Gå til innhold

Avhengig av shopping?


Glitter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Jeg har ung uføretillegget, pensjon på 3500 fra KLP (er sykepleier i kommunen, eller var) og har bare 8000 i boutgifter og under 1000 kr i strøm for jeg bruker kun varmepumpe. 

Jeg betaler også 5400 i barnebidrag, men jeg får ca samme sum i barnetillegg fra Nav. 

Ung ufør er etter skatt ca 20 000 kr. Tror jeg. 

Hvorfor får du så mye i barnebidrag når du har barna dine bare noen få helger i mnd? Er ikke det en feil? 

Anonymkode: 40a16...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor får du så mye i barnebidrag når du har barna dine bare noen få helger i mnd? Er ikke det en feil? 

Anonymkode: 40a16...fe4

Jo jeg mener Nav heller kan gi det direkte til far. Istedenfor får jeg det som del av uføretrygd inn på min konto også får jeg regning på nesten hele beløpet fra Nav innkreving, så betaler jeg det også overfører Nav innkreving det til far. 😛

Også blir jeg oppført som å ha høyere inntekt enn jeg egentlig har noe som gjør at jeg ikke får slettet studielånet mitt. 

Tullete opplegg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Jo jeg mener Nav heller kan gi det direkte til far. Istedenfor får jeg det som del av uføretrygd inn på min konto også får jeg regning på nesten hele beløpet fra Nav innkreving, så betaler jeg det også overfører Nav innkreving det til far. 😛

Også blir jeg oppført som å ha høyere inntekt enn jeg egentlig har noe som gjør at jeg ikke får slettet studielånet mitt. 

Tullete opplegg. 

Jeg syns ikke det er tullete. 

Det er jo helt korrekt. Har en høy inntekt så er en istand til å betale ned gjelda si også. 

Anonymkode: 40a16...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns ikke det er tullete. 

Det er jo helt korrekt. Har en høy inntekt så er en istand til å betale ned gjelda si også. 

Anonymkode: 40a16...fe4

Jeg har ikke høy inntekt. De pengene går rett til faren. Det er kun en formalitet at de er innom min konto. Den reelle betalingsevnen min er så lav at det skulle blitt slettet. 

Men det er nå en avsporing. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (21 timer siden):

Hvor lett blir man egentlig avhengig av shopping? Jeg prøver å ikke ruse meg og vil bare bruke penger hele tiden. Scroller og scroller på tlf i diverse nettbutikker og går bare og venter på at kl blir 10 så jeg kan dra på kjøpesenter for å bytte noen kjoler og finne noe annet. 

Hvordan bli kvitt avhengighet når jeg bare bytter det med noe annet? Jeg har brukt mange tusen kroner. I går gikk det 1500 kr og jeg har lagt masse greier i handlekurven på en nettbutikk, men jeg prøver å utsette å kjøpe det for å se om trangen gir seg. Men jeg må kjøpe et par hoka sko i dag for jeg har så dårlig fot. Har allerde gjort et bomkjøp på et par sko jeg kjøpte på impuls. 

Noen råd? 

Det er kjent at om en slutter med en avhengighet/vane, kan ofte en annen overta. Enten det er fra rusavhengighet, til spilleavhengighet, til en overspisingslidelse, til tvangsmessig trening, til tvangsmessig arbeid dag ut og dag inn etc.

Jeg vet om flere som tidligere har strevd med overspising (som følelsesregulering) og etter at de har tatt en slankeoperasjon, har alkoholmisbruk tatt over som en ny avhengighet - når maten ikke lenger kan brukes.

Du sier at du ikke er sikker på om du er riktig motivert til å gjøre en endring. Jeg tenker at der må du ev. ta en samtale med deg selv, ev. sammen med en som kjenner deg godt, og spørre deg om det er dette du vil. Hvor ender du opp om 2 år, 5 år eller 15 år med et slikt shoppingmønster? Hvordan vil økonomien din se ut? Du trenger ikke svare her - kun spørsmål til refleksjon...

Og, et av de viktigste spørsmålene, ville jeg tenke, dersom du vil forsøke å utforske din egen shoppingadferd: I hvilke situasjoner eller hvilket humør er du i når du føler for å shoppe? Hvilken funksjon har den?

