Gå til innhold

Gruppeterapi til tross for asperger, kan det være noe for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har asperger (fikk diagnosen for 2 år siden), i tillegg til det har jeg bipolar. Men det er egentlig ting som ikke er knyttet til diagnosene mine som plager meg mest. Jeg er medisinert for bipolar så den merker jeg ikke stort til annet enn når jeg blir deprimert (ja, jeg blir fortsatt deprimert til tross for en haug med medisiner). Asperger er ikke noe jeg sliter spesielt med heller, jeg regner vel med jeg var helt på grensen til å få diagnosen eller ikke. 

Det jeg nå lurer på er gruppeterapi i forhold til asperger diagnosen. Mener jeg har lest at det ikke anbefales for asperger? Hvorfor egentlig? 

Grunnen til at jeg ønsker mentaliseringsbasert gruppe terapi er at jeg (utenom depresjoner) sliter mye med dårlig kontakt med følelser, tomhetsfølelse, dårlig selvtillit, usikker på hvem jeg er, problemer med å opprettholde relasjoner da jeg er redd for å komme for nær osv. Jeg ønsker gjerne gruppeterapi da jeg tror det kunne vert bra for meg og hjulpet meg.

Anonymkode: 6a1f3...754

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Grunnen til at jeg ønsker mentaliseringsbasert gruppe terapi er at jeg (utenom depresjoner) sliter mye med dårlig kontakt med følelser, tomhetsfølelse, dårlig selvtillit, usikker på hvem jeg er, problemer med å opprettholde relasjoner da jeg er redd for å komme for nær osv. Jeg ønsker gjerne gruppeterapi da jeg tror det kunne vert bra for meg og hjulpet meg.

Høres jo ut som om du har en personlighetsforstyrrelse i tillegg her. 

Anonymkode: 4d2de...29d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres jo ut som om du har en personlighetsforstyrrelse i tillegg her. 

Anonymkode: 4d2de...29d

Synes du? Hvilken av personlighetsforstyrrelsene da?

Kashmir skrev (18 minutter siden):

Jeg lurer mest på hvorfor gruppeterapi ikke anbefales for dem som har Asperger? 

Jeg vet ikke hvorfor, men da jeg fikk asperger så ble DPS sin plan om gruppeterapi trukket vekk. 

Jeg har likevel vært i gruppeterapi (rusbehandling)og det jeg kan si er at jeg får lite ut av det. Jeg klarer fint å delta og komme med innspill, men jeg klarer ikke nyttegjøre meg av andres erfaringer rett og slett. Jeg merker mer ulikhetene enn ting jeg kjenner meg igjen i. Henger meg opp i detaljer og blir ufokusert. 

Endret av Glitter

Annonse

Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hvorfor, men da jeg fikk asperger så ble DPS sin plan om gruppeterapi trukket vekk. 

Jeg har likevel vært i gruppeterapi og det jeg kan si er at jeg får lite ut av det. Jeg klarer fint å delta og komme med innspill, men jeg klarer ikke nyttegjøre meg av andres erfaringer rett og slett. Jeg merker mer ulikhetene enn ting jeg kjenner meg igjen i. 

Ja, ok. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Høres ut som du heller har borderline istedenfor asperger. Kanskje du burde si det til dps? 

Anonymkode: be08d...a09

Behandler kjenner meg forholdsvis godt og kjenner til de symptomene jeg har listet opp så jeg tror nok at hvis de tenkte jeg hadde diagnosen så ville de ha gitt meg den? Tror dere ikke det? 

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg har likevel vært i gruppeterapi (rusbehandling)og det jeg kan si er at jeg får lite ut av det. Jeg klarer fint å delta og komme med innspill, men jeg klarer ikke nyttegjøre meg av andres erfaringer rett og slett. Jeg merker mer ulikhetene enn ting jeg kjenner meg igjen i. Henger meg opp i detaljer og blir ufokusert. 

Forsøkte du gruppeterapi lenge? Jeg tenkte bare kanskje man må gi det litt tid før det evnt funker?

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Ja, ok. 

De sa også nylig at de måtte lese i min journal i forhold til om min asperger gjorde at jeg har et handicap mtp å motta behandling. Det er jeg uenig i da, men det er visst hva som sies om det å ha asperger. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Behandler kjenner meg forholdsvis godt og kjenner til de symptomene jeg har listet opp så jeg tror nok at hvis de tenkte jeg hadde diagnosen så ville de ha gitt meg den? Tror dere ikke det? 

Forsøkte du gruppeterapi lenge? Jeg tenkte bare kanskje man må gi det litt tid før det evnt funker?

Jeg var i rusbehandling i ett år, men kun 3 mnd med regelmessig gruppeterapi da jeg ble alene på institusjonen. 

På DPS 3 ganger med en gang i uken noen uker av gangen. Da har jeg bare følt meg annerledes enn de. Men tror ikke nødvendigvis det var pga asperger. 

Imidlertid kan det være noen utfordringer med å implementere gruppeterapi for personer med Aspergers syndrom. Personer med Aspergers syndrom kan ha utfordringer med å forstå og tolke sosiale signaler, noe som kan gjøre det vanskelig å engasjere seg i en gruppe, eller å forstå hva som foregår i en gruppesamtale. De kan også ha en tendens til å fokusere på spesifikke detaljer og ha vanskeligheter med å se situasjoner fra andres perspektiver. Dette kan gjøre det vanskelig for dem å forstå andres opplevelser og reagere adekvat i en gruppeinnstilling.

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg var i rusbehandling i ett år, men kun 3 mnd med regelmessig gruppeterapi da jeg ble alene på institusjonen. 

På DPS 3 ganger med en gang i uken noen uker av gangen. Da har jeg bare følt meg annerledes enn de. Men tror ikke nødvendigvis det var pga asperger. 

Skjønner. Kan jeg spørre hvorfor du tenker du følte deg annerledes enn de andre i gruppen? Skjønner om du ikke ønsker å svare altså. 

Everybody skrev (12 minutter siden):

Imidlertid kan det være noen utfordringer med å implementere gruppeterapi for personer med Aspergers syndrom. Personer med Aspergers syndrom kan ha utfordringer med å forstå og tolke sosiale signaler, noe som kan gjøre det vanskelig å engasjere seg i en gruppe, eller å forstå hva som foregår i en gruppesamtale. De kan også ha en tendens til å fokusere på spesifikke detaljer og ha vanskeligheter med å se situasjoner fra andres perspektiver. Dette kan gjøre det vanskelig for dem å forstå andres opplevelser og reagere adekvat i en gruppeinnstilling.

Det du skriver gir mening. Jeg føler selv at jeg ikke har så store utfordringer med å tolke sosiale signaler, jeg overtolker nok heller kanskje. Jeg føler også at jeg forstår... men ikke sikkert andre ville være enig i det da? Men også så tenker jeg at gruppeterapi nok ville gjort at man blir bedre på dette og det ville jo vert positivt? Eller ville det være dumt av meg å delta i gruppe uansett?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...