Gå til innhold

Når man er psykisk syk og vekke fra jobb grunnet det sees det på som greit å dra på kafe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I all verdens dager, hva er dere sier?! Skal en heller isolere seg og risikere bli sykere?? Er ikke aktivitet og ikke isolerer seg medisin?

Anonymkode: 40766...052

Om en er korttidssykmeldt og blir sykere av å være for seg selv eller droppe kafé noen dager er det nok noe mer alvorlig som ligger bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kayia skrev (6 minutter siden):

Fordi kafé er forbundet med kos og fritid.

Jeg er sikker på at du greier å tenke de lange tankene for deg selv eller med en god venn i fjæra eller skauen med kaffe på termosen også. Om ikke burde du øve deg på det 😊

Hvorfor skal en ikke kunne forsøke å kose seg når man er sykemeldt. Klarer man faktisk å kose seg når en er sykemeldt pga psykiske utfordringer er det et godt tegn. Klarer man å kose seg flere ganger kan det være veien tilbake til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal en ikke kunne forsøke å kose seg når man er sykemeldt. Klarer man faktisk å kose seg når en er sykemeldt pga psykiske utfordringer er det et godt tegn. Klarer man å kose seg flere ganger kan det være veien tilbake til jobb.

Nettopp!

Anonymkode: 40766...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skal en ikke kunne forsøke å kose seg når man er sykemeldt. Klarer man faktisk å kose seg når en er sykemeldt pga psykiske utfordringer er det et godt tegn. Klarer man å kose seg flere ganger kan det være veien tilbake til jobb.

Hvorfor spurte du, når du ikke aksepterer svarene? Jeg trodde du lurte på hva dol mente jeg.

Altså- du gjør jo akkurat som du vil for meg, men jeg tenker akkurat hva jeg vil også sant, og jeg svarte som sagt hva jeg tenker, og det er dette :):

Om jeg møter en korttidssykemeldt kollega på kafe/ kino/ konsert/ bar eller annet forlystelsessted tenker jeg «jøss det var rart», og videre at vedkommende nok kunne vært på jobb i feks 50%. Møtte jeg vedkommende på turstien ville jeg tenkt «flott at h*n kommer seg ut». 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal en ikke kunne forsøke å kose seg når man er sykemeldt. Klarer man faktisk å kose seg når en er sykemeldt pga psykiske utfordringer er det et godt tegn. Klarer man å kose seg flere ganger kan det være veien tilbake til jobb.

Trenger vel ikke kose seg på kafe når man er korttidssykmeldt. Det er som å vise fingern til andre.

Anonymkode: c3c51...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (10 minutter siden):

Hvorfor spurte du, når du ikke aksepterer svarene? Jeg trodde du lurte på hva dol mente jeg.

Altså- du gjør jo akkurat som du vil for meg, men jeg tenker akkurat hva jeg vil også sant, og jeg svarte som sagt hva jeg tenker, og det er dette :):

Om jeg møter en korttidssykemeldt kollega på kafe/ kino/ konsert/ bar eller annet forlystelsessted tenker jeg «jøss det var rart», og videre at vedkommende nok kunne vært på jobb i feks 50%. Møtte jeg vedkommende på turstien ville jeg tenkt «flott at h*n kommer seg ut». 

Jeg spurte ikke. Jeg svarte. Og så argumenterte jeg mot dem som var uenig med meg. Litt som man gjør på et diskusjonsforum.

Nå er jeg ganske trygg på at det var riktig av meg å gå på kafe da jeg var sykemeldt. Det hadde jeg også god støtte på fra fastlege og psykolog.

Mine kollegaer tvilte aldri på at jeg var for syk til å gå på jobb og at alt jeg ønsket var å komme meg tilbake i jobb. Det er jeg trygg på. 

Jeg er også trygg på at det fremdeles er riktig å gå på kafe selv om jeg er uføretrygded. 

