Gå til innhold

Sommeravslutninger


EnolaGay

Anbefalte innlegg

Jeg er møkk lei!

De siste tre skoleukene før ferien dreier hele verden seg om grilling, turer og kaffeslaberaser! Bare TULL!

Ungene er drittlei og vil bare ha fri. Skoledagene brukes til å se film, vade rundt i skauen eller ha "idrettsdager". Til å få MARK av.

Vi vil ha skole fra 0900 til 1600, leksefri og lenger sommerferie! Dette de driver med nå er )(#(%#%#(=? idioti!

Dagens utblåsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • EnolaGay

    10

  • fargeklatten

    4

  • grot

    2

  • Liliaceae

    2

Mest aktive i denne tråden

Trøst deg med at det går over :)

Nå er det så mange år siden jeg har vært på sånt, at jeg nesten ikke husker at jeg var like lei som deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Enig! - eller - trenger egentlig ikke lenger sommerferie, da. 9 uker, som barna har i år, er egentlig nok...

Men færre planer på ettermiddagene og lavere forventninger om foreldreoppmøte på diverse avslutninger - gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det 9 ukers sommerferie i år, så den synes jeg er rikelig lang nok.

Jeg synes også det overdrives en del, men desember er verre. I juni er det "bare" en ferie som kommer etter alle avslutningene. I desember er det masse annet jeg forventes å ordne til vår egen jul, samtidig med at jeg skal huske / forberede / sende med alle de riktige tingene til de spesielle dagene på skolen og fritidsaktivitetene, evt. også stille opp selv.

Jeg svarer alltid de som lurer på om de kanskje skal få ett barn til og ber om synspunkter her, at de får vurdere om de har mer kapasitet i mai / juni og desember. Men det er nok mange som føler det er litt hektisk på den tiden, uansett familiens størrelse.

Og som Katt-ja påpeker - en gang blir det et fjernt minne. Jeg kan f.eks. tenke meg at jeg kommer til å nyte barnebarnas Luciaopptog. Da skal jeg spise en lussekatt og gå hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-klassingen har hatt en sommer-grilling på skolen. Veldig hyggelig.

Det skulle også vært en på treningen, men den ble avlyst grunnet streik.

På skolen jobber de fortsatt med fag, men har merkbart mindre lekser. De skulle også ha en sykkeltur før ferien.

Jeg synes dette er veldig hyggelig jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at 8-9 uker sommerferie er lenge nok!

Med tanke på at voksne i jobb kun har 3-4 uker til rådighet, så er det allerede mere enn nok skolefri som må dekkes opp med andre løsninger til barnepass, særlig i småskolen.

Spørsmålet er heller om man burde satset på å holde skoledagen effektiv enda et par uker før skoleslutt.

Når det er sagt, så deler jeg ikke din oppfatning av at det nødvendigvis er bare kjedelig og unyttig å være på skolen de siste ukene, selvom det ikke er så mye fokus på skolearbeid.

Elevene setter ofte pris på å kunne gjøre andre, spennende ting sammen med klassen. Det er stas med turer, utflukter og temadager. Dette gir elevene en mulighet til å være sammen på en annen måte enn ren skole/undervisning sammenheng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Misunner deg ikke!

Vi har bare guttungen og skolen kjører skole så og si til siste dag. Eneste unntaket er en tur i dag, men det er en studietur relatert til det som ungene har jobbet med på skolen.

Så er det en avslutning, da er skolen åpen slik at vi foreldre kan kikke på alt de har styrt med i skoleåret, så er det litt slabberas på slutten, men sjeldent mer enn 1 time.

Jo, badetimen på fredag skulle være halvparten lek i bassenget, til ungene sin store glede.

Akkurat nå kjente jeg at jeg er veldig glad i læreren vår. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koser oss vi

8,5 uke sommerferie som det er nå, er mer enn nok.

Men her er det fortsatt vanlige skoledager for sønnen vår i 3. klasse. Litt mindre lekser er det fra og med denne uka - og det er i grunn deilig.

Neste uke er det kun 1 dag med vanlig skole, også er det andre aktiviteter resten av skoleuka, litt over 1 uke. Og det ser iallefall min gutt fram til. Han liker fagene, men gøy med noe annet for en kort stund også.

