Gå til innhold

Sommeravslutninger


EnolaGay

Anbefalte innlegg

Å.*misunnelig* Jeg tror ikke jeg har vært alene med gubben min siden...1983. Eller noe. Lennon ble skutt mins jeg. Gosj. Men så fikk vi noen unger til når jeg tenker meg om, så vi må i alle fall ha hatt en fem minutter i et skap eller noe...

Ja jeg er sliten om dagen. :0/

''..så vi må i alle fall ha hatt en fem minutter i et skap eller noe...''

Ha, ha, nei barna kommer jo ikke av seg selv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • EnolaGay

    10

  • fargeklatten

    4

  • Speak

    2

  • grot

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest koser oss vi

Å.*misunnelig* Jeg tror ikke jeg har vært alene med gubben min siden...1983. Eller noe. Lennon ble skutt mins jeg. Gosj. Men så fikk vi noen unger til når jeg tenker meg om, så vi må i alle fall ha hatt en fem minutter i et skap eller noe...

Ja jeg er sliten om dagen. :0/

Jeg mente at det ikke ble noe særlig ferie for meg og samboer sammen om ferien på skolen ble lenger. Da må han ha ferie alene med sønnen vår, og jeg likeså. Jeg synes ikke det er så veldig ok hele ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Litt motbør:

Mine unger trenger ikke lenger sommerferie (men jeg gjør ;-) ).

Skole fra 0900 til 1600 hver dag hadde vært drepen for min førsteklassing, som til tider har sovnet på skolebussen hjem i vinter. Jeg er sterk motstander av heldagsskolen, basert på min erfaring med egne barn.

Og stort sett er jeg positiv til lekser også, så lenge lærerne viser et visst magemål når de gir lekser. For meg er det en viktig måte å få fulgt med litt på ungenes skolearbeid. Spesielt tiendeklassingen forteller _aldri_ noe, selv ikke direkte spørsmål av typen: "Hvilket tema jobber dere med i naturfag?" blir besvart. Men når ungene sitter med lekser får jeg med meg litt.

I det store og det hele er jeg veldig fornøyd med skolen jeg.

At det blir litt mye turer og slikt nå, syns jeg i grunnen er naturlig. Her er det ikke så lenge siden snøen forsvant, og det er greit at det er barmark og forholdsvis tørt når de skal ut i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Å.*misunnelig* Jeg tror ikke jeg har vært alene med gubben min siden...1983. Eller noe. Lennon ble skutt mins jeg. Gosj. Men så fikk vi noen unger til når jeg tenker meg om, så vi må i alle fall ha hatt en fem minutter i et skap eller noe...

Ja jeg er sliten om dagen. :0/

Fem minutter i et skap kan gi uante konsekvenser ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår 2.klassing har de 2 siste uken bestått av mye øving til forestillingen i morgen.

Men det er viktig det også, det og øve for å stå på en scene foran publikum.

Synes det er flott at skoledagene brukes litt anderledes enn resten av året, tur- og idrettsdager er flott det skulle bare vært flere av de.

Slike dager og forestillinger kunne gjerne vært spredd litt utover året. Ja til praktisk læring og sosialmestring.

Ellers så synes jeg 9 uker sommer ferie er mer enn nok, er slutter skolen 18 juni og starter 23 august.

Lekser synes jeg er fin mulighet til å følge med på hva de lærer og sette litt ekstra fokus på de tingene som er vansklige.

Men her er vi 2 om å følge opp 1 så det er enkelt for meg å si dette, jeg skjønner du har mye av ansvaret alene. Hold ut, snart er det ferie:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da voldsomt:-)

Jeg er selv lærer og vi driver da fortsatt helt vanlig skole. Det er noen klasseturer og idrettsdager ja, men mellom disse drives helt ordinær undervisning med lekse.

Jeg vet at noen lærere hos oss gir leksefri allerede fra 17.mai. Dette synest jeg ikke noe om.Tror moralen faller og mange føler de så smått har startet ferie, når læreren starter slik "nedtrapping". Jeg synest det er greitt å ha skole så lenge det er skole. Ikke bare for min egen del men fordi jeg synest man skal ha såpass respekt for elevens tid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt:-)

Jeg er selv lærer og vi driver da fortsatt helt vanlig skole. Det er noen klasseturer og idrettsdager ja, men mellom disse drives helt ordinær undervisning med lekse.

