Gå til innhold

Jeg er så ufattelig drittlei av medisiner til tross for at jeg egentlig ikke har noen bivirkninger, det er bare noe med det med å måtte trykke i seg 6 ulike tabletter hver eneste dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så ufattelig drittlei av medisiner som uansett ikke fungerer. Har tatt 4 ulike medisiner i rundt 2 år nå og de har egentlig lite effekt føler jeg. Hadde muligens vert verre hadde jeg ikke brukt de, men sånt er jo vanskelig å vite. Og i morgen begynner jeg på den 5 medisinen... Jeg ville egentlig seponere 1-2 medisiner først, men psykiater ville ikke det og jeg ville ikke være vanskelig og jeg er desperat etter å få det bedre så jeg gikk med på det likevel. Psykiater sa vi kanskje kunne trappe ned ene medisinen når jeg kommer opp i rett dose av den nye medisinen, men bare KANSKJE... 

Noen som har noen tips til hvordan man holder motivasjonen oppe? Det byr meg så i mot å skulle svelge alle de pillene to ganger om dagen. Jeg VET det bare tar noen sekunder og at det egentlig ikke er noe å ta sånn på vei for, men jeg klarer ikke la være å bli brydd av dette... 

Anonymkode: 25c3a...2c4

Fortsetter under...

Skjønner det er kjipt. Jeg svelger 8 tabletter fordelt på to runder hver dag og det er kjipt. Men jeg føler jo de hjelper da så jeg har det jo sånn sett lettere enn deg. 

Jeg håper den nye medisinen din vil fungere så du får det bedre. Det er jo ikke alt medisiner vil ta da. Jeg blir fortsatt dårlig innimellom, men merker jeg jevnt over er mer stabil. 

Vet ikke hvordan du kan holde på motivasjonen. Bare tenke at det er en del av de daglige rutinene også ikke tenke mer over det?

Endret av Glitter

Jeg er også drittlei av å ta medisinene, men jeg er samtidig veldig glad for at jeg har de fordi at jeg har det så utrolig mye bedre med dem. Man føler seg forskjellig på alle medisinene så jeg vil anbefale å prøve mange eller i hvert fall å finne en som gjør noe positivt for deg. Tenk litt på hvordan du hadde hatt det uten medisinene? Hadde du hatt det bra? Det er mange mennesker som må ta medisiner hver eneste dag, du er ikke den eneste.

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Skjønner det er kjipt. Jeg svelger 8 tabletter fordelt på to runder hver dag og det er kjipt. Men jeg føler jo de hjelper da så jeg har det jo sånn sett lettere enn deg. 

Jeg håper den nye medisinen din vil fungere så du får det bedre. Det er jo ikke alt medisiner vil ta da. Jeg blir fortsatt dårlig innimellom, men merker jeg jevnt over er mer stabil. 

Vet ikke hvordan du kan holde på motivasjonen. Bare tenke at det er en del av de daglige rutinene også ikke tenke mer over det?

Jeg håper også den vil fungere, hadde sikkert gjort det litt lettere å akseptere å ta så mye om jeg faktisk hadde følt at det hjalp. Jeg har jo tatt medisiner av og på i 8 år så sånn sett er det vel en stor del av hverdagsrutinen min, men klarer likevel ikke slutte tenke over det, lol. 

Everybody skrev (4 minutter siden):

Jeg er også drittlei av å ta medisinene, men jeg er samtidig veldig glad for at jeg har de fordi at jeg har det så utrolig mye bedre med dem. Man føler seg forskjellig på alle medisinene så jeg vil anbefale å prøve mange eller i hvert fall å finne en som gjør noe positivt for deg. Tenk litt på hvordan du hadde hatt det uten medisinene? Hadde du hatt det bra? Det er mange mennesker som må ta medisiner hver eneste dag, du er ikke den eneste.

Jeg tror jeg ville hatt det like bra som nå for som sagt merker jeg ikke særlig virkning av medisinene. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper også den vil fungere, hadde sikkert gjort det litt lettere å akseptere å ta så mye om jeg faktisk hadde følt at det hjalp. Jeg har jo tatt medisiner av og på i 8 år så sånn sett er det vel en stor del av hverdagsrutinen min, men klarer likevel ikke slutte tenke over det, lol. 

