Gå til innhold

«Relasjonelt forhøyet paranoid beredskap» ved emosjonelt ustabil PF - hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Mathea Othelie

Jeg har blitt diagnostisert med Asperger syndrom og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Utredningen viser at jeg oppfyller kriteriene for EUPF, engstelig, avhengig, schizoid og paranoid personlighetsforstyrrelse, men jeg er kun diagnostisert med EUPF av alle disse.

Jeg vet at paranoia er vanlig ved EUPF, men det hevdes blant annet at jeg har «en relasjonelt forhøyet paranoid beredskap» og at jeg har «selvhenføringsideer. Hva vil det egentlig si?

Selv om jeg har blitt vurdert som alvorlig sinnslidende i juridisk forstand og at blant annet den «realitetsvurderende evnen» min er så lav at den sidestilles med en psykosetilstand, har jeg likevel aldri blitt vurdert som psykotisk og sykehuset mener selv at jeg ikke har realitetsbrist.

Det er riktig at jeg ofte mener at folk er ute etter meg, at jeg oppfatter at de har helt andre intensjoner enn det de gir uttrykk for og inntrykk av og at personalet tenker og ser stygt på meg når jeg går forbi mange ansatte i korridoren for eksempel samt at hvis noen hvisker, så er jeg overbevist om at de snakker devaluerende om meg, men jeg har alltid vært skepsis av natur og jeg mener selv at jeg er «subtil» i en del av vurderingene og observasjonene mine. At det ikke alltid handler om sykdom, men at jeg leser situasjoner og at jeg er god på å avsløre «råtne epler» på arbeidsplasser. Å se folk bak fasaden deres.

Hva tenker dere?

Endret av Mathea Othelie

Fortsetter under...

jeg ofte mener at folk er ute etter meg, at jeg oppfatter at de har helt andre intensjoner enn det de gir uttrykk for og inntrykk av og at personalet tenker og ser stygt på meg når jeg går forbi mange ansatte i korridoren for eksempel samt at hvis noen hvisker, så er jeg overbevist om at de snakker devaluerende om meg

Dette er «selvhenføringsideer».

Jeg tenker at «relasjonelt forhøyet paranoid beredskap» også er en type selvhenføring, men at det handler om mennesker du har et forhold til, og ikke fremmede på gaten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...