Gå til innhold

Noen som syntes det er rart at politiet har innført nasjonal bevæpning etter hendelsen i Steinkjer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da blir vi jo usa. Dit vil ikke jeg

Anonymkode: 159c6...55a

Politiet har vært bevæpnet storparten av tida de siste tre år, og vi har ikke blitt USA. 

kupton skrev (3 minutter siden):

Politiet har vært bevæpnet storparten av tida de siste tre år, og vi har ikke blitt USA. 

Jeg forstår ikke dette helt, så jeg skal holde meg unna denne diskusjonen 🙈 

Annonse

Everybody skrev (49 minutter siden):

Det er helt vilt hvor lett politiet skyter folk i usa

Enig med deg, men nå har ikke politiet der den utdanningen som vi har her i Norge, de har bare noen ukers skole før de slippes ut på gata. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da blir vi jo usa. Dit vil ikke jeg

Problemet er du tar feil ende. Om politiet i USA sluttet å ha våpen, ville kriminelle tatt over kontrollen og alt ville bli mye verre. det vil de i Norge også fremover om poltiet ikke har våpen

Feilen dere gjorde var å bytte ut kulturen vår, som var ganske bra, med en ny kultur, hovedsakelig gjennom innvandring. Det er folkets kultur som avgjør hvordan samfunnet blir å leve i, men dere trodde at kultur ikke betydde noe som helst fordi det er magisk jord i Norge og alle som ender opp her blir på magisk sett mye bedre mennesker enn de er i alle andre land i verden, det skulle bli berikende og flott trodde dere, magisk jord var planen, men planen feilet, og nå sitter dere der, og neste å klage på blir politiet, som de gjør i USA også, dette vil gjør ting enda verre for når dere undergraver politiets evne til å agere mot gjengene/andre vil ingenting holde gjengene/problemfolket tilbake så blir det sverige/usa/colombia tilstander

Anonymkode: 9fe09...dee

AnonymBruker
Everybody skrev (2 timer siden):

Det er helt vilt hvor lett politiet skyter folk i usa

Det er helt vilt hvor lett amerikanske borgere skyter folk i usa.

Borgerne bryr seg ikke om andre borgere, og da har poltiet en utrolig vanskelig/farlig jobb.

Men ingen vil snakke om folkegruppers kultur, det er alltid staten/politiet som skal ha skylda for alt.... 

Jeg så en dokumentar på forskjellen på politiet i USA og mulig enkelte andre land og Norge. Hvor det er såpass lite politivold og alvorlige skader/drap på politi eller gjerningsperson. De belyste hvordan Norge som ikke er konstant bevæpnet kunne være så mye mer trygt og fredelig. 

Var vel noe om hvordan det å trekke våpen eskalerer situasjonen ganske raskt og da kan personen gå i forsvar og bli truende og vips føler politiet seg såpass truet at de skyter. Politiet i USA er mye redde det er mange som blir skutt og drept i forhold til andre land. En redd politibetjent er potensielt farlig fordi hn vil kunne lese en situasjon som mer farlig enn den er og være direkte med på å eskalere det hele. 

Men i Norge virker det som at de er måteholden med å trekke våpenet. Det har ikke vært rapportert mange tilfeller hvor politiet har skutt noen. Selv om de har gått med våpen lenge. 

Jeg tror permanent bevæpnet politi er riktig. Samfunnet har blitt farligere enn hva det var. Men jeg håper de har et helt fag om hvordan håndtere våpen og i hvilke og ulike situasjoner, og teknikker for å nedeskalere en situasjon framfor å vise tegn til å trekke våpen også eskalerer det. Litt som da jeg la hånden på alarmen da en beboer var full og aggressiv og voldelig, han ble jo forbannet når han så hånden min nærme seg alarmen. Men vi måtte trykke da, men hadde vi hatt større mulighet til å roe ned situasjonen så hadde det ikke endt med fysisk vold og politianmeldelse. Kommunen anmeldte på vegne av meg som standard rutine, hørte ikke noe mer da. Men jeg har mange ganger lurt på om hans truende og aggressive adferd eskalerte til fysisk vold nettopp for at han så meg ta hånden på alarmen. Men skulle man ikke trykket på alarm så måtte vi ha hatt verktøy vi ikke hadde i situasjonen for å roe han ned. Ser for meg det kan bli helt likt med politiet og bruk av våpen i forhold til å roe ned en situasjon eller eskalere den. 

Men sikkerheten til politiet og personene de møter er selvsagt veldig viktig og politiet bør slippe å føle seg utrygg på jobb. 

Jeg forstår ikke hvordan en påkjørsel er mulig terror, men jeg har sikkert ikke fått med meg så mye. 

AnonymBruker
kupton skrev (9 timer siden):

Dette stemmer ikke. Politiet har ikke vært bevæpnet storparten av tiden de siste tre årene. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er helt vilt hvor lett amerikanske borgere skyter folk i usa.

Borgerne bryr seg ikke om andre borgere, og da har poltiet en utrolig vanskelig/farlig jobb.