Og avslutningen på torsdag ser vi på som en hyggelig sammenkomst. Jeg har bare et barn å følge opp på denne måten nå, men er ikke så lenge siden det var to jeg fulgte opp på slike tilstelninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om aktiviteter i skoletiden, nå? For dattera på 7 trinn er det også endel annerledes aktiviteter i forbindelse med skoleslutt, og hun syns det er gøy med noe annet enn kjedelig skole, de siste ukene. Ungene er ganske "fed up" med skole etter en lang vinter med masse jobbing, både for å få årets pensum, + ta igjen masse hull de hadde fra før. De har vært på Oslo-tur, det var kjempestas, på grill/badetur, de har vært å stått på skøyter! det var gøy i mai.

Utenom skolen kan det bli litt mye avslutninger. Avslutning fra skolen, speidern, musikken, og innlagt fellesavslutning for hele 7 trinn hos familien til en i klassen. Men jeg klager ikke. Det var verre den gang jeg var alene med tre gutter, og det var avslutning for skolen, forballen, musikken, speidern og jeg vet snart ikke hva. Som regel alt på samme dag, og på forskjellige steder. Det var litt vrient. Men nå som vi er to voksne og bare ett hjemmeboende barn går det greit.

Minner meg forresten på at jeg skal ha avslutning hjemme hos meg i morgen, med sånn ca 30 musikanter. Da blir det først minikonsert i hage og grilling etterpå. Håååååper bare på sol, ellers har vi et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Her er vi skikkelig lei oss for at 11-åringens avslutning ble avslyt pga streiken. De hadde øvet inn en flott musikal, som vi ikke får sett.

9-åringen skal ha sin avslutning til mandag, men den blir vel også avlyst pga streiken. Også de har øvd inn mye fint.

6-åringen skal ha sin på torsdag, men det er meldt styrtregn, så da blir den vel avslyt.

Så vi ØNSKER oss avslutninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det bare er tull. Barna har godt av å være sammen i andre sammenhenger enn bare undervisning. Tenk på de barna som ikke er så skolesterke, eller de som er litt anonyme i klasserommet, de får nå også mulighet til å vise seg frem og hevde seg!

De lærer også mye av idrettsdager og skogturer og grilling. Det er sosialt, sammensveisende og de er sammen på tvers av grupper på skolen, som gjerne er inndelt etter ferdigheter.

Ja, de kunne godt ha lengre skoledag og mindre lekser, men lenger sommerferie enn 9 uker blir _for_ lenge.

Vi har også ting som skjer på jobben som er utenom det vanlige, og barna setter sikkert pris på litt varierte, annerledes og morsomme skoledager på slutten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 40 og noe

Denne perioden har vært veldig bra for ungen min som sliter med det sosiale. Han virker gladere og tryggere på seg selv, og får utfordringer på det sosiale plan. Skolen skal mer enn å lære ungene å lese og skrive. Jeg er ikke enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Istapp

Denne perioden har vært veldig bra for ungen min som sliter med det sosiale. Han virker gladere og tryggere på seg selv, og får utfordringer på det sosiale plan. Skolen skal mer enn å lære ungene å lese og skrive. Jeg er ikke enig med deg.

Enig! Veldig viktig å ta vare på det sosiale,og passe på at alle er med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne perioden har vært veldig bra for ungen min som sliter med det sosiale. Han virker gladere og tryggere på seg selv, og får utfordringer på det sosiale plan. Skolen skal mer enn å lære ungene å lese og skrive. Jeg er ikke enig med deg.

Så flott. Ja, det sosiale er utrolig viktig for oss mennesker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi skikkelig lei oss for at 11-åringens avslutning ble avslyt pga streiken. De hadde øvet inn en flott musikal, som vi ikke får sett.

9-åringen skal ha sin avslutning til mandag, men den blir vel også avlyst pga streiken. Også de har øvd inn mye fint.

6-åringen skal ha sin på torsdag, men det er meldt styrtregn, så da blir den vel avslyt.

Så vi ØNSKER oss avslutninger!

