Gå til innhold

Hvordan komme ut av foreldrenes grep?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er 27 år nå, jobber, tjener egne penger og bor sammen med min samboer. Dette hindrer ikke foreldrene mine i å prøve å bestemme over meg og kontrollere livet mitt. Får ikke lov til noe av dem. Vi skulle pusse opp, men foreldrene mine var så imot det at vi måtte droppe prosjektet. Vi skal egentlig til London, men samboeren min kom til å nevne det, og nå får jeg ikke dra, fordi de mener han liksom ikke kan passe på meg. Vi drar likevel, men jeg vet de kommer nok til å finne det ut. De truer med verge og alt mulig. Det hjelper ikke å snakke med dem, og det er ikke så lett dette. Er det flere som har det sånn? Jeg begynner å bli fortvilet. Hva gjør jeg? Samboeren min støtter meg, men det hjelper jo heller ikke at han snakker med dem.

Anonymkode: a58d0...3db

Slutt å fortell dem noe som helst. Om de spør hvorfor du ikke har sagt noe på forhånd så svar som sant er - at de bare ville sagt at du ikke skulle gjøre det, men at dette hadde du veldig lyst til og det ble en veldig fin tur / fint oppusset / whatever.

At foreldre skal oppføre seg slik - altså "nekte" sin 27 år gamle datter å dra på ferie med samboeren sin fordi de mener at han ikke klarer å "passe på" henne er jo helt hinsides. Jeg får ikke inntrykk av at du ikke klarer å passe på deg selv i måten du ordlegger deg på. Jeg er også litt paff over at samboeren din faktisk går med på å droppe oppussing fordi dine foreldre ikke syntes det var en god ide. Du har ingen opplysningsplikt overfor dine foreldre så slutt med det - du vet jo hvordan det ender hver gang tydeligvis. Det er ditt liv og du har selv ansvaret for at det skal bli et godt og selvstendig liv, ikke la foreldrene dine tråkke deg ned. Kan dette bunne i at de selv aldri har våget å gjøre noe?

Fortsetter under...

frosken skrev (4 timer siden):

Her som ellers har man primært kontroll over egen atferd, - man kan endre sin egen måte å forholde seg til det som skjer på, mens man uhyre sjelden klarer å endre på andre mennesker. 

Selvfølgelig. Men det er vel ganske banalt å spørre som du gjorde her, i og med at dette handler om makt, manipulering over lang tid og følelser som frykt og forvirring/ tvil over egen dømmekraft. 

Jeg syns du kommer med veldig mye bra, så det er ikke noen kritikk av deg. Det var mer måten du angrep akkurat dette på. 

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Selvfølgelig. Men det er vel ganske banalt å spørre som du gjorde her, i og med at dette handler om makt, manipulering over lang tid og følelser som frykt og forvirring/ tvil over egen dømmekraft. 

Jeg syns du kommer med veldig mye bra, så det er ikke noen kritikk av deg. Det var mer måten du angrep akkurat dette på. 

Jeg mener mitt spørsmål er helt vesentlig, gjennom å bli klar over hvorfor man velger som man gjør, så kan man også se handlingsalternativer. Så er det i tillegg også mye annet man kan si om problemstillingen som ble reist.

frosken skrev (26 minutter siden):

Jeg mener mitt spørsmål er helt vesentlig, gjennom å bli klar over hvorfor man velger som man gjør, så kan man også se handlingsalternativer. Så er det i tillegg også mye annet man kan si om problemstillingen som ble reist.

Ok.. Men det blir litt som å spørre andre som er utsatte for noe, om det samme. Hvis en voldsutsatt i et forhold fortalte om det, så syns jeg spørsmålet også blir like feil som "hvorfor tillater du å bli slått? Du har jo økonomi og midler til å komme deg bort?"  Det blir omtrent det samme, og den utsatte vil da også føle på skam. Det er ihvertfall min tanke, men det er mulig at du har rett. At det er jeg som kanskje tenker feil her. 

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Ok.. Men det blir litt som å spørre andre som er utsatte for noe, om det samme. Hvis en voldsutsatt i et forhold fortalte om det, så syns jeg spørsmålet også blir like feil som "hvorfor tillater du å bli slått? Du har jo økonomi og midler til å komme deg bort?"  Det blir omtrent det samme, og den utsatte vil da også føle på skam. Det er ihvertfall min tanke, men det er mulig at du har rett. At det er jeg som kanskje tenker feil her. 