Jeg vet at noen lærere hos oss gir leksefri allerede fra 17.mai. Dette synest jeg ikke noe om.Tror moralen faller og mange føler de så smått har startet ferie, når læreren starter slik "nedtrapping". Jeg synest det er greitt å ha skole så lenge det er skole. Ikke bare for min egen del men fordi jeg synest man skal ha såpass respekt for elevens tid også.

Moralen faller?? Kom å snakk moral til gjengen med mark i ræva som hater i kor hver eneste dag med lekser. Det der er kun laget for å plage folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen faller?? Kom å snakk moral til gjengen med mark i ræva som hater i kor hver eneste dag med lekser. Det der er kun laget for å plage folk.

He he.. dette var ikke ment som et innlegg for/eller imot lekser (selv om jeg absolutt er for, ja). Men jeg mener at moralen faller i forhold til skolearbeid generelt når man avslutter lekser 4-5 uker før skoleslutt. Elevene tar det som et signal om at skolehverdagen er litt i oppløsning, og det ikke er så nøye lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. dette var ikke ment som et innlegg for/eller imot lekser (selv om jeg absolutt er for, ja). Men jeg mener at moralen faller i forhold til skolearbeid generelt når man avslutter lekser 4-5 uker før skoleslutt. Elevene tar det som et signal om at skolehverdagen er litt i oppløsning, og det ikke er så nøye lenger...

Men vi opplever jo at skolearbeidet forsvinner for film og løping etter pølser i skauen jo... Skrik 2 eller noe var den siste de så hørte jeg her. *Ikke imponert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fargeklatten

Er ikke lei av hvordan skolen drives. Barna i mine to barns forskjellige klassetrinn stortrives for øyeblikket. Det er gøy med avslutninger og masse kos med turer og lign. Det blir ikke så negativt for barn som ikke er skoleflinke. Disse barna blomstrer jo med mer aktiviteter! samholdet på klassetrinnene styrkes. osv..jeg kan ikke se noe negativt med dette.

Som voksen så liker jeg også å ha sosiale sammenkomster med jobben min og med venner. Du liker nok ikke dette vil jeg tro, siden du ikke unner dine barn den samme kosen. Filmtitting i våre dager, samt felles bruk av pcspill er jo helt normalt for barn og ungdom. De koser seg med dette også. tro det eller ei..

Lekselesing har ingenting med sommeravslutninger å gjøre, så den debatten lar jeg være å kommentere.

Tidligere sommerferie ser jeg på som svært vanskelig for mange familier. De fleste strever jo allerede med å ha barn som trenger tilsyn og få ferien til å gå ihop slik at barna ikke blir overlatt til seg selv for mye. IKke alle har barnevakter i nærheten til å passe på.

For meg virker det som om du er litt på kanten av stupet kanskje?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lei av hvordan skolen drives. Barna i mine to barns forskjellige klassetrinn stortrives for øyeblikket. Det er gøy med avslutninger og masse kos med turer og lign. Det blir ikke så negativt for barn som ikke er skoleflinke. Disse barna blomstrer jo med mer aktiviteter! samholdet på klassetrinnene styrkes. osv..jeg kan ikke se noe negativt med dette.

Som voksen så liker jeg også å ha sosiale sammenkomster med jobben min og med venner. Du liker nok ikke dette vil jeg tro, siden du ikke unner dine barn den samme kosen. Filmtitting i våre dager, samt felles bruk av pcspill er jo helt normalt for barn og ungdom. De koser seg med dette også. tro det eller ei..

Lekselesing har ingenting med sommeravslutninger å gjøre, så den debatten lar jeg være å kommentere.

Tidligere sommerferie ser jeg på som svært vanskelig for mange familier. De fleste strever jo allerede med å ha barn som trenger tilsyn og få ferien til å gå ihop slik at barna ikke blir overlatt til seg selv for mye. IKke alle har barnevakter i nærheten til å passe på.

For meg virker det som om du er litt på kanten av stupet kanskje?.

Du fikk liksom ikke med deg at ungene også synes dette er tull og overhodet ikke har lyst å fly på avslutninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Du fikk liksom ikke med deg at ungene også synes dette er tull og overhodet ikke har lyst å fly på avslutninger?

