Gå til innhold

Hurra dere, nå er det pinse og vi feirer til minne om at Den Hellige Ånd kom til jorden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å gå inn i en diskusjon om woke her, da det vil bli off-topic. Vil bare si at kritiske røster til kristendommen ikke er noe nytt. :) 

Nei, jeg tenkte ikke at vi måtte diskuterer det her 🙂

Det falt bare så lett å si noe om det 🙂 det falt så naturlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2
Kashmir skrev (3 timer siden):

Ja. For meg som er såkalt woke ser det ganske drøyt ut. For der som ikke er woke også? 🙂

Ja det er veldig drøyt. Organisert religion er noe ordentlig skrap. Woke eller ei😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Worriesome Plenty 2 skrev (12 timer siden):

Jo men kjernen av kristendom, Bibelen er ganske ond. Den tidligere trosbekjennelsen var : se i nåde til meg syndige menneske, som har syndet mot deg i tanker, ord, og gjerninger. Altså til og med tankene skal du skamme deg over. Nei glad jeg ikke er kristen lengre.

Det du siterer, er syndsbekjennelsen, ikke trosbekjennelsen. Trosbekjennelsen er "Jeg tror på Gud Fader (...), Jeg tror på Guds Sønn (...), Jeg tror på Den Hellige Ånd (...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det med busk og flammer er en helt annen historie enn at den hellige ånd kom til jorden. 

Anonymkode: f0cce...600

Riktig. Historien om busk og flammer er fra Gamle Testamentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (8 timer siden):

Hipp hurra for pinsen og alle andre røde dager. :) Mvh hedning 

Helt enig! Jeg synes vi som jobber godt kan få denne "påskjønnelsen" i form av rød-dager noen ganger i året. :) Det hadde da vært voldsomt trist dersom de eneste fridagene vi hadde var 5 uker ferie og ellers måtte jobbe 5-6 dager i uka absolutt hele året. Det hadde vært lite å se frem til gitt, spesielt i mørketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (12 minutter siden):

Helt enig! Jeg synes vi som jobber godt kan få denne "påskjønnelsen" i form av rød-dager noen ganger i året. :) Det hadde da vært voldsomt trist dersom de eneste fridagene vi hadde var 5 uker ferie og ellers måtte jobbe 5-6 dager i uka absolutt hele året. Det hadde vært lite å se frem til gitt, spesielt i mørketiden.

Veldig enig!!! Deilig med noen ekstra fridager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er det kanskje på tide å gjøre det om til fridager man styrer selv. Det er mange som har andre religioner og andre behov for fri.

Det er deilig med alle inneklemt-dagene og inneklemt-ukene som oppstår litt tilfeldig fra år til år, men frustrerende for de som prøver å ha fremdrift i et prosjekt.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Grendel skrev (11 minutter siden):

Strengt tatt er det kanskje på tide å gjøre det om til fridager man styrer selv. Det er mange som har andre religioner og andre behov for fri.

Det er deilig med alle inneklemt-dagene og inneklemt-ukene som oppstår litt tilfeldig fra år til år, men frustrerende for de som prøver å ha fremdrift i et prosjekt.

Jeg tror det er et gode for samfunnet og ha noen få felles fridager gjennom året, uansett hva slags livssyn en har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (36 minutter siden):

Strengt tatt er det kanskje på tide å gjøre det om til fridager man styrer selv. Det er mange som har andre religioner og andre behov for fri.

Det er deilig med alle inneklemt-dagene og inneklemt-ukene som oppstår litt tilfeldig fra år til år, men frustrerende for de som prøver å ha fremdrift i et prosjekt.

Her er nok ikke de som legger turnus-puslespill og må skaffe vikarer enige med deg er jeg redd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (22 minutter siden):

Jeg tror det er et gode for samfunnet og ha noen få felles fridager gjennom året, uansett hva slags livssyn en har.

HELT ENIG! Jeg er veldig for at vi skal ha noen felles dager fri. Det påvirker hele samfunnet og livene våre. Og de som må jobbe, får ekstra lønn for røde dager. Dersom dette blir fridager man velger selv, blir det vanlige, svarte dager. 
 

Jeg er også stor tilhenger av at søndager er en annerledes dag enn resten av uka, og jeg er KJEMPEFAN av helligdagsfreden. :) Hvis noen mener den ikke bør tas hensyn til pga navnet, så bør reglene beholdes men skifte navn til «helt alminnelig skikk og bruk-freden». 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (2 timer siden):

HELT ENIG! Jeg er veldig for at vi skal ha noen felles dager fri. Det påvirker hele samfunnet og livene våre. Og de som må jobbe, får ekstra lønn for røde dager. Dersom dette blir fridager man velger selv, blir det vanlige, svarte dager. 
 