Vi kan umulig vite nok til å trekke bastante konklusjoner basert på den lille informasjonen vi har fått oppgitt.

frosken skrev (9 minutter siden):

Vi kan umulig vite nok til å trekke bastante konklusjoner basert på den lille informasjonen vi har fått oppgitt.

Hun forteller at foreldrene vil bestemme over henne, og at de kontrollerer henne. De kommer også med trusler ( om bla verge ) Hun kommer også med helt konkrete eksempler. 

Jeg syns den informasjonen holder lenge. 

Annonse

AnonymBruker

Noen ganger når foreldre blander seg inn i sine barns liv handler det om at foreldre kjenner sine barn veldig godt og vet at barnas valg vil få uheldige konsekvenser. Og veldig ofte er det da foreldrene som må ordne opp i rotet etterpå. Spesielt hvis de bruker penger de ikke har og foreldrene må redde de økonomisk når regningene kommer. Jeg har barn som klarer seg helt fint og som jeg stoler på. Derfor gir jeg bare råd når de ber om råd. Men jeg har og et voksent barn som har hatt mange utfordringer i oppveksten som jeg har måttet hjelpe mye pga umoden oppførsel. Henne har jeg ikke så lett for å stole på og derfor lettere for at jeg kommer med råd hun ikke vil ha. Jeg kjenner ikke hele bildet som trådstarter beskriver og vi blir bare presentert for en side. Selvfølgelig skal voksne få leve sine egne liv og ta sine egne valg men det er ikke alltid så « svart / hvitt» som det kan bli fremstilt her. 

Anonymkode: 218df...6e9

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen ganger når foreldre blander seg inn i sine barns liv handler det om at foreldre kjenner sine barn veldig godt og vet at barnas valg vil få uheldige konsekvenser. Og veldig ofte er det da foreldrene som må ordne opp i rotet etterpå. Spesielt hvis de bruker penger de ikke har og foreldrene må redde de økonomisk når regningene kommer. Jeg har barn som klarer seg helt fint og som jeg stoler på. Derfor gir jeg bare råd når de ber om råd. Men jeg har og et voksent barn som har hatt mange utfordringer i oppveksten som jeg har måttet hjelpe mye pga umoden oppførsel. Henne har jeg ikke så lett for å stole på og derfor lettere for at jeg kommer med råd hun ikke vil ha. Jeg kjenner ikke hele bildet som trådstarter beskriver og vi blir bare presentert for en side. Selvfølgelig skal voksne få leve sine egne liv og ta sine egne valg men det er ikke alltid så « svart / hvitt» som det kan bli fremstilt her. 

Anonymkode: 218df...6e9

Men hvis hun ikke vil ha rådene, så følger hun dem vel heller ikke. Eller kommer du da med trusler som foreldrene til Hi? For det er ikke greit på noen måte uansett. Det blir jo bare til at du kaster bort energi ellers, og at den voksne sønnen eller datteren må erfare selv. 

Så lenge de faktisk klarer seg uten nettopp verge og har både leilighet, samboer og jobb i tillegg så syns jeg at den ene siden vi får presentert holder.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for svar alle. Jeg skal snakke med fastlegen. De kommer nok ikke til å forandre seg, men jeg må prøve å ikke høre på dem.

Det synes jeg er klokt av deg.  Nei, de kommer nok ikke til å forandre seg, men det kan du. Du kan jobbe for at de ikke skal ha det grepet på deg. Det tar tid, men etterhvert blir det lettere og lettere. Som alt annet, ting tar tid... 

Drømmeautomat

Foreldrene dine er jo åpenbart ikke normale. Helt enig med de som sier du må øve deg på å ikke høre på dem. Var jeg deg ville jeg også jobbe for å distansere meg fra dem, dele så lite som mulig personlig med dem, osv. Ta vare på deg selv og lev det livet du syns er best. Du skylder dem ikke noe, tvert imot.

Drømmeautomat skrev (40 minutter siden):

Foreldrene dine er jo åpenbart ikke normale. Helt enig med de som sier du må øve deg på å ikke høre på dem. Var jeg deg ville jeg også jobbe for å distansere meg fra dem, dele så lite som mulig personlig med dem, osv. Ta vare på deg selv og lev det livet du syns er best. Du skylder dem ikke noe, tvert imot.

Jeg er dessverre redd at dette er mer vanlig enn vi tør tro, noen grupper er mer utsatt kontroll av familie enn andre. Selv kjenner jeg til flere voksne venner og bekjente på min alder som dessverre ikke lever et uavhengig økonomisk og fritt liv fra sine familier, som ikke skyldes dårlig dømmekraft og dårlige prioriteringer som AB over er inne på, men at familien ikke tillater å la de ha hånden på rattet i eget liv.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar alle. Jeg skal snakke med fastlegen. De kommer nok ikke til å forandre seg, men jeg må prøve å ikke høre på dem.

