Gå til innhold

Jeg føler meg manipulerende når jeg sier at jeg har selvmordstanker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler meg manipulerende når jeg sier at jeg har selvmordstanker. Mest fordi behandler blir redd. Og man kanskje argumentere med at om jeg virkelig hadde villet dø hadde jeg ikke sagt fra, men jeg er innerst inne redd for å dø så er nok nettopp derfor jeg gjør det. 

Hva tenker dere, kan det være eller er det manipulerende å si at man har selvmordstanker? 

Anonymkode: 4293f...bac

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg føler meg manipulerende når jeg sier at jeg har selvmordstanker. Mest fordi behandler blir redd. Og man kanskje argumentere med at om jeg virkelig hadde villet dø hadde jeg ikke sagt fra, men jeg er innerst inne redd for å dø så er nok nettopp derfor jeg gjør det. 

Hva tenker dere, kan det være eller er det manipulerende å si at man har selvmordstanker? 

Det er ikke manipulerende å si at man har selvmordstanker når det er reelt. Å ha selvmordstanker er ikke uvanlig ved psykisk lidelse. 

AnonymBruker
aa-k-j skrev (1 minutt siden):

Det er ikke manipulerende å si at man har selvmordstanker når det er reelt. Å ha selvmordstanker er ikke uvanlig ved psykisk lidelse. 

Det er fint du sier det, men jeg vet på en måte ikke helt om jeg tror på det. For den tanken om at jeg er manipulerende er så fastsatt. Enig i at det ikke er uvanlig med selvmordstanker når man er psyk men.

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er fint du sier det, men jeg vet på en måte ikke helt om jeg tror på det. For den tanken om at jeg er manipulerende er så fastsatt. Enig i at det ikke er uvanlig med selvmordstanker når man er psyk men.

Det er ikke manipulerende å snakke om et symptom til en profesjonell. Tenk om du hadde hatt astma og du sa til legen din at jeg er kortpustet. Hadde det vært manipulerende? Jeg vet det er veldig satt på spissen men det er uheldig å gruble så mye på om det er manipulerende eller ikke. Særlig når du sliter såpass at du har selvmordstanker.❤️

Skjønner hvor du kommer fra tror jeg. Jeg kan få dårlig samvittighet hvis jeg ser at jeg bekymrer den jeg forteller det til. Det fikk jeg i dag og hun fikk til og med tårer i øynene. Da føler jeg meg som et dårlig menneske. 

Men jeg tror dine tanker om at du er manipulerende kommer av at du har lest negative holdninger til slikt på forum? Kanskje på DOL eller KG? Det kommer jo av og til slike meninger og det har muligens gått inn på deg? Det kan det gjøre med meg i hvert fall.

Men uansett om det ikke er der du har fått slike tanker om deg selv fra så tror jeg det kan hjelpe å spørre seg selv: "Har jeg vært ærlig når jeg har fortalt om mine tanker?" Og "Å være ærlig er å spille på lag med helsevesenet og det er å ta ansvar for mitt eget liv". Hvis svaret på spørsmål en, en dag skulle være nei, så er det å spørre seg selv hvorfor en følte behov for å fortelle om slike tanker når det egentlig ikke er tilfellet. Hva var det en trengte siden en gjorde det. Framfor å tenke at det er manipulativt. For når noen overdriver slike tanker så er det en grunn til det. Sannsynligvis noe sårt og vondt. Det er ikke dårlige mennesker. Med mindre en bruker selvmordstanker som virkemiddel for sosial kontroll med feks en kjæreste. DET er manipulativt. 

AnonymBruker

Hvis du er bare ærlig om det at det er dine ekte tanker så er det ikke manipulerende. 

Men derimot om du sier det selvom du ikke egentlig mener det eller at du sier det kun for å få noe (f. Eks innleggelse eller annen hjelp) så er du manipulerende. 

Anonymkode: 5bff8...c66

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...