Gå til innhold

Hurra dere, nå er det pinse og vi feirer til minne om at Den Hellige Ånd kom til jorden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ånei, stemmer det. Det er ikke derfor vi har pinse her til lands. Det er jo for å få fri, for å ha en ekstra lang helg å kose seg i. 

Anonymkode: f0cce...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ånei, stemmer det. Det er ikke derfor vi har pinse her til lands. Det er jo for å få fri, for å ha en ekstra lang helg å kose seg i. 

Anonymkode: f0cce...600

Ja er ikke det fint? Her blir det jobb noen timer ennå før det er helt fri, og representasjon, så jobben stikker av med den ene frikvelden. Håper du får slappet av i langfrihelgen du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg tror ikke det er så mange som vet hva det handler om engang. Men fint for de som får fri 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg alltid har hatt litt problemer med å få fatt i hva pinsen handler om. Men fridagen har jeg ikke problemer med - den er helt på sin plass 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (38 minutter siden):

Må innrømme at jeg alltid har hatt litt problemer med å få fatt i hva pinsen handler om. Men fridagen har jeg ikke problemer med - den er helt på sin plass 😊

Den er jo litt mystisk da. For Jesus er død, og han som var ( er ) Guds sønn var plutselig også Gud selv. Og så kommer tredje"mann" som plutselig var dem begge og en ånd som seg selv også. Det der er ikke til å forstå. Men ånden kom nå i hvertfall og snakket til disiplene, og lærte dem forskjellige språk sånn at de kunne formidle budskapet utover i verden. Jah... Eller noe sånt 😀

Påske er den eneste høytiden for meg. Den FØLES høytidelig. Jul er bare gøy. Og det har pinse vært også. SÅ mange gode minner fra pinse, og de innebærer tildels langvarig festing. For å være ærlig. Nå er pinsa ekstra fin fordi jeg mimrer 😆

Og forresten så døde egentlig ikke Jesus heller da. Vi menneskehjerner bør ikke tenke for mye logikk her da. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jeg som hadde tråden om Kristi himmelfartsdag også. Jeg synes det er TULL å fremdeles kalle disse dagene for noe som skulle bety noe kirkelug og kristelig. Sgs ingen tror jo på kristendommen uansett. Langt på overtid å begynne å kalle det for noe annet. Hva med bare "fridag", "ferie" eller "langhelg". Hvis man fremdeles skulle insistere på å ha fri disse dagene da... Jeg for min del synes det er tullete. 

Anonymkode: f0cce...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jeg som hadde tråden om Kristi himmelfartsdag også. Jeg synes det er TULL å fremdeles kalle disse dagene for noe som skulle bety noe kirkelug og kristelig. Sgs ingen tror jo på kristendommen uansett. Langt på overtid å begynne å kalle det for noe annet. Hva med bare "fridag", "ferie" eller "langhelg". Hvis man fremdeles skulle insistere på å ha fri disse dagene da... Jeg for min del synes det er tullete. 

Anonymkode: f0cce...600

Det blir litt vanskelig så lenge det står i grunnloven at Norge er et kristent rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det blir litt vanskelig så lenge det står i grunnloven at Norge er et kristent rike.

Så bør lovene endres. Star og kirke hører ikke sammen lenger. 

Anonymkode: f0cce...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bør lovene endres. Star og kirke hører ikke sammen lenger. 

Anonymkode: f0cce...600

Har du satt deg inn i hva som kreves for å endre deler av grunnloven? Det er lett å mene masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

DnK er bare hippie kristendom uansett. Det er til og med mange prester som ikke tror bokstavelig. Der er lenge siden man så opp til kirken og prester. I politiske spørsmål utenom tro, er de og humanetikerne nesten det samme.

Kristendommen har en svært stygg historie. Det ligger mange lik på vegen. Men i Norge i dag er de så humane så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

DnK er bare hippie kristendom uansett. Det er til og med mange prester som ikke tror bokstavelig. Der er lenge siden man så opp til kirken og prester. I politiske spørsmål utenom tro, er de og humanetikerne nesten det samme.