Du kan få mine. *pes* Jeg er 70 prosent alene med hele gjengen, og det er IKKE slik at tenåringer greier seg selv...To avdelinger i barnehage som gjør forskjellige ting til samme tid, og en på 12 som er driiiiit lei alt. Pluss gradering i kampsport som krever trening hver dag i to uker, der to trener til forskjellige tider... Herregud jeg blir gal...

*rabla*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei av oppløste skoledager

Jeg syns turer i skogen, aktivitetsdager, hyggelige måltider mm er viktig i skolehverdagen. Men, hvorfor skal alt hope seg opp før jul og sommerferie? Jeg syns disse aktivitetene burde vært mer spredd utover i skoleåret. Elevene går en lang sommerferie i møte. Jeg mener de bør ha vanlig skole til siste slutt. Andre aktiviteter er det mer behov for i andre perioder i året. Siste skoledagen før ferien er halv dag på våre lokale skoler. Da kan de ha en hyggelig markering som avslutning på skoleåret, syns jeg. At alt skal være oppløst flere uker før skoleslutt syns jeg er en uting! Film på skolen syns jeg er helt bortkastet, med mindre det har direkte tilknytning til undervisningen i et fag, og at det følges opp med oppgaver i forhold til filmen. Å se film er lite sosialt, og de aller fleste unger ser nok film i andre sammenhenger.

Dette er min klare mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole har de heldigvis fordelt turdager ut over hele året, så de kjører stort sett vanlig skole ut neste uke. Og kulturskole, treninger og sånt har slutta litt etterhvert i mai, så nå er det bare fotball og skolen igjen.

Og jeg er helt enig med deg i at lekser er noe tull. Hva er det ungene skal lære av å se at de (fleste) voksne gjør arbeidet sitt på jobben og har fri når de er hjemme. Mens ungene må trekke fram bøkene og jobbe før de får fri. Ansvar for eget arbeid tror jeg de hadde klart utmerket med gode arbeidsplantimer på skolen. Men gjerne med hint til heimen om hva det kan være lurt å bruke litt hjemmetid på, som en foreldre-barn aktivitet.

Men du - sommerferien er da lang nok... Da heller noen dager av den til jul el en annen ferie, slik at man kan ta et par vinteruker i varmere strøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole har de heldigvis fordelt turdager ut over hele året, så de kjører stort sett vanlig skole ut neste uke. Og kulturskole, treninger og sånt har slutta litt etterhvert i mai, så nå er det bare fotball og skolen igjen.

Og jeg er helt enig med deg i at lekser er noe tull. Hva er det ungene skal lære av å se at de (fleste) voksne gjør arbeidet sitt på jobben og har fri når de er hjemme. Mens ungene må trekke fram bøkene og jobbe før de får fri. Ansvar for eget arbeid tror jeg de hadde klart utmerket med gode arbeidsplantimer på skolen. Men gjerne med hint til heimen om hva det kan være lurt å bruke litt hjemmetid på, som en foreldre-barn aktivitet.

Men du - sommerferien er da lang nok... Da heller noen dager av den til jul el en annen ferie, slik at man kan ta et par vinteruker i varmere strøk...

Lengre sommerferie som et ledd i heldagsskole med efektivisert undervisning tenkte jeg. Istedet for tre hele uker med tullball. :0) For selv om NOEN har det greit med grilling, tur, "idrettsdag" og denslags. Så er det jevnt over hele linja her slik at de ser film og bare er tilstede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koser oss vi

Lengre sommerferie som et ledd i heldagsskole med efektivisert undervisning tenkte jeg. Istedet for tre hele uker med tullball. :0) For selv om NOEN har det greit med grilling, tur, "idrettsdag" og denslags. Så er det jevnt over hele linja her slik at de ser film og bare er tilstede!

Blir sommerferien lenger, blir det jammen ikke mye ferie med hele familien samlet. Da blir det mye ferie alene for samboer og meg med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sommerferien lenger, blir det jammen ikke mye ferie med hele familien samlet. Da blir det mye ferie alene for samboer og meg med barn.

Å.*misunnelig* Jeg tror ikke jeg har vært alene med gubben min siden...1983. Eller noe. Lennon ble skutt mins jeg. Gosj. Men så fikk vi noen unger til når jeg tenker meg om, så vi må i alle fall ha hatt en fem minutter i et skap eller noe...

Ja jeg er sliten om dagen. :0/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...