Gå til innhold

Emosjonelt umoden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Følger meg? Jeg var psyk og det får jo bare følge meg det? Som sagt så hadde jeg ikke orket å krangle på noe den gangen uansett om jeg hadde vært uenig. Hvem orker det når man er helt nede for telling? 

Nei, det som står der får stå. 

Ja den følger deg, alltid. Det som står det står, derfor kan de som vil vite det, og at de kan klage på innholdet hvis de ikke kjenner det er rett det som står der. 

Anonymkode: a4b5a...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja den følger deg, alltid. Det som står det står, derfor kan de som vil vite det, og at de kan klage på innholdet hvis de ikke kjenner det er rett det som står der. 

Anonymkode: a4b5a...1fd

Hva slags konsekvenser kan det få hvis man lar ting man er uenig i stå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (46 minutter siden):

Hva slags konsekvenser kan det få hvis man lar ting man er uenig i stå der?

Det får @kupton svare på. 

Anonymkode: a4b5a...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Du, det der kommer nok helt an på personen. De tre årene jeg var deprimert mm, så var jeg både innlagt og gikk i behandling. Jeg hadde jo også samtaler med fastlegen. Jeg har ikke lest ett eneste ord fra noen journal/ epikrise. Ikke engang nå, mange år etter har jeg det minste lyst til det.  Det er jo selvfølgelig fordi jeg er den jeg er, og ikke gidder eller vil forholde meg til hva andre mener. Jeg fikk hjelp og det var poenget. Så å anbefale alle blir feil. Ikke hadde jeg orket å krangle på noe den gangen heller om jeg skulle være uenig. 

Rettelse, anbefaler alle som vil vite hva behandler skriver, og som ønsker en mest mulig riktig journal og riktig diagnose, å lese.

Anonymkode: f0fc6...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det kan du klage på dersom du ikke kjenner deg igjen i det og føler det er rett. 

Anonymkode: a4b5a...1fd

Jeg tror ikke jeg orker å klage. Uansett regner jeg med en slik klage ikke vil få medhold? Hun har jo bare skrevet hennes egne refleksjoner og meninger?

Anonymkode: d411a...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste journalen min og godt var det for fy så mye feil det var der. Det var skrevet noe helt annet enn det jeg hadde sagt og skrev symptomer jeg ikke hadde og det var tolkning av feil uttalelser. Fikk feil diagnose og ikke rett behandling. Måtte gå utenfor DPS for å få rett diagnose og behandling. Fikk korrigert noe hos DPS og resten sperret jeg da jeg ikke orket å rette alt. Et godt eksempel på feil var at de påsto skole var avbrutt fra min side selv om jeg tok eksamen og har vitnemål. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
aa-k-j skrev (1 minutt siden):

Fikk korrigert noe hos DPS og resten sperret jeg da jeg ikke orket å rette alt. 

Kan du sperre journalen? 

Anonymkode: 404cb...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du sperre journalen? 

Anonymkode: 404cb...e89

Hos DPS kan man det ja. Jeg fant skjema for sperring på nett som jeg printet ut og fylte ut med hva jeg ville ha sperret, hvem som ikke skulle ha tilgang og sendte i posten. En må bare huske at skjemaet gjelder for rett helseforetak. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (12 minutter siden):

Hos DPS kan man det ja. Jeg fant skjema for sperring på nett som jeg printet ut og fylte ut med hva jeg ville ha sperret, hvem som ikke skulle ha tilgang og sendte i posten. En må bare huske at skjemaet gjelder for rett helseforetak. 

Da vil jeg ha sperret hele min psykiatriske milelange journal fra dps. 

Anonymkode: 404cb...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (1 time siden):

Jeg leste journalen min og godt var det for fy så mye feil det var der. Det var skrevet noe helt annet enn det jeg hadde sagt og skrev symptomer jeg ikke hadde og det var tolkning av feil uttalelser. Fikk feil diagnose og ikke rett behandling. Måtte gå utenfor DPS for å få rett diagnose og behandling. Fikk korrigert noe hos DPS og resten sperret jeg da jeg ikke orket å rette alt. Et godt eksempel på feil var at de påsto skole var avbrutt fra min side selv om jeg tok eksamen og har vitnemål. 

Hvem er det utenfor DPS som kan gi en annen diagnose og behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan du sperre journalen? 

Anonymkode: 404cb...e89

Jeg ville ha vært forsiktig med å sperre en journal dersom jeg fremdeles mottok behandling. Jeg kjenner en som gjorde det, og etter at det ble gjort, avslås all innsøkning til elektiv døgnbehandling til DPS både til døgn og poliklinisk, med begrunnelse i lite samarbeidsvilje. Den forstår jeg godt. Journalen kan åpnes i akutte tilfeller, men det trengs dobbelsignering og en del merarbeid for å få det til..

Jeg sperret for en del år siden min egen Kjernejournal, men da jeg ble innlagt ved et ØH-tilfelle i et annet Helseforetak, innså jeg alvoret og tok til fornuft. Legene fikk åpnet kjernejournalen, trolig på samme omfattende måte da også ettersom jeg var ute av stand til å gi samtykke.