Lykke til med valget om å ev. ville! Det er hardt å være født under forbanelsen og velsignelsen å ha fri vilje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så man får så mye i ufør at man sitter igjen med 10000kr imnd?? 

Anonymkode: 40a16...fe4

Hvorfor denne stadige misunnelsen på forumet - kan en ikke unne mennesker det en selv ikke har... Det å misunne noen i den forstand å ikke unne noen det, er bare trist for alle... Om så, hold det for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Hvorfor denne stadige misunnelsen på forumet - kan en ikke unne mennesker det en selv ikke har... Det å misunne noen i den forstand å ikke unne noen det, er bare trist for alle... Om så, hold det for deg selv.

Handler ikke om misunnelse. 

Anonymkode: d2adc...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Handler ikke om misunnelse. 

Anonymkode: d2adc...d0a

Da må du nesten forklare meg hvilken hensikt du har til å stille denne typen spørsmål? Jeg oppfatter det som alt annet enn støtte og oppmuntring til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (5 minutter siden):

Da må du nesten forklare meg hvilken hensikt du har til å stille denne typen spørsmål? Jeg oppfatter det som alt annet enn støtte og oppmuntring til TS.

Var ikke jeg som skrev det. Jeg må derfor ingenting. 

Anonymkode: d2adc...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Det er kjent at om en slutter med en avhengighet/vane, kan ofte en annen overta. Enten det er fra rusavhengighet, til spilleavhengighet, til en overspisingslidelse, til tvangsmessig trening, til tvangsmessig arbeid dag ut og dag inn etc.

Jeg vet om flere som tidligere har strevd med overspising (som følelsesregulering) og etter at de har tatt en slankeoperasjon, har alkoholmisbruk tatt over som en ny avhengighet - når maten ikke lenger kan brukes.

Du sier at du ikke er sikker på om du er riktig motivert til å gjøre en endring. Jeg tenker at der må du ev. ta en samtale med deg selv, ev. sammen med en som kjenner deg godt, og spørre deg om det er dette du vil. Hvor ender du opp om 2 år, 5 år eller 15 år med et slikt shoppingmønster? Hvordan vil økonomien din se ut? Du trenger ikke svare her - kun spørsmål til refleksjon...

Og, et av de viktigste spørsmålene, ville jeg tenke, dersom du vil forsøke å utforske din egen shoppingadferd: I hvilke situasjoner eller hvilket humør er du i når du føler for å shoppe? Hvilken funksjon har den?

Lykke til med valget om å ev. ville! Det er hardt å være født under forbanelsen og velsignelsen å ha fri vilje...

Jeg både ruser meg og shopper pga ensomhet, kjedsomhet osv. Det tar meg bort ifra det. 

Men jeg har jo grunn til å ville komme meg ut av det. Både rus og shopping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var ikke jeg som skrev det. Jeg må derfor ingenting. 

Anonymkode: d2adc...d0a

Beklager... Jeg ser det nå - dere er like for meg, AB... ;)  Men det ser ut som at du kan identifisere deg med de samme tankene som AB-FE4...

Og, nei, mitt må er ikke ment som at du er nødt til, men at det er fint om du forklarer hvordan det henger sammen, at det ikke er misunnelse. Jeg forsøker å forstå tankene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg både ruser meg og shopper pga ensomhet, kjedsomhet osv. Det tar meg bort ifra det. 

Men jeg har jo grunn til å ville komme meg ut av det. Både rus og shopping. 

Har du forsøkt TKD? Jeg aner ikke hva som ev. interesserer deg, men det jeg vet, er at miljøet innen TKD er svært inkluderende, hver og en deltar etter egne forutsetninger, ingen ser rart på deg om du har en eller annen nedsatt funksjon, er i dårligere form en dag e.l.

Det var bare et lite skudd fullstendig ut i mørket. Jeg kjenner flere som driver aktivt med TKD. Det som slår meg, er det enorme samholdet i gruppen. Jeg forstår det slik at du ev. trenger å utvide ditt eget nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Har du forsøkt TKD? Jeg aner ikke hva som ev. interesserer deg, men det jeg vet, er at miljøet innen TKD er svært inkluderende, hver og en deltar etter egne forutsetninger, ingen ser rart på deg om du har en eller annen nedsatt funksjon, er i dårligere form en dag e.l.

