Gå til innhold

Ammer - holde vekta oppe

tommeliten

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter vel med ett problem som er litt annerledes enn en del andre ikke har etter en fødsel. For meg er dette ett stort problem.

Jeg fødte for 14 dager siden. La på meg 16 kilo i svangerskapet, og allerede nå er jeg nede igjen på det nivået jeg var før jeg ble gravid. Jeg er tynn og har ikke noe å gå på når det gjelder å gå ned ennå mere.

Jeg ammer min lille jente, og for meg er amming lik stor vektnedgang. Ammet mitt andre barn som ble født for snart to år siden, men ga opp da vekta raste nedover.

Jeg spiser 4 ganger om dagen, spiser meg medt, drikker mye vann (4 liter) + litt melk til brødmåltidene. Frukt og småspiser mellom måltidene også.

Jeg er redd for at jeg også denne gangen ikke vil klare å holde vekta mi oppe p.g.a. amminga.

Har dere noen tips på hvordan jeg skal klare å holde vekta opp`? jeg fabler om at jeg skal ha ett fetemåltid hverdag - men det er jo ikke akkurat sunt...

Hva slags mat gjør at man legger på seg på en sunn måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Iivato

Du kan jo gå innom en helsekostforretning og få noe kosttilskudd som hjelper til med å øke, beholde vekten din. Det er ialle fall sunnere enn å spise feite måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei tommeliten,

For noen er vekta en utfordring når de ammer. Som ammende trenger du i teorien rundt 600 kcal ekstra daglig

Dersom du ikke klarer å gå oppe i vekt eller holde vekta ved å bare øke mengden av maten du spiser, bør du satse på mer fett. Fett er det næringsstoffet man får mest kalorier av. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er farlig, men typen av fett. Den berømte Middelhavsdietten er temmelig høy i fett, men mesteparten av fettet kommer fra enumettede fettsyrer.

Enumettede fettsyrer finner du mye av i olivenolje, rapsolje, peanutolje, peanøtter, og cashewnøtter. Flerumettede fettsyrer finnes bl.a i solsikkeolje, maisolje, og fet fisk.

Kan også nevne at omega-3 fettsyrer er viktige for hjerne-utviklingen til jenta di, så fet fisk som makrell og laks og knuste linfrø, linfrøolje, og rapsolje er gode valg av fett.

Vær litt mer raus med olja når middagen lages, bruk en olje/sitronsaft dressing over salaten, ta deg en håndfull nøtter til dessert eller snacks, dryss solsikkefrø eller knuste linfrø over salaten, frokostblandingen etc.

Jeg vil derimot anbefale å være forsiktig med et høyere inntak av mettet fett (som det finnes mye av i melk, melkeprodukter og kjøtt). Dette fettet er en stor risikofaktor i utvikling av mange livsstilssykdommer.

Du kan også øke kalori-innholdet i maten din ved å blande div. ernæringspulver i den. På apoteket vet jeg de har bl.a Afi-Nutrin og Semper (spør evt om andre typer også). Afi-Nutrin fås i vanilje og sjokoladesmak og er god til å blandes ut i melk, havregrøt, frokostblandinger, og div andre matvarer.

Jeg synes kanskje 4 liter vann høres litt i meste laget ut, selv om du ammer. Dette kan fylle deg opp slik at du ikke føler deg sulten nok til måltidene. Men det er ellers flott at du drikker rikelig!

Håper dette kan være til hjelp for deg. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...