Det tenker jeg er fornuftig. Husk også, som @Drømmeautomat nevner, at du ikke er forpliktet til å svare de ærlig på alle svar. At det er gjennom å holde de utenfor ditt eget liv, at du kan bygge opp ditt eget liv.

Tror du at trusselen om verge er en tom trussel? Mange kan mene noe med det, men er ikke klar over hvor vanskelig det er å få gjort noen vergeløse rent formelt, om de ikke ønsker det selv. Noe annet er jo at en person er uformelt vergeløs, gjennom at økonomien styres gjennom foreldrene fullt og helt.

Jeg kjenner personlig to venner av meg som har det slik - og hvordan er det mulig? Jeg synes de svarene som gis generelt i tråden her viser om liten forståelse for at slikt er mulig, enten på den ene eller andre måten... Enten man lærer å ikke motsi egen familie eller det er andre forhold... Og når en forsøker å hjelpe, sitter en fullstendig i klisteret på alle måter... Jeg sier ikke at TS har det slik, men det kan være så mange måter å ta kontroll over andres liv på. Det er ikke bare å stå på sitt og hevde sin rett.

Kashmir skrev (På 9.4.2023 den 13.05):

Hun forteller at foreldrene vil bestemme over henne, og at de kontrollerer henne. De kommer også med trusler ( om bla verge ) Hun kommer også med helt konkrete eksempler. 

Jeg syns den informasjonen holder lenge.

Et eller annet mangler i denne informasjonen.  Trusler om verge høres dumt ut, men hva ligger i grunn for det? 

emilie321 skrev (17 timer siden):

Det synes jeg er klokt av deg.  Nei, de kommer nok ikke til å forandre seg, men det kan du. Du kan jobbe for at de ikke skal ha det grepet på deg. Det tar tid, men etterhvert blir det lettere og lettere. Som alt annet, ting tar tid... 

Kanskje det er nødvendig å flytte vekk.  Hva er grunnen til at foreldre holder grepet så lenge?

Annonse

Savannah skrev (34 minutter siden):

Kanskje det er nødvendig å flytte vekk.  Hva er grunnen til at foreldre holder grepet så lenge?

Jeg vet ikke hvor lurt det er å flytte unna. Folk har jo venner og her jobb osv å tenke på. Å bryte bånd sånn fordi man føler seg presset vet jeg ikke om er så heldig? Men i helt ytterste konsekvens..ja muligens. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor lurt det er å flytte unna. Folk har jo venner og her jobb osv å tenke på. Å bryte bånd sånn fordi man føler seg presset vet jeg ikke om er så heldig? Men i helt ytterste konsekvens..ja muligens. 

Jeg føler at det mangler noen vesentlige opplysninger her.  Foreldre truer ikke voksne barn med verge helt uten grunn.  Jeg sier ikke at det er riktig uansett, men det må være noe.  Hvorfor stoler de ikke på at voksne mennesker kan reise til London, eller pusse opp leilighet?

Savannah skrev (10 minutter siden):

Jeg føler at det mangler noen vesentlige opplysninger her.  Foreldre truer ikke voksne barn med verge helt uten grunn.  Jeg sier ikke at det er riktig uansett, men det må være noe.  Hvorfor stoler de ikke på at voksne mennesker kan reise til London, eller pusse opp leilighet?

Jeg vet ikke om det er riktig å spekulere i HI sin situasjon her.

Men generelt er det mange foreldre som kontrollerer barna sine over tid. Hvis de tidligere har hatt problemer, så kan det bli brukt mot dem. 

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er riktig å spekulere i HI sin situasjon her.

Men generelt er det mange foreldre som kontrollerer barna sine over tid. Hvis de tidligere har hatt problemer, så kan det bli brukt mot dem. 

Det er blitt vanligere nå enn før at unge mennesker får penger av foreldrene sine f.eks.  Jeg vet ingenting om ts og har ikke tenkt å spekulere for mye i dette, men det mangler noe informasjon her.

Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert hvis mine barn hadde hatt rusproblemer eller manglet fullstendig økonomisk sans.  Det har ikke vært aktuelt å tenke på det, heldigvis.

Jeg er ikke vant til i min omgangskrets at foreldre driver og kontrollerer voksne barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...