Det var bare et lite skudd fullstendig ut i mørket. Jeg kjenner flere som driver aktivt med TKD. Det som slår meg, er det enorme samholdet i gruppen. Jeg forstår det slik at du ev. trenger å utvide ditt eget nettverk.

Hva er TDK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (På 16.5.2023 den 13.08):

Hva er TDK?

Beklager forglemmelsen - jeg kaller det selv TKD, for enkelthetsskyld... TKD er den korianske kampsporten, som også er like mye en kunstform, TaeKwonDo (engelsk Wiki).

Jeg har vært med en venn på trening en gang, og det var overraskende inkluderende. Det var helt annerledes enn jeg hadde sett for meg - og som nevnt, bidrar alle etter egne evner og forutsetninger. TaeKwonDo er også utviklet nå for rullestolbrukere og det er flere med funksjonsnedsettelser som deltar. Det var aldri noe spørsmål om vi kan inkludere deg, men det får vi til.

Om det ev. høres interessant ut, kan du jo høre om det er mulig å komme som en observatør på en trening. Selv har jeg vurdert å bli med, men foreløpig har det ikke passet.

Du er glad i dyr. Det er en god forutsetning for å ta vare på de, og ev. hva med å høre om noen trenger hundepass (eller andre ddyr...) på dager, i helger e.l.? Mulig at det vil redusere ensomhetsfølelsen og behovet for rus. Min erfaring som 16-årig hundeeier, var at jeg tok meg alltid sammen - fordi det var en som trengte meg.

Jeg stopper der... Du vet selv hva som ev. apelerer til deg. Men jeg tror det kan være viktig å ikke tenke for mye på at X ved deg kan være til hinder for Y. Ofte kan ting legges til rette på mange måter... Jeg kjenner en blind som er med i en Mc-klubb og flere rullestolbrukere som liker å være aktive ute i naturen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Beklager forglemmelsen - jeg kaller det selv TKD, for enkelthetsskyld... TKD er den korianske kampsporten, som også er like mye en kunstform, TaeKwonDo (engelsk Wiki).

Jeg har vært med en venn på trening en gang, og det var overraskende inkluderende. Det var helt annerledes enn jeg hadde sett for meg - og som nevnt, bidrar alle etter egne evner og forutsetninger. TaeKwonDo er også utviklet nå for rullestolbrukere og det er flere med funksjonsnedsettelser som deltar. Det var aldri noe spørsmål om vi kan inkludere deg, men det får vi til.

Om det ev. høres interessant ut, kan du jo høre om det er mulig å komme som en observatør på en trening. Selv har jeg vurdert å bli med, men foreløpig har det ikke passet.

Du er glad i dyr. Det er en god forutsetning for å ta vare på de, og ev. hva med å høre om noen trenger hundepass (eller andre ddyr...) på dager, i helger e.l.? Mulig at det vil redusere ensomhetsfølelsen og behovet for rus. Min erfaring som 16-årig hundeeier, var at jeg tok meg alltid sammen - fordi det var en som trengte meg.

Jeg stopper der... Du vet selv hva som ev. apelerer til deg. Men jeg tror det kan være viktig å ikke tenke for mye på at X ved deg kan være til hinder for Y. Ofte kan ting legges til rette på mange måter... Jeg kjenner en blind som er med i en Mc-klubb og flere rullestolbrukere som liker å være aktive ute i naturen...

Åja taekwondo. Jeg har ikke skjønt forskjellen på dette og karate. Jeg hadde lyst til å være med på kampsport, men har aldri turt også ble jeg jo skadet. Det var annen type kampsport da. Men det hadde vært artig å kunne bli med på ett eller annet.

Men hvordan tørre å prøve noe nytt? Min unnvikende PF som jeg hadde kommet ganske langt med, jeg var tross alt sykepleier og hadde et sosialt nettverk, men de siste årene har det blitt verre og verre. 

Jeg har tenkt meg på en sånn rusfri kafé/fritidsplass, men der er det bare rusavhengige. Drives av og for rusavhengige. Men jeg har ikke turt ennå. 

