Gå til innhold

Bare mine refleksjoner og spørsmål om denne årstiden og nordmenn.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på om våren er en ekstra tung tid for mange nordmenn? Alle snakker jo om varme og sol og hvor mye de har ventet på det, og det tror jeg så klart på! Skulle bare mangle 🙂 men

hvert år så syns jeg mange blir mer grublende, mer stressa og litt på en måte "maniske" som i å planlegge og snakke om forventninger til ferien og samhold og selskap/ bryllupp og konfirmasjoner. Det skjer plutselig noe hele tiden, og selv om det liksom skal være hei og hå, og sol og glede, så merker jeg en mye mer lettvekket aggressivitet. Det tåles så mye mindre og folk blir frekkere og mer nedlatende mot andre. 

Det går over når sommeren er her for fullt. Da er "alle" happy" , sosiale, hyggelige og i godt humør. 

Så kommer høsten og da trekker alle seg inn til seg selv, men fremdeles happy om enn litt utslitte, og koser seg med tekopp og bøker og pledd. Inviterer til kjempekoselige treff med bare noen få utvalgte og serverer verdens beste gryter og vin, og alt er veldig idyllisk. 

Vinteren er sånn ut- å - gå - på -ski. Glede over jul og pynt og familie og mørketid som mange koser seg i, selv om de forbanner for mye snø og måking og glatte veier 🙂 men da er liksom nordmenn i sitt ess likevel. 

Men så kommer altså våren

 Jeg tenker; nå blir det mindre toleranse og mer kjeft og stress. Og jeg opplever det år etter år.

Et det jeg som bare er blitt forutinntatt her? Eller er det noe i dette? 

Usikker her....

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Jeg har ikke merket det.

Jeg liker i hvert fall våren. Sommeren er for varm. 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (På 31.5.2023 den 18.59):

hvert år så syns jeg mange blir mer grublende, mer stressa og litt på en måte "maniske" som i å planlegge og snakke om forventninger til ferien og samhold og selskap/ bryllup og konfirmasjoner. Det skjer plutselig noe hele tiden, og selv om det liksom skal være hei og hå, og sol og glede, så merker jeg en mye mer lettvekket aggressivitet. Det tåles så mye mindre og folk blir frekkere og mer nedlatende mot andre. 

Nå er det jo faktisk slik at mai / juni er ganske "innholdsrik" på godt og vondt, særlig for foreldre med barn i småskolen og / eller på mange fritidsaktiviteter. Det er avslutninger som krever ekstra oppmøte og medbragt mat - hyggelig, men i stor grad foreldredrevet og "krevende" mht. planlegging, matlaging, og andre forberedelser. Noen elsker det, svært mange takler det greit, og noen synes det blir veldig stressende. Så kommer egne ting i tillegg - alt fra konfirmasjon i en annen landsdel til hytter som skal åpnes for sesongen, båter som skal på vannet osv. For de som er så heldige å eie slike ting. 

Her er en 13 år gammel tråd om temaet: https://forum.doktoronline.no/topic/348341-sommeravslutninger/#comment-2968387

At dette skal føre til tydelig aggressivitet og frekkhet, har jeg ikke opplevd så tydelig at jeg har tenkt over det. Men noen har lav terskel for å føle stress når de får "timeplanen" fylt opp av hendelser de ikke selv har bestemt. Muligens fordi de allerede har hardt program med ting de selv har bestemt at de "må", f.eks. trening og perfekte hjem. Dem om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barn og jobb er juni en litt stressende måned hvor det skal skje mye, men min erfaring er at de fleste takler det bra. Svært mange er i positiv stemning på forsommeren, med mye sosialt som skjer og med ferie i vente, og jeg er helt uenig med deg i at dette oppfattes som en tung tid for mange. Selvfølgelig finnes det masse unntak og det er kanskje annerledes for de som sliter fra før.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Med barn og jobb er juni en litt stressende jobb hvor det skjer mye, men min erfaring er at de fleste takler det bra. Svært mange er i positiv stemning på forsommeren, med mye sosialt og med ferie i vente, og jeg er helt uenig med deg i at dette oppfattes som en tung tid for mange.

Ja, er nok jeg som antageligvis forventer det, og dermed " ser" det bedre akkurat om våren. Men det er jo et poeng at det er mye å gjøre for i hvertfall småbarnsforeldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (På 31.5.2023 den 18.59):

Jeg har lurt på om våren er en ekstra tung tid for mange nordmenn? Alle snakker jo om varme og sol og hvor mye de har ventet på det, og det tror jeg så klart på! Skulle bare mangle 🙂 men

hvert år så syns jeg mange blir mer grublende, mer stressa og litt på en måte "maniske" som i å planlegge og snakke om forventninger til ferien og samhold og selskap/ bryllupp og konfirmasjoner. Det skjer plutselig noe hele tiden, og selv om det liksom skal være hei og hå, og sol og glede, så merker jeg en mye mer lettvekket aggressivitet. Det tåles så mye mindre og folk blir frekkere og mer nedlatende mot andre. 