Jeg mener at journalen er helsepersonellets arbeidsredskap og pasienter har innsyn. Jeg er enig i at det florerer av feil i mange journaler, ikke bare psykiatriske, men ikke alle opplysninger er av like stor betydning for fremtidig behandling. Om de har oppgitt feil vekt i en journal, har det liten betydning, men om det oppgis at man tåler en medisin fint og egentlig er allergisk, er det grunn til å reagere. Jeg velger i blant å ta opp feil i somatiske journaler i påfølgende time.

Jeg er glad for at jeg ikke har tilgang til min psykiatriske journal. Den har ikke sykehuset tilgang til heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (12 timer siden):

Hvem er det utenfor DPS som kan gi en annen diagnose og behandling?

Privat avtalespesialist med offentlig drifttilskudd... Disse har oppgjør via HELFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Jeg ville ha vært forsiktig med å sperre en journal dersom jeg fremdeles mottok behandling. Jeg kjenner en som gjorde det, og etter at det ble gjort, avslås all innsøkning til elektiv døgnbehandling til DPS både til døgn og poliklinisk, med begrunnelse i lite samarbeidsvilje. Den forstår jeg godt. Journalen kan åpnes i akutte tilfeller, men det trengs dobbelsignering og en del merarbeid for å få det til..

Jeg sperret for en del år siden min egen Kjernejournal, men da jeg ble innlagt ved et ØH-tilfelle i et annet Helseforetak, innså jeg alvoret og tok til fornuft. Legene fikk åpnet kjernejournalen, trolig på samme omfattende måte da også ettersom jeg var ute av stand til å gi samtykke.

Jeg mener at journalen er helsepersonellets arbeidsredskap og pasienter har innsyn. Jeg er enig i at det florerer av feil i mange journaler, ikke bare psykiatriske, men ikke alle opplysninger er av like stor betydning for fremtidig behandling. Om de har oppgitt feil vekt i en journal, har det liten betydning, men om det oppgis at man tåler en medisin fint og egentlig er allergisk, er det grunn til å reagere. Jeg velger i blant å ta opp feil i somatiske journaler i påfølgende time.

Jeg er glad for at jeg ikke har tilgang til min psykiatriske journal. Den har ikke sykehuset tilgang til heller...

Jeg sperret min kjernejournal for noen år siden. Har bestemt meg for å åpne den, men finner ikke ut av hvordan jeg gjør det. Noen som vet?

Anonymkode: 62e99...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
aa-k-j skrev (På 14.5.2023 den 13.01):

Hos DPS kan man det ja. Jeg fant skjema for sperring på nett som jeg printet ut og fylte ut med hva jeg ville ha sperret, hvem som ikke skulle ha tilgang og sendte i posten. En må bare huske at skjemaet gjelder for rett helseforetak. 

Takk for nyttig tips. 

Anonymkode: a4b5a...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (7 minutter siden):

Svarteboka

I min journal står det at jeg var for frisk for hjelp i spesialisttjenesten. 

Anonymkode: a4b5a...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I min journal står det at jeg var for frisk for hjelp i spesialisttjenesten. 

Anonymkode: a4b5a...1fd

For frisk? Hvordan kunne de vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (13 timer siden):

Jeg ville ha vært forsiktig med å sperre en journal dersom jeg fremdeles mottok behandling. Jeg kjenner en som gjorde det, og etter at det ble gjort, avslås all innsøkning til elektiv døgnbehandling til DPS både til døgn og poliklinisk, med begrunnelse i lite samarbeidsvilje. Den forstår jeg godt. Journalen kan åpnes i akutte tilfeller, men det trengs dobbelsignering og en del merarbeid for å få det til..

Jeg sperret for en del år siden min egen Kjernejournal, men da jeg ble innlagt ved et ØH-tilfelle i et annet Helseforetak, innså jeg alvoret og tok til fornuft. Legene fikk åpnet kjernejournalen, trolig på samme omfattende måte da også ettersom jeg var ute av stand til å gi samtykke.

Jeg mener at journalen er helsepersonellets arbeidsredskap og pasienter har innsyn. Jeg er enig i at det florerer av feil i mange journaler, ikke bare psykiatriske, men ikke alle opplysninger er av like stor betydning for fremtidig behandling. Om de har oppgitt feil vekt i en journal, har det liten betydning, men om det oppgis at man tåler en medisin fint og egentlig er allergisk, er det grunn til å reagere. Jeg velger i blant å ta opp feil i somatiske journaler i påfølgende time.

Jeg er glad for at jeg ikke har tilgang til min psykiatriske journal. Den har ikke sykehuset tilgang til heller...

Blir man innlagt i somatikken kommer blir hele journalen synlig for de som behandler deg. Ikke alle ønsker dette, derfor er det godt å vite at det som står er riktig. Jeg f.eks skammer meg for at jeg har vært psykisk syk. De er som meg ønsker ikke at det er feil i journalen eller at den er åpen for alle. 

Anonymkode: a4b5a...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

For frisk? Hvordan kunne de vite det?

De sa det, fikk ikke hjelp. Dessverre, for det hadde kanskje vært nyttig. 

Anonymkode: a4b5a...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.5.2023 den 13.14):

Da vil jeg ha sperret hele min psykiatriske milelange journal fra dps. 

Anonymkode: 404cb...e89

Hvor mange hundre sider? 

Anonymkode: 4566a...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...