Kristendommen har en svært stygg historie. Det ligger mange lik på vegen. Men i Norge i dag er de så humane så.

Hva har ikke en stygg historie? Hvis vi tenker religion, politikk og alle idealismer egentlig? Kommer noen unna en historie uten mye grums? 

Mennesker er de som formidler. Og mennesker feiler. Iblant grovt. Og stygt. Men idealisme eller religionen i seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Kashmir skrev (39 minutter siden):

Hva har ikke en stygg historie? Hvis vi tenker religion, politikk og alle idealismer egentlig? Kommer noen unna en historie uten mye grums? 

Mennesker er de som formidler. Og mennesker feiler. Iblant grovt. Og stygt. Men idealisme eller religionen i seg selv? 

Jo men kjernen av kristendom, Bibelen er ganske ond. Den tidligere trosbekjennelsen var : se i nåde til meg syndige menneske, som har syndet mot deg i tanker, ord, og gjerninger. Altså til og med tankene skal du skamme deg over. Nei glad jeg ikke er kristen lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 time siden):

Den er jo litt mystisk da. For Jesus er død, og han som var ( er ) Guds sønn var plutselig også Gud selv. Og så kommer tredje"mann" som plutselig var dem begge og en ånd som seg selv også. Det der er ikke til å forstå. Men ånden kom nå i hvertfall og snakket til disiplene, og lærte dem forskjellige språk sånn at de kunne formidle budskapet utover i verden. Jah... Eller noe sånt 😀

Påske er den eneste høytiden for meg. Den FØLES høytidelig. Jul er bare gøy. Og det har pinse vært også. SÅ mange gode minner fra pinse, og de innebærer tildels langvarig festing. For å være ærlig. Nå er pinsa ekstra fin fordi jeg mimrer 😆

Og forresten så døde egentlig ikke Jesus heller da. Vi menneskehjerner bør ikke tenke for mye logikk her da. 

Pinse var noe med busk og flammer og tale i tunger også. Uten at det gjør det noe særlig klarere. Det var vel dette pinsemenigheten var inspirert av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (34 minutter siden):

Jo men kjernen av kristendom, Bibelen er ganske ond. Den tidligere trosbekjennelsen var : se i nåde til meg syndige menneske, som har syndet mot deg i tanker, ord, og gjerninger. Altså til og med tankene skal du skamme deg over. Nei glad jeg ikke er kristen lengre.

Ja. For meg som er såkalt woke ser det ganske drøyt ut. For der som ikke er woke også? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (35 minutter siden):

Jo men kjernen av kristendom, Bibelen er ganske ond. Den tidligere trosbekjennelsen var : se i nåde til meg syndige menneske, som har syndet mot deg i tanker, ord, og gjerninger. Altså til og med tankene skal du skamme deg over. Nei glad jeg ikke er kristen lengre.

Så historien bør endres for ikke-wokere også? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (58 minutter siden):

Pinse var noe med busk og flammer og tale i tunger også. Uten at det gjør det noe særlig klarere. Det var vel dette pinsemenigheten var inspirert av.

Det med busk og flammer er en helt annen historie enn at den hellige ånd kom til jorden. 

Anonymkode: f0cce...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (40 minutter siden):

Så historien bør endres for ikke-wokere også? 😊

Det som beskrives her er ikke woke-tankegang. Dette har folk reagert på i hvert fall siden 80-tallet, og antagelig mye lenger tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det som beskrives her er ikke woke-tankegang. Dette har folk reagert på i hvert fall siden 80-tallet, og antagelig mye lenger tilbake.

Det handler nok i bunn og grunn om å endre historie og det som har vært skadelig for mange 🙂 og med "mange" så handler det ikke bare om "oss" 

Det er egentlig hele essensen i woke 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Det handler nok i bunn og grunn om å endre historie og det som har vært skadelig for mange 🙂 og med "mange" så handler det ikke bare om "oss" 

Det er egentlig hele essensen i woke 🙂

Jeg har ikke tenkt å gå inn i en diskusjon om woke her, da det vil bli off-topic. Vil bare si at kritiske røster til kristendommen ikke er noe nytt. :) 

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...