Dropp avslutningene da vel. Med mindre det er 10. klasse og de skal få utdelt vitnemålene så er det vel neppe noen krise for noen om dere uteblir. Så fremt det foregår på ettermiddag/kveldstid, altså. ting som foregår på skolen i skoletida er obligatorisk og barna må møte opp.

At de syns det er drittkjedelig med turer er nå dumt, men det er faktisk slik her i livet at vi av og til må bite tennene sammen og gjøre ting som ikke er vår favoritt. Min tiåring syns det var ufattelig kjedelig og totalt unyttig å pugge gangetabellen, men det kunne da ikke falle meg inn å forlange at skolen slutter med det for det. Jeg regner med at det også på din skole finnes barn som liker seg godt nå som det er mer turer og praktiske ting som foregår. Alle er ikke like sterke teoretisk.

På vår skole har de tradisjonelt avslutninger etter fjerde, sjuende og tiende klasse. Jeg har aldri opplevd at alle har møtt opp på de avslutningene jeg har vært på hittil. uten at det har blitt noen sak ut av det. Så bare dropp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fargeklatten

Du fikk liksom ikke med deg at ungene også synes dette er tull og overhodet ikke har lyst å fly på avslutninger?

Jo, jeg fikk liksom med meg det ja.

Men jeg er av den oppfatning at foreldres holdninger faktisk overføres til barna i familien. Hadde du hatt et positivt syn på det hele, så ville nok dine barn også synes at badeturer og film på skolen hadde vært kjempegøy.

Jeg har nemlig enda til gode å treffe noen barn som ikke liker å gjøre noe annet på skolen ennå lese bøker og regne mattestykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg fikk liksom med meg det ja.

Men jeg er av den oppfatning at foreldres holdninger faktisk overføres til barna i familien. Hadde du hatt et positivt syn på det hele, så ville nok dine barn også synes at badeturer og film på skolen hadde vært kjempegøy.

Jeg har nemlig enda til gode å treffe noen barn som ikke liker å gjøre noe annet på skolen ennå lese bøker og regne mattestykker.

Sist jeg så "Hjernevask" dementerte forskerne dette ganske grundig. Barn og unge får i hovedsak holdningene sine fra ANDRE barn og unge... ;0P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fargeklatten

Sist jeg så "Hjernevask" dementerte forskerne dette ganske grundig. Barn og unge får i hovedsak holdningene sine fra ANDRE barn og unge... ;0P

Da er det faktisk veldig snålt at flere trådsvarere her sier det samme som jeg at barna liker disse dagene på skolen.Og det kun er dine barn som bare går rundt og har det kjipt.

Sant? Vi her inne kan jo ikke ha rett noen av oss,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Helt uenig med deg - i alt du skriver, i grunn.

Og lengre ferie er da noe barna absolutt IKKE trenger! Mer enn lang nok som en er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det faktisk veldig snålt at flere trådsvarere her sier det samme som jeg at barna liker disse dagene på skolen.Og det kun er dine barn som bare går rundt og har det kjipt.

Sant? Vi her inne kan jo ikke ha rett noen av oss,,

Hva er egentlig problemet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fargeklatten

Hva er egentlig problemet ditt?

Problemet her kjære deg er dine holdninger som smitter over på dine barn. Men det nytter ikke å argumentere for det fordi du skjønner jo ingenting alikevel. Jeg sier jo akkurat det samme som mange andre i denne tråden!

Men jeg tror vi lar tråden ligge død nå. Vi får være enige om at vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her kjære deg er dine holdninger som smitter over på dine barn. Men det nytter ikke å argumentere for det fordi du skjønner jo ingenting alikevel. Jeg sier jo akkurat det samme som mange andre i denne tråden!

Men jeg tror vi lar tråden ligge død nå. Vi får være enige om at vi er uenige.

Alle dine svar bærer konsekvent preg av at det er noe galt med meg. Det er det jeg reagerer på.

Fra første innlegg konkluderer du noe om at jeg "må være på kanten" fordi jeg mener det jeg mener. Og så følger du opp videre med å insinuere at jeg har dårlige holdninger, og at det er min skyld at barna ikke liker osv.

Og så er det at siden "alle er enig med deg så må jo det være bevis på at jeg er feil"

Er det så vanskelig å bare godta at jeg ikke liker sånne tilstelninger, at barna mine heller ikke synes det er gøy. At vi ønsker oss en mer effektiv skole og et par uker mer ferie? At vi er annerledes enn deg og fler her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...