Det går over når sommeren er her for fullt. Da er "alle" happy" , sosiale, hyggelige og i godt humør. 

Så kommer høsten og da trekker alle seg inn til seg selv, men fremdeles happy om enn litt utslitte, og koser seg med tekopp og bøker og pledd. Inviterer til kjempekoselige treff med bare noen få utvalgte og serverer verdens beste gryter og vin, og alt er veldig idyllisk. 

Vinteren er sånn ut- å - gå - på -ski. Glede over jul og pynt og familie og mørketid som mange koser seg i, selv om de forbanner for mye snø og måking og glatte veier 🙂 men da er liksom nordmenn i sitt ess likevel. 

Men så kommer altså våren

 Jeg tenker; nå blir det mindre toleranse og mer kjeft og stress. Og jeg opplever det år etter år.

Et det jeg som bare er blitt forutinntatt her? Eller er det noe i dette? 

Usikker her....

Stemmer ikke med de erfaringene jeg har fra min hverdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Har ikke tenkte over det selv. Men i den grad det stemmer tror jeg stress rundt nasjonaldag, konfirmasjoner osv. kan få det til å flyte over for noen med mange familieforpliktelser. Kanskje et argument for å tone disse dagene litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kom bare til å tenke på denne tråden da jeg leste at det er ganske stor økning i antall selvmord i mai. 

Vet ikke om jeg fremdeles er helt på jordet eller om det kanskje er noe i at våren er ekstra vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (35 minutter siden):

Kom bare til å tenke på denne tråden da jeg leste at det er ganske stor økning i antall selvmord i mai. 

Vet ikke om jeg fremdeles er helt på jordet eller om det kanskje er noe i at våren er ekstra vanskelig. 

Noen år er det en slik økning i mai, andre år er det ikke slik. Se f.eks. for 2020: Selvmord i dødsårsaksstatistikken - FHI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (10 minutter siden):

Noen år er det en slik økning i mai, andre år er det ikke slik. Se f.eks. for 2020: Selvmord i dødsårsaksstatistikken - FHI

Jeg leste litt mer om det. Det er et typisk "vårfenomen" , selv om ett og annet år ikke følger statistikken. Våren er rett og slett veldig vanskelig for mange, spesielt de som har problemer fra før. 

Så jeg har nok observert ganske rett. Faktisk.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uff, det er en stor overvekt, 4/1, av menn som tar selvmord.

Anonymkode: 11a50...950

At det i 2020 var færre selvmord enn vanlig, kan være fordi at det som er vanskelig for de som allerede sliter psykisk ble litt mer normalisert blant flere i coronaårene. Jo flere som sliter, jo mindre utenfor og alene føler man seg, og å dele dårlige, vonde og traumatiske hendelser hjelper også på lang sikt. 

Grunnen til at flere menn lykkes i å ta selvmord er at de bruker mer brutale metoder, og har oftere  tilgang på bla skytevåpen. Dette var noe av det jeg leste når jeg oppdaget at selvmord økte om våren. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til følgende for de som er slik anlagt:

Om høsten er det ille med mørke og regn. Så kommer endelig advent med alle krav til forberedelser til den grusomme jula der det er noen frekke som koser seg og er sammen. Så er det januar med alle regningene før en kan grue seg til påske der alle går på ski og drikker Solo. Endelig kan en slappe av litt før en må grue seg til 17. mai der en ikke er bedt på champagnefrokost. Heldigvis er det bare sommerferien igjen å grue seg til der folk bader og ler høyt før en kan la seg innhylle i høstregnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (8 minutter siden):

Jeg har lagt merke til følgende for de som er slik anlagt:

Om høsten er det ille med mørke og regn. Så kommer endelig advent med alle krav til forberedelser til den grusomme jula der det er noen frekke som koser seg og er sammen. Så er det januar med alle regningene før en kan grue seg til påske der alle går på ski og drikker Solo. Endelig kan en slappe av litt før en må grue seg til 17. mai der en ikke er bedt på champagnefrokost. Heldigvis er det bare sommerferien igjen å grue seg til der folk bader og ler høyt før en kan la seg innhylle i høstregnet. 

