Gå til innhold

Hurra dere, nå er det pinse og vi feirer til minne om at Den Hellige Ånd kom til jorden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (23 minutter siden):

Men nå døde jo Jesus for våre synder. Fra da burde vi jo vært syndfrie? Eller tilgitt for hver synd iallefall, fra da av? Ellers var jo hele drapet på ham meningsløst? Jeg måtte bare spørre , men skjønner at det kanskje ikke passer å utdype der her 🙂

Du har helt rett i denne forståelsen. Men syndstilgivelsen er et tilbud man som enkeltindivid må si ja takk eller nei takk til. Læren går ikke ut på en automatisk universell syndstilgivelse og frelse på gruppenivå. Altså det gjelder absolutt alle mennesker i verden, men læren sier at det er det enkelte individ må tro, bekjenne og ta imot ved et aktivt valg. 

Anonymkode: f0cce...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har helt rett i denne forståelsen. Men syndstilgivelsen er et tilbud man som enkeltindivid må si ja takk eller nei takk til. Læren går ikke ut på en automatisk universell syndstilgivelse og frelse på gruppenivå. Altså det gjelder absolutt alle mennesker i verden, men læren sier at det er det enkelte individ må tro, bekjenne og ta imot ved et aktivt valg. 

Anonymkode: f0cce...600

Så hvilken forskjell gjorde det at Gud ofret sønnen sin da?  Da burde jo egentlig all synd fra før og fremover blitt "slettet". Men det er mulig det ligger for høyt for meg, og at jeg uansett ikke vil skjønne det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Så hvilken forskjell gjorde det at Gud ofret sønnen sin da?  Da burde jo egentlig all synd fra før og fremover blitt "slettet". Men det er mulig det ligger for høyt for meg, og at jeg uansett ikke vil skjønne det 🙂

Han ofret sønnen sin for at han (Jesus) skulle ta vår synd, skyld og straff på seg. Jesus sonet vår synd da han døde på korset, sånn at vi mennesker skal kunne gå fri fra den kommende dommen og straffen fra Gud fader. Men Gud lot straffen vi mennesker fortjener heller ramme Jesus i stedet, sånn at vi kan gå fri og bli frelst. Den kommende dommen avgjør vår evige skjebne, i følge læren. Hver den som tror på Jesus (og som har innsett og bekjent at han/hun er en synder, og har sagt ja takk til tilgivelse for syndene) får en evighet i himmelen, mens de som ikke ville ta imot frelsen mens de levde på jorden går fortapt.

Etter syndstilgivelsen og etter at et menneske er frelst, vil det mennesket fremdeles være en synder, men en frelst synder. Men målet fra da av er å leve et bedre liv. Så sånn sies det altså i læren. 

Anonymkode: f0cce...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han ofret sønnen sin for at han (Jesus) skulle ta vår synd, skyld og straff på seg. Jesus sonet vår synd da han døde på korset, sånn at vi mennesker skal kunne gå fri fra den kommende dommen og straffen fra Gud fader. Men Gud lot straffen vi mennesker fortjener heller ramme Jesus i stedet, sånn at vi kan gå fri og bli frelst. Den kommende dommen avgjør vår evige skjebne, i følge læren. Hver den som tror på Jesus (og som har innsett og bekjent at han/hun er en synder, og har sagt ja takk til tilgivelse for syndene) får en evighet i himmelen, mens de som ikke ville ta imot frelsen mens de levde på jorden går fortapt.

Etter syndstilgivelsen og etter at et menneske er frelst, vil det mennesket fremdeles være en synder, men en frelst synder. Men målet fra da av er å leve et bedre liv. Så sånn sies det altså i læren. 

Anonymkode: f0cce...600

Ok 🙂 ikke at jeg forstår det, men aksepterer at det er sånn. For de som tror da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 timer siden):

Så hvilken forskjell gjorde det at Gud ofret sønnen sin da?  Da burde jo egentlig all synd fra før og fremover blitt "slettet". Men det er mulig det ligger for høyt for meg, og at jeg uansett ikke vil skjønne det 🙂

Jeg tror vi skal være glade for at alle menneskers synder ikke er og blir slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (26 minutter siden):

Jeg tror vi skal være glade for at alle menneskers synder ikke er og blir slettet.

Nå så jeg det fra det kristne perspektivet. Det Bibelen kaller synder er jeg nok ikke helt enig i at er det i noen tilfeller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2

Å be er som å strikke uten garn. Mennesket er de som tilbyr frelse. Ikke gud. Dette påståtte tilbudet er som å gi noen ett par strikkepinner når det ikke finnes garn. Se så fin luftgenser du kan strikke, den holder deg nok varm i kulda.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...