Men det trenger ikke være riktig for deg. For deg er kanskje en tur ut i naturen det beste du kan gjøre for å komme deg tilbake i jobb. Vi er forskjellige og må gjøre vårt beste for å komme tilbake i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (17 minutter siden):

Hvorfor spurte du, når du ikke aksepterer svarene? Jeg trodde du lurte på hva dol mente jeg.

Altså- du gjør jo akkurat som du vil for meg, men jeg tenker akkurat hva jeg vil også sant, og jeg svarte som sagt hva jeg tenker, og det er dette :):

Om jeg møter en korttidssykemeldt kollega på kafe/ kino/ konsert/ bar eller annet forlystelsessted tenker jeg «jøss det var rart», og videre at vedkommende nok kunne vært på jobb i feks 50%. Møtte jeg vedkommende på turstien ville jeg tenkt «flott at h*n kommer seg ut». 

Kafe er jo å komme seg ut

Anonymkode: 40766...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Jeg spurte ikke. Jeg svarte. Og så argumenterte jeg mot dem som var uenig med meg. Litt som man gjør på et diskusjonsforum.

Nå er jeg ganske trygg på at det var riktig av meg å gå på kafe da jeg var sykemeldt. Det hadde jeg også god støtte på fra fastlege og psykolog.

Mine kollegaer tvilte aldri på at jeg var for syk til å gå på jobb og at alt jeg ønsket var å komme meg tilbake i jobb. Det er jeg trygg på. 

Jeg er også trygg på at det fremdeles er riktig å gå på kafe selv om jeg er uføretrygded. 

Men det trenger ikke være riktig for deg. For deg er kanskje en tur ut i naturen det beste du kan gjøre for å komme deg tilbake i jobb. Vi er forskjellige og må gjøre vårt beste for å komme tilbake i jobb.

Nettopp!

Anonymkode: 40766...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten skrev (4 timer siden):

Tuller du eller mener du det? Er det ikke bare dårlig for helsen å bare sitte hjemme og kjenne etter symptomene sine?

Beklager jeg tenkte kun på korttidssykemelding. Ved langtidssykemelding er det noe annet.

Men jeg står fast ved at ved akutt sykdom med sykemelding, passer det seg dårlig med kafebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Men jeg står fast ved at ved akutt sykdom med sykemelding, passer det seg dårlig med kafebesøk.

Skjønner at meningene er delte her. Jeg tenker at mye kommer an på hva som er årsaken til sykmeldingen, altså på hvilken måte man er syk. For noen sykdommer/tilstander kan det å ta seg en tur på kafe være bra, ved andre sykdommer/tilstander kan det å gå på tur i skogen være bra. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (15 minutter siden):

Skjønner at meningene er delte her. Jeg tenker at mye kommer an på hva som er årsaken til sykmeldingen, altså på hvilken måte man er syk. For noen sykdommer/tilstander kan det å ta seg en tur på kafe være bra, ved andre sykdommer/tilstander kan det å gå på tur i skogen være bra. 

Nevner tur i skogen siden det er blitt nevnt i tråden. Det finnes jo andre aktiviteter som også kan være bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

Fordi kafé er forbundet med kos og fritid.

Jeg er sikker på at du greier å tenke de lange tankene for deg selv eller med en god venn i fjæra eller skauen med kaffe på termosen også. Om ikke burde du øve deg på det 😊

Men hører ikke det å være med en god venn i "fjæra eller skauen" også innunder kos og fritid? Skjønner liksom ikke helt forskjellen jeg for min del. Jeg ville ha sett det som mer krevende å dra på tur i skogen enn å sette meg på en kafe. Det eneste saliggjørende for god psykisk helse er ikke å dra på tur ut i naturen. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler ikke om at du må kunne kose seg litt og det føles riktig. For at vi skal ha en velferds stat er vi avhengige av at noen er på jobb og betaler skatt. Ikke alle elsker jobben sin. Men folk har jo regninger å betale. Det er et tillits basert system. Hvis folk er sykemeldte ser det rart ut om man driver med masse aktiviteter, er ute på kafe og koser seg. Du kan vel holde deg unna kafe i noen dager? 