Jo, men når man sliter så føles det nok litt lettere når alt ikke er så synlig. På høst og vinter er de fleste innendørs, mens på våren skal alle plutselig bli glade og våryre, og all denne sprudlingen kan bli litt mye. Og alt blir mer synlig.

Det er litt rart at du ironiserer over jula og at folk er "frekke" som samles og har det hyggelig. Det er ikke sånn at noen ser på dem som frekke, men de som er ensomme vil nok være en del.av det. Syns ikke de klager så mye heller egentlig. Det er vel mer de som har den idyllen som ber oss tenke på de som ikke har, og ihvertfall dele litt. Hvilket er helt okay mtp at det er barn som nok merker forskjeller best her.

Uansett. Våren er den årstiden som virker tyngst for dem som har problemer som er mer psykiske, og det er opp mot syv flere som tar livet sitt i mai enn resten av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
kupton skrev (15 minutter siden):

Jeg har lagt merke til følgende for de som er slik anlagt:

Om høsten er det ille med mørke og regn. Så kommer endelig advent med alle krav til forberedelser til den grusomme jula der det er noen frekke som koser seg og er sammen. Så er det januar med alle regningene før en kan grue seg til påske der alle går på ski og drikker Solo. Endelig kan en slappe av litt før en må grue seg til 17. mai der en ikke er bedt på champagnefrokost. Heldigvis er det bare sommerferien igjen å grue seg til der folk bader og ler høyt før en kan la seg innhylle i høstregnet. 

Flåsete sagt, og sikkert ment morsomt. Men er det egentlig morsomt? Det finnes dem som synes livet er tungt hele året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke morsomt. Men spørsmålet er om det blir bedre av hele tiden å skrive om det. 
Det finnes en del rapporter på at samtalegrupper der ledere ikke fokuserer på løsninger, men lar pasienter sitte å snakke med hverandre om hvor fælt alt er, gjør pasientene dårligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (57 minutter siden):

At det i 2020 var færre selvmord enn vanlig, kan være fordi at det som er vanskelig for de som allerede sliter psykisk ble litt mer normalisert blant flere i coronaårene. Jo flere som sliter, jo mindre utenfor og alene føler man seg, og å dele dårlige, vonde og traumatiske hendelser hjelper også på lang sikt. 

Grunnen til at flere menn lykkes i å ta selvmord er at de bruker mer brutale metoder, og har oftere  tilgang på bla skytevåpen. Dette var noe av det jeg leste når jeg oppdaget at selvmord økte om våren. 

Aldri vært så mange menn som tar selvmord på over 30 år.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8Qe8zE/i-fjor-oekte-selvmordstallene-blant-menn-de-har-ikke-vaert-saa-hoeye-paa-over-30-aar

Totalt 482 menn døde i selvmord i fjor. Ikke siden 1990-tallet har så mange menn tatt sitt eget liv, viser statistikk fra Dødsårsaksregisteret.

Anonymkode: 11a50...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må være meget forsiktige med å vurdere antall selvmord fra et år til at annet. I slike tall er det helt naturlige variasjoner som ikke har noe med andre forhold å gjøre enn tilfeldigheter.

Skjer det derimot klare trender over tid, bør en regne på om dette er statistisk signifikante endringer eller tilfeldige funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (24 minutter siden):

Nei, det er ikke morsomt. Men spørsmålet er om det blir bedre av hele tiden å skrive om det. 
Det finnes en del rapporter på at samtalegrupper der ledere ikke fokuserer på løsninger, men lar pasienter sitte å snakke med hverandre om hvor fælt alt er, gjør pasientene dårligere. 

Tror du misforsto innlegget. Jeg snakker ikke mye om dette, og det er faktisk første gang jeg nevner det. Fordi jeg mener å ha sett tendensen noen år, så alt jeg lurte på var om det jeg observerte stemte. 

Jeg visste dog ikke at det var så alvorlig at det var flere selvmord på denne årstiden. Jeg ble først møtt med mer uforståelig respons her, men så viste det seg at jeg hadde notert meg noe riktig. 

Jeg ser ikke på dette forumet som noen samtalegruppe og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du drar inn det i det hele tatt her? Løsninger på hva?

🙃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 minutter siden):

Dere må være meget forsiktige med å vurdere antall selvmord fra et år til at annet. I slike tall er det helt naturlige variasjoner som ikke har noe med andre forhold å gjøre enn tilfeldigheter.

Skjer det derimot klare trender over tid, bør en regne på om dette er statistisk signifikante endringer eller tilfeldige funn.

I alle dager. Det er ikke noe i veien med å si at våren er en vanskelig tid med høyere selvmordstatistikk. Jeg trodde slike undersøkelser var mer nyttige mht forebygging? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...