Gå til innhold

Bare mine refleksjoner og spørsmål om denne årstiden og nordmenn.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Jeg skrev ikke om deg. Jeg skrev om trenden med slike innlegg over år her på dol og i pressen.

Når det gjelder perioden fra slutten av april til første del av juni, er det velkjent at det er økt forekomst av episoder av bipolar lidelse som igjen er kanskje den største enkeltfaktor når det gjelder risiko for suicid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Aldri vært så mange menn som tar selvmord på over 30 år.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8Qe8zE/i-fjor-oekte-selvmordstallene-blant-menn-de-har-ikke-vaert-saa-hoeye-paa-over-30-aar

Totalt 482 menn døde i selvmord i fjor. Ikke siden 1990-tallet har så mange menn tatt sitt eget liv, viser statistikk fra Dødsårsaksregisteret.

Anonymkode: 11a50...950

Ja, jeg protesterte jo ikke på det. Jeg skrev bare at grunnen til at menn oftere lykkes med det, er på grunn av mer brutale metoder og oftere tilgang til våpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev ikke om deg. Jeg skrev om trenden med slike innlegg over år her på dol og i pressen.

Når det gjelder perioden fra slutten av april til første del av juni, er det velkjent at det er økt forekomst av episoder av bipolar lidelse som igjen er kanskje den største enkeltfaktor når det gjelder risiko for suicid.

Javel. Jeg bare skrev om nordmenn og tendensen jeg ser i forhold til årstider. Jeg har ikke forsket på det eller tenkt så alvorlig som mot at det var flere selvmord.

Jeg syns det var interessant ut fra utgangspunktet mitt. Ikke noe annet. 

Og litt interessant at ingen her så det samme utfra responsen jeg fikk. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (54 minutter siden):

I alle dager. Det er ikke noe i veien med å si at våren er en vanskelig tid med høyere selvmordstatistikk. Jeg trodde slike undersøkelser var mer nyttige mht forebygging? 

https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/kunnskapsressurser/statistikk-selvmord/2021/statistikk-for-2021-nettpresentasjoner-norsk.pdf
 

Stemmer ikke lenger at det er flest selvmord om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Kommer ikke inn på lenken. 

Skal prøve å legge den inn på nytt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (2 minutter siden):

Skal prøve å legge den inn på nytt senere.

Du kan jo si kort når endringen kom? Jeg leste vel undersøkelse fra 2021. Da hadde statistikken vært tydelig de siste 18 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja, det stemte vel ganske bra med vårmånedene. 

Nei, det gjør det da ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjør det da ikke. 

Eh..Når på året vil du si at de fleste selvmord i gjennomsnitt skjer da? Ifølge tallene du la ut altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Eh..Når på året vil du si at de fleste selvmord i gjennomsnitt skjer da? Ifølge tallene du la ut altså. 

Du påsto tidlig i denne tråden at det var mai som var den vanskeligste måneden. 

I 2021 var det i mai 56 selvmord. Februar, juli, august, september og oktober hadde flere. 

I 2020 var det i mai 55. Januar, februar, juni, august og oktober hadde flere. 

I 2019 var det i mai 60. Mars, september, oktober hadde flere. 

I 2015 var det i mai 50. Januar, april, juni, juli, september, november og desember hadde flere. 

Jeg vet at man tidligere snakket om en trend med økte selvmord i mai, men det er noen år siden den oversikten ble laget - og det ser ikke ut til at trenden har fortsatt frem til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 minutter siden):

Du påsto tidlig i denne tråden at det var mai som var den vanskeligste måneden. 

I 2021 var det i mai 56 selvmord. Februar, juli, august, september og oktober hadde flere. 

I 2020 var det i mai 55. Januar, februar, juni, august og oktober hadde flere. 

I 2019 var det i mai 60. Mars, september, oktober hadde flere. 

I 2015 var det i mai 50. Januar, april, juni, juli, september, november og desember hadde flere. 

Jeg vet at man tidligere snakket om en trend med økte selvmord i mai, men det er noen år siden den oversikten ble laget - og det ser ikke ut til at trenden har fortsatt frem til nå. 

Ja, men jeg skrev om våren som årstid i HI. At det har endret seg fra mai ( hvor jeg nok en gang tydeligvis er feilinformert av bla NRK lol ), til å gjelde alle vårmånedene gjorde jo ikke min observasjon mer feil, tvert i mot... 

At det er unntak er jo normalt. Det ville vært sensasjonelt uten 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Ja, men jeg skrev om våren som årstid i HI. At det har endret seg fra mai ( hvor jeg nok en gang tydeligvis er feilinformert av bla NRK lol ), til å gjelde alle vårmånedene gjorde jo ikke min observasjon mer feil, tvert i mot... 

At det er unntak er jo normalt. Det ville vært sensasjonelt uten 🙃

Jeg gidder ikke å regne nøyaktig på dette, men mener bestemt det ikke finnes noen tydelig trend i de oppgitte tallene som tyder på mer selvmord om våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (37 minutter siden):

Jeg gidder ikke å regne nøyaktig på dette, men mener bestemt det ikke finnes noen tydelig trend i de oppgitte tallene som tyder på mer selvmord om våren. 

Det manglet dessuten flere år på det du la ut, bla et hopp fra 2000 til 2005. Pluss flere hopp.Utvalgte år der altså.

Men fikk jo flere linker nå. Og det gjelder tydeligvis ikke bare nordmenn, så det var jo interessant. Skal ihvertfall lese linkene her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (9 minutter siden):

Det nyhetsoppslaget fra 2015 er basert på en fagartikkel som ble publisert omtrent da. Det er imidlertid ikke gitt at slike trender er evigvarende. 

Du hadde med tall fra 1980. Det var 11 år av 21 du la ut. Men de andre artiklene er interessante, og det virker også logisk siden alle skal ut og alle blir mer synlige osv. 

Nå var det ikke meningen  at det skulle bli så mye snakk om selvmord. Det ble litt dumt.

Alt jeg observerte var at folk virker mer på hugget osv. Så det kan jo være ganske logisk siden alt og alle blir mer synlig og krav om å nyte tilværelsen kanskje stiger et hakk eller to, siden det er vår, sol og varmt. Og ikke alle nyter tilværelsen så altfor mye..

Det virker ikke særlig usannsynlig da. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...