Jeg tror jeg ville hatt det like bra som nå for som sagt merker jeg ikke særlig virkning av medisinene. 

Hvorfor vil de at du skal gå på de hvis de ikke virker? 

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Hvorfor vil de at du skal gå på de hvis de ikke virker? 

De er redd jeg blir skikkelig dårlig om jeg slutter. Men jeg er fortsatt i perioder moderat-alvorlig deprimert, så jeg tror egentlig jeg ville vært like dårlig/bra uten medisiner, men det virker ikke som at de deler det synspunktet.

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er redd jeg blir skikkelig dårlig om jeg slutter. Men jeg er fortsatt i perioder moderat-alvorlig deprimert, så jeg tror egentlig jeg ville vært like dårlig/bra uten medisiner, men det virker ikke som at de deler det synspunktet.

Skjønner. Det er litt kinkig det der. Det er jo ikke bra å bli overmedisinert heller. 

AnonymBruker
Everybody skrev (16 minutter siden):

Har du prøvd mange forskjellige? Det er ganske stor forskjell på de forskjellige medisinene, hvordan man føler seg.

Ja, en del i alle fall. Både antipsykotika, antidepressiva, og stemningsstabiliserende. 

Glitter skrev (15 minutter siden):

Skjønner. Det er litt kinkig det der. Det er jo ikke bra å bli overmedisinert heller. 

Nei, det er det ikke. Jeg føler meg egentlig overmedisinert, men alle medikamentene tar jeg i "normale" doser da så vet ikke om jeg kan si det da?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, en del i alle fall. Både antipsykotika, antidepressiva, og stemningsstabiliserende. 

Nei, det er det ikke. Jeg føler meg egentlig overmedisinert, men alle medikamentene tar jeg i "normale" doser da så vet ikke om jeg kan si det da?

Man kan vel bli overmedisinert av mengde medisiner og ikke bare om hver enkelt er i høy dose. Men om akkurat du er overmedisinert er jo ikke godt å si. Det bare er en kjensgjerning at noen havner i den negative spiralen hvor det legges på medisin på medisin også plutselig har man ti medisiner, også vet man ikke hva som virker eller hvilken bivirkning som kommer fra hvor. Dette skjer i eldreomsorgen, men også i psykiatrien. 

Men virker jo ikke som at din psykiater mener det er tilfellet da siden du jo har tatt opp det å redusere medisinene. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (39 minutter siden):

Man kan vel bli overmedisinert av mengde medisiner og ikke bare om hver enkelt er i høy dose. Men om akkurat du er overmedisinert er jo ikke godt å si. Det bare er en kjensgjerning at noen havner i den negative spiralen hvor det legges på medisin på medisin også plutselig har man ti medisiner, også vet man ikke hva som virker eller hvilken bivirkning som kommer fra hvor. Dette skjer i eldreomsorgen, men også i psykiatrien. 

Men virker jo ikke som at din psykiater mener det er tilfellet da siden du jo har tatt opp det å redusere medisinene. 

Kjipt at det skjer egentlig. Man burde tenke seg mer om før man legger til flere medisiner synes jeg. I mitt tilfelle føler jeg at jeg nærmest har blitt en forsøkskanin. Hehe.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjipt at det skjer egentlig. Man burde tenke seg mer om før man legger til flere medisiner synes jeg. I mitt tilfelle føler jeg at jeg nærmest har blitt en forsøkskanin. Hehe.

Ja skjønner den er kjip. 

AnonymBruker

Antar at du har tatt cyp test? Det kan være du (som meg), enten har eller mangler (husker ikke nøyaktig) et enzym som gjør at man omsetter medisiner lynkjapt.

Kanskje dette gjør at det føles som om at det ikke virker. Det kan være lurt å sjekke, så man ser om dosejustering eller andre grep kan gjøres. Jeg stod på helt elleville doser av det ene preparatet. 

Nå er det mange år siden jeg var så dypt i det, men det nevnes nå og da at den testen burde vært journalført, så det er greit å sjekke om det er lenge siden. 

Selv tar jeg ikke så mange, men én som er livsviktig. Det er en kjip ting å være bundet av, selv om det i seg selv er en enkel sak ❤️

Anonymkode: fccbf...777

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...