Anonymkode: c37c8...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Klarer man å gå på kafé og gjøre slike ting så kunne man like godt klart å jobbet også så er enig med kupton her. 

Anonymkode: 04d86...a94

Jeg vil tro å være på kafe er langt roligere og mer overkommerlig enn å løfte tungt hele arbeidsdagen. 

Kayia skrev (16 timer siden):

Jeg syns ikke man går på kafé om man er korttidssymeldt. Du kan gjerne gå tur i skogen/på en tursti, men kafé er ikke innafor. 

Her tenker vel jeg omvendt, det å gå på kafe, og sitte stille på ræva og drikke kaffe er helt ok, det å gå tur i skogen derimot ville jeg reagert mer på, det krever langt mer fysisk enn det å sitte stille som man uansett gjør hjemme. 

Anonymkode: 7634c...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil tro å være på kafe er langt roligere og mer overkommerlig enn å løfte tungt hele arbeidsdagen. 

Her tenker vel jeg omvendt, det å gå på kafe, og sitte stille på ræva og drikke kaffe er helt ok, det å gå tur i skogen derimot ville jeg reagert mer på, det krever langt mer fysisk enn det å sitte stille som man uansett gjør hjemme. 

Anonymkode: 7634c...91c

Nettopp! Skjønner ikke at godeste Kupton svarer som han gjør, han som av alle burde tenke bedre 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 40766...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Skjønner ikke at godeste Kupton svarer som han gjør, han som av alle burde tenke bedre

De få gangene jeg har vært korttidssykemeldt, har jeg hatt nok med å komme meg frem til min egen kaffetrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (39 minutter siden):

De få gangene jeg har vært korttidssykemeldt, har jeg hatt nok med å komme meg frem til min egen kaffetrakter.

Men da tenker jeg at du har vært fysisk syk. Hadde heller aldri falt meg inn å gå på kafe når jeg har vært korttidssykemeldt pga fysisk. Da har det enten handlet om omgangssyken eller influensa så da sier det seg seiv at man er lenket til sengen.

Hadde du ikke klart å gå til kaffetrakteren pga psyken ville du mest sannsynlig bli sykemeldt lenger enn en uke. Og klarte du da etterhvert å komme deg ut av isolasjon, til noe som gjorde at du så folk, men ikke krevde noe av deg, ville det vært en seier og et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Fru2020 skrev (31 minutter siden):

Men da tenker jeg at du har vært fysisk syk. Hadde heller aldri falt meg inn å gå på kafe når jeg har vært korttidssykemeldt pga fysisk. Da har det enten handlet om omgangssyken eller influensa så da sier det seg seiv at man er lenket til sengen.

Hadde du ikke klart å gå til kaffetrakteren pga psyken ville du mest sannsynlig bli sykemeldt lenger enn en uke. Og klarte du da etterhvert å komme deg ut av isolasjon, til noe som gjorde at du så folk, men ikke krevde noe av deg, ville det vært en seier og et steg i riktig retning.

Bare av ren nysgjerrighet og ingen kritikk. Hva slags psykisk sykdom er det som kan gi kortidsfravær på 2-3 dager ? Jeg er uvitende og ønsker vite før jeg kan gjøre meg opp en mening ang det dere diskuterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

De få gangene jeg har vært korttidssykemeldt, har jeg hatt nok med å komme meg frem til min egen kaffetrakter.

Har du vært psykisk syk?

Anonymkode: 40766...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Nicklusheletida skrev (24 minutter siden):

Bare av ren nysgjerrighet og ingen kritikk. Hva slags psykisk sykdom er det som kan gi kortidsfravær på 2-3 dager ? Jeg er uvitende og ønsker vite før jeg kan gjøre meg opp en mening ang det dere diskuterer. 

Det må være langtids sykemeldte det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...