Jeg har forsøkt å være hundepasser før, men det gav meg ikke så mye glede som håpet. De var stresset over å være hos en fremmed og jeg var muligens sykere da enn jeg er nå sett bort fra at jeg ruser meg for mye. Mentalt sett er jeg bedre nå enn da, men det var tungt. Jeg savner liksom den tilknytningen jeg fikk av å ha hund selv. Å jobbe i dyrebeskyttelsen vil jo ikke gi samme type tilknytning, men det vil vel være givende å arbeide for dyr i nød. Det meste av arbeidet vil jo ikke være direkte kontakt med dyrene da. 

Jeg hadde så lyst til å komme inn i rusteamet innenfor spesialisthelsetjenesten for de hjelper folk ut i jobb. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Åja taekwondo. Jeg har ikke skjønt forskjellen på dette og karate. Jeg hadde lyst til å være med på kampsport, men har aldri turt også ble jeg jo skadet. Det var annen type kampsport da. Men det hadde vært artig å kunne bli med på ett eller annet.

 

Taekwondo er koreansk, karate er japansk. Taekwondo er 70% spark og 30% slag. Karate er, nesten, omvendt. Men ellers er det jo også likheter.

Vil også anbefale en kampsport, ja. Alt etter hva som er tilgjengelig der du bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Taekwondo er koreansk, karate er japansk. Taekwondo er 70% spark og 30% slag. Karate er, nesten, omvendt. Men ellers er det jo også likheter.

Vil også anbefale en kampsport, ja. Alt etter hva som er tilgjengelig der du bor. 

Vet ikke hvordan jeg skulle klart slike spark ettersom jeg ikke klarer å stå særlig på ett bein med den ene foten. 

Jeg vet egentlig ikke hva som er tilgjengelig her. Jeg får vurdere det når jeg har vært I Harstad og fått ny utredning på foten min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 15.5.2023 den 8.33):

Skjedde dette da du prøvde å la vær rusmidler eller kom den avhengigheten av seg selv? 

Jeg tror ikke jeg bare er avhengig av rus. Jeg er bare generelt avhengig og det er nesten alltid noe jeg er avhengig av. 

😅

Nei har aldri vært rusavhengig 🦆

Anonymkode: 22194...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei har aldri vært rusavhengig 🦆

Anonymkode: 22194...84c

Det er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmedisinering: Noen mennesker med psykiske lidelser kan bruke shopping som en måte å håndtere eller lindre symptomer på angst, depresjon eller andre ubehagelige følelser. Kjøping kan midlertidig gi en følelse av lettelse eller mestring, noe som kan føre til en sirkel av avhengighet der personen søker trøst gjennom gjentatte kjøp.

Belønningssystemet i hjernen: Kjøp av nye gjenstander eller opplevelser kan aktivere hjernens belønningssystem og utløse utskillelsen av dopamin, et kjemisk signalstoff som er forbundet med følelser av glede og belønning. For personer med psykiske lidelser, hvor belønningssystemet kan være dysregulert, kan kjøpeaktiviteter bidra til å fylle et tomrom eller gi en midlertidig følelse av glede og tilfredsstillelse.

Mestring og kontroll: Kjøpeavhengighet kan også være relatert til et ønske om å oppnå en følelse av mestring, kontroll eller identitet. Ved å kjøpe ting kan personer med psykiske lidelser føle seg mer selvsikre eller tilfredsstille behovet for å kontrollere sin egen situasjon eller presentasjon overfor andre.

Lav selvfølelse og selvverd: Psykiske lidelser kan påvirke selvfølelsen og selvverdet til en person. Kjøp av materialistiske gjenstander kan bli en kilde til øyeblikkelig støtte for å forbedre selvbilde og øke følelsen av egenverd.

Det er viktig å merke seg at kjøpeavhengighet kan være komorbid med andre psykiske lidelser, som for eksempel depresjon, angstlidelser eller tvangslidelser. Behandling for kjøpeavhengighet hos personer med psykiske lidelser bør derfor være helhetlig og adressere både avhengigheten og de underliggende psykiske helseutfordringene. Terapi, støttegrupper og i noen tilfeller medisiner kan være en del av behandlingsplanen.

Chat GPT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...