller ikke betaler husleie. Leietakeren før oss knuste bla et vindu og hadde ikke betalt depositum, huseier måtte betale det selv. Endret 4. april 2023 av Hurja 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Hurja skrev (40 minutter siden): Han vi leier av betaler ikke skatt fordi han bor i samme hus selv. Du må sikkert sette av penger til uforutsatte utgifter og vedlikehold på samme måte som når du ville bodd der selv. Og referanser er også en fordel mht om de feks er sikre betalere og om de vil behandle boligen fint og oppføre seg bra. Hhusk også å kreve depositum, gjør du ikke det kan du få problemer om de feks skader leiligheten eller ikke betaler husleie. Leietakeren før oss knuste bla et vindu og hadde ikke betalt depositum, huseier måtte betale det selv. Takk 🙂 ja, jeg vil be om referanser! Da jeg flyttet inn her så krevde de ikke det, men jeg oppga sånn litt tilfeldig hvem jeg leide av før dette ved navn. Så kunne de eventuelt sjekke ut. Anonymkode: 9b0a4...6b3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Hvorfor ikke selge huset og bruke pengene på å kjøpe en liten leilighet? 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Everybody skrev (4 minutter siden): Hvorfor ikke selge huset og bruke pengene på å kjøpe en liten leilighet? Det er mest mest fornuftige å gjøre. Anonymkode: 0611a...08c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Everybody skrev (17 minutter siden): Hvorfor ikke selge huset og bruke pengene på å kjøpe en liten leilighet? Jeg trives utrolig godt her og huset er helt nydelig, og det er mulig jeg vil bo der om noen år. Anonymkode: 9b0a4...6b3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg trives utrolig godt her og huset er helt nydelig, og det er mulig jeg vil bo der om noen år. Anonymkode: 9b0a4...6b3 Har du råd til å vedlikeholde og varme opp et så stort hus hvis du skal bo der? Anonymkode: 0611a...08c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Hva med å leie ut gjennom et utleiefirma? Om det lar seg gjøre på det stedet huset ligger. Det tror jeg at jeg hadde vurdert. Gjorde ikke @nicklusheletida det tro? Kanskje hun har noen tips i den anledning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du råd til å vedlikeholde og varme opp et så stort hus hvis du skal bo der? Anonymkode: 0611a...08c Grunnen til at jeg tror jeg muligens vil bo der om noen år er fordi flere vil bo der. Uten å gå nærmere inn på det her 🙂 Lillemus skrev (2 minutter siden): Hva med å leie ut gjennom et utleiefirma? Om det lar seg gjøre på det stedet huset ligger. Det tror jeg at jeg hadde vurdert. Gjorde ikke @nicklusheletida det tro? Kanskje hun har noen tips i den anledning. God idé tror jeg. Håper hen kan svare 🙂 Anonymkode: 9b0a4...6b3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Lillemus skrev (3 timer siden): Hva med å leie ut gjennom et utleiefirma? Om det lar seg gjøre på det stedet huset ligger. Det tror jeg at jeg hadde vurdert. Gjorde ikke @nicklusheletida det tro? Kanskje hun har noen tips i den anledning. Ja, det stemmer det og jeg har gode erfaringer med det. Utleiefirmaet tar kredittsjekk og ellers tar seg av alt. Utleiefirmaet tok seg av alt mot en liten del av husleia. Om leietager ikke betaler får utleier inn pengene likevel og manglende betaling blir en sak mellom utleiefirmaet og leietager. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Nicklusheletida skrev (43 minutter siden): Ja, det stemmer det og jeg har gode erfaringer med det. Utleiefirmaet tar kredittsjekk og ellers tar seg av alt. Utleiefirmaet tok seg av alt mot en liten del av husleia. Om leietager ikke betaler får utleier inn pengene likevel og manglende betaling blir en sak mellom utleiefirmaet og leietager. En god løsning. Anonymkode: 9b0a4...6b3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefetit2 Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Hva mener du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Håper noen kan gi noen råd eller synspunkter. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Først så vil jeg ikke bo i huset selv. Det er et eldre hus som er renovert sist i 2015, og godt vedlikeholdt ellers. Det er i viktoriansk stil og byggeår er første halvdel av 1900- tallet. Jeg har gode minner knyttet til huset, og dette og stilen gjør at jeg elsker huset. Det er to og en halv etasje med stoor tomt med en naturlig dam på, så det er så fint. For de rette menneskene å bo der! Og det er dessverre ikke meg. Eier vet dette, og er helt åpen for at jeg vil selge. Og her kommer problemet mitt da. Jeg vil ikke selge. Jeg vil gjerne leie ut. Selv bor jeg på 30 kvm der jeg vil bo, og jeg leier her. Jeg har inntekt på 300 000 i året. Klarer meg veldig fint på det. Så hva må jeg tenke på hvis jeg vil leie ut dette huset, og er det noe bestemt jeg bør ta i leie, sånn ang regler? Det virker som et veldig dumt spørsmål, og der er det sikkert også, men jeg har ingen interesse for økonomiske spørsmål ( før nå ) og jeg har blitt overrasket over regler før. Hvor mye skatt vil jeg måtte betale, og hvor mye må jeg regne med i vedlikehold og utgifter her? Hva må jeg regne med som uforutsette? Det er et anneks på tomten som er passe størrelse til at jeg kan bo i det. Veldig koselig egentlig, men dette er i utgangspunktet ikke et område jeg vil bo. Jeg trives veldig veldig godt her jeg bor med utforming av hybelleilighet, naboer og beliggenhet. Men jeg må tenke på om det lønner seg at jeg faktisk flytter? At det er regler for skatt om du bor på samme tomt og leier ut noe større enn eget boareal? Jeg må prøve å tenke fornuftig her også, og jeg vil ikke slite økonomisk selv om jeg ikke trenger så mye penger. Er det noen med litt mer oversikt og noen synspunkt her så bil jeg bli veldig takknemlig! Anonymkode: 9b0a4...6b3 Det er dyrt å eie et stort hus, det blir mye kostnader med strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold etc. Godt forslag å leie ut via utleiemegler, men ikke regn med at det blir et stort overskuddsprosjekt, særlig ikke om det er etterslep på vedlikehold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 Ekstra skrev (2 minutter siden): Det er dyrt å eie et stort hus, det blir mye kostnader med strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold etc. Godt forslag å leie ut via utleiemegler, men ikke regn med at det blir et stort overskuddsprosjekt, særlig ikke om det er etterslep på vedlikehold. Nei, jeg tenker ikke overskudd. Jeg vil bare at det skal gå rundt så jeg ikke taper på det. Vil bare beholde huset uten at jeg må slite økonomisk, og vedlikehold er bra. God standard på alle måter, men jeg lurte på hva jeg kan forvente av uforutsette utgifter, hva som er vanlig eller overraskende ved utleie. Kommer til å gjøre avtale med firma. Anonymkode: 9b0a4...6b3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 4. april 2023 Del Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, jeg tenker ikke overskudd. Jeg vil bare at det skal gå rundt så jeg ikke taper på det. Vil bare beholde huset uten at jeg må slite økonomisk, og vedlikehold er bra. God standard på alle måter, men jeg lurte på hva jeg kan forvente av uforutsette utgifter, hva som er vanlig eller overraskende ved utleie. Kommer til å gjøre avtale med firma. Anonymkode: 9b0a4...6b3 Uforutsette utgifter vil gjerne si vedlikehold, som utleiefirma uansett ikke står for. Det kan fort bli snakk om store utlegg. Kanskje kan du få med en fagmann på befaring for å si noe om tilstanden og forventningene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/472190-jeg-kommer-til-%C3%A5-arve-et-stort-hus-er-i-stor-tvil-om-hva-jeg-skal-gj%C3%B8re/#findComment-4160696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.