Jeg er også stor tilhenger av at søndager er en annerledes dag enn resten av uka, og jeg er KJEMPEFAN av helligdagsfreden. :) Hvis noen mener den ikke bør tas hensyn til pga navnet, så bør reglene beholdes men skifte navn til «helt alminnelig skikk og bruk-freden». 😁

Jeg er helt enig me ddeg, spesielt i siste punktet. Jeg har aldri likt konseptet "søndagsåpne butikker" og håper det holder seg til det begrensede nivået vi har nå.

Jeg er ikke religiøs, men jeg tror vi alle har godt av èn dag i uka hvor tempoet i samfunnet roes ned litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (3 timer siden):

Jeg tror det er et gode for samfunnet og ha noen få felles fridager gjennom året, uansett hva slags livssyn en har.

Jeg er enig når det gjelder jul, påske og 17. mai.

1. Mai, pinse og himmelfartsdag har ikke folk noe særlig forhold til. Det er bare tilfeldige fridager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (8 minutter siden):

Jeg er helt enig me ddeg, spesielt i siste punktet. Jeg har aldri likt konseptet "søndagsåpne butikker" og håper det holder seg til det begrensede nivået vi har nå.

Jeg er ikke religiøs, men jeg tror vi alle har godt av èn dag i uka hvor tempoet i samfunnet roes ned litt.

Ja, og dagene blir annerledes for alle når det er en spesiell dag. Det kan ikke sammenlignes med å ta en dag fri etter eget valg.
 

Jeg hadde ikke så bevisst forhold til dette med søndagene da jeg var yngre, men jeg fikk en slags åpenbaring en helg jeg trillet tur med min lille sønn. Dette var i oktober, så ikke den tiden på året da folk ordner som mest i hagene sine. Jeg oppfattet nabolaget mitt generelt sett som et nokså rolig boligområde, og tenkte ikke noe spesielt over lyder, skrål, susing fra biler etc mens jeg trillet tur på lørdagen. Men da jeg trillet tur på omtrent samme klokkeslett søndagen, var det åpenbart senket seg en helt annen ro over nabolaget. Det var påfallende mye stillere og folk var ikke på farten hit og dit på samme måte. Der og da bestemte jeg meg for å være motstander av å hverdagsliggjøre søndagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
påskelilje skrev (7 timer siden):

Det du siterer, er syndsbekjennelsen, ikke trosbekjennelsen. Trosbekjennelsen er "Jeg tror på Gud Fader (...), Jeg tror på Guds Sønn (...), Jeg tror på Den Hellige Ånd (...).

Ja det har du sikkert rett i, men jeg har vært i gudstjenester der det der har kommet opp. Menneskefiendtlig.😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Ja det har du sikkert rett i, men jeg har vært i gudstjenester der det der har kommet opp. Menneskefiendtlig.😇

Ja det er jo fiendskap mellom mennesker og Gud. Man får ikke sitt forhold i orden med Gud før man innser at man er en synder og ber Jesus om tilgivelse for syndene. Da blir man vasket ren og fri, og forholdet til Gud blir gjenopprettet. 

Anonymkode: f0cce...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er jo fiendskap mellom mennesker og Gud. Man får ikke sitt forhold i orden med Gud før man innser at man er en synder og ber Jesus om tilgivelse for syndene. Da blir man vasket ren og fri, og forholdet til Gud blir gjenopprettet. 

Anonymkode: f0cce...600

Dette er det DU tror. Du trenger ikke prøve å lure andre 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristi himmelfartsdag kunne gjerne vært på en fredag.  Det er ingen grunn til å slutte og ha fridager, men de kan være på andre dager som passer moderne mennesker bedre.  I USA er det Martin Luther King's day, Washington's day og noen flere slike.  De er mandag og da blir det langhelg.

1. mai vil jeg gjerne beholde som rød dag.  Jul er så inngrodd slik de er at de bør være 24. des og 1. juledag bør være 25. des.  2. juledag er luksus for noen få her i Nord-Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 18.32):

Ja det er jo fiendskap mellom mennesker og Gud. Man får ikke sitt forhold i orden med Gud før man innser at man er en synder og ber Jesus om tilgivelse for syndene. Da blir man vasket ren og fri, og forholdet til Gud blir gjenopprettet. 

Anonymkode: f0cce...600

Men nå døde jo Jesus for våre synder. Fra da burde vi jo vært syndfrie? Eller tilgitt for hver synd iallefall, fra da av? Ellers var jo hele drapet på ham meningsløst? Jeg måtte bare spørre , men skjønner at det kanskje ikke passer å utdype der her 🙂

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...