Men ingen vil snakke om folkegruppers kultur, det er alltid staten/politiet som skal ha skylda for alt.... 

Å la politiet være kronisk bevæpnet vil gjøre st befolkningen øker sin bevæpning. Så blir det flere skudd fra begge hold, en katastrofal og naiv ide  

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å la politiet være kronisk bevæpnet vil gjøre st befolkningen øker sin bevæpning. Så blir det flere skudd fra begge hold, en katastrofal og naiv ide  

Det vet vi ikke. Dessuten er det viktig at politiet har kontroll og verner vanlige borgere. Om det går ut over noen kriminelle, er det til å leve med.

kupton skrev (29 minutter siden):

Det var så lite informasjon om det som har skjedd i artikkelen i hovedinnlegget. I mitt hode ble det til noe gjort i rus og tankeløs ondskap siden de ble påkjørt på forttauet. Evt at han kjørte rusa og mistet kontroll på bilen. De to du linker til hvor det kjøres inn i stor folkemengde ligner mer på terror, men størrelsen på det, eller antall offer er jo selvsagt ikke avgjørende. 

Men politiet kjenner jo til han så det er vel mer enn "bare" en ondskapsfull påkjørsel som lå bak da så klart. Har det kommet noe info om ofrene? Etnisitet? Det sier kanskje noe  om hva som lå bak handlingen. 

Glitter skrev (2 minutter siden):

Men politiet kjenner jo til han så det er vel mer enn "bare" en ondskapsfull påkjørsel som lå bak da så klart. Har det kommet noe info om ofrene? Etnisitet? Det sier kanskje noe  om hva som lå bak handlingen. 

Såvidt jeg har skjønt er både sjåføren og offeret etnisk norske, i alle faller offeret det, han er jo avbildet og navngitt i dag.

Nicklusheletida
Glitter skrev (3 minutter siden):

Det var så lite informasjon om det som har skjedd i artikkelen i hovedinnlegget. I mitt hode ble det til noe gjort i rus og tankeløs ondskap siden de ble påkjørt på forttauet. Evt at han kjørte rusa og mistet kontroll på bilen. De to du linker til hvor det kjøres inn i stor folkemengde ligner mer på terror, men størrelsen på det, eller antall offer er jo selvsagt ikke avgjørende. 

Les Dagbladet

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Såvidt jeg har skjønt er både sjåføren og offeret etnisk norske, i alle faller offeret det, han er jo avbildet og navngitt i dag.

Åja, det har jeg ikke fått med meg. Veldig tragisk er det i hvert fall uansett motiv. 

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Les Dagbladet

Har ikke dagbladet. Men god morgen Norge begynner igjen i morgen så da får jeg nok med meg det som står i avisene nå. 

Nicklusheletida
Glitter skrev (3 minutter siden):

Åja, det har jeg ikke fått med meg. Veldig tragisk er det i hvert fall uansett motiv. 

Har ikke dagbladet. Men god morgen Norge begynner igjen i morgen så da får jeg nok med meg det som står i avisene nå. 

Jeg mener ikke papirutgaven 😁 Du har vel pc eller mobil ?

Glitter skrev (9 minutter siden):

Intervju av et vitne: 

Natt til første påskedag ble en død og to skadet etter en påkjørsel i Kongens gate.

Den siktede er en mann i 30-årene fra Steinkjer.

Han ble pågrepet seks kilometer fra åstedet. Han er siktet for uaktsom drap og mistenkes for promillekjøring etter hendelsen.

– Tok ikke fart

Til Steinkjer24 forteller en kvinne, som ønsker å være anonym, om de dramatiske minuttene. Hun bevitnet hendelsen på nært hold.

Hun forteller at hun og venninnegjengen hadde kjøpt seg mat på Tasty kebab og grillmat, og at de skulle ordne seg skyss hjem.

– Jeg ble stående rett på kanten av fortauet. Og ser at en bil kommer kjørende inn på fortauet altfor fort.

Ifølge henne kom bilen kjørende fra Torget i Steinkjer. 

Det slo ikke oss at det kunne være et angrep. Fordi bilen stoppet først utenfor kebabsjappa.

Hun forklarer videre at de to skadde og den avdøde da sto rett framfor bilen som stoppet. Også kjørte siktede rett inn i dem.

– Det var ikke sånn at han tok fart langt unna og kjørte i dem. Han bremset etter første gang han traff dem. Så kjørte han på igjen og kjørte dem ned, sier kvinnen og legger til:

– Det var for sent. Det sekundet han stoppet var ikke nok til å komme seg unna på.

Deretter kjørte den siktede videre langs Kongens gate, forbi Pizzabakeren, ifølge kvinnen.

– Han kjørte fort av gårde, svingete og vinglete.

– En villet handling

Vitnet er ikke i tvil om at påkjørselen ikke er en ulykke.

– Det vistes veldig godt at det var en villet handling. For det sto andre biler parkert langs Kongens gata, så han må ha gjort noe for å komme seg inn på fortauet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...