Gå til innhold

Bare mine refleksjoner og spørsmål om denne årstiden og nordmenn.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Du hadde med tall fra 1980. Det var 11 år av 21 du la ut. Men de andre artiklene er interessante, og det virker også logisk siden alle skal ut og alle blir mer synlige osv. 

Nå var det ikke meningen  at det skulle bli så mye snakk om selvmord. Det ble litt dumt.

Alt jeg observerte var at folk virker mer på hugget osv. Så det kan jo være ganske logisk siden alt og alle blir mer synlig og krav om å nyte tilværelsen kanskje stiger et hakk eller to, siden det er vår, sol og varmt. Og ikke alle nyter tilværelsen så altfor mye..

Det virker ikke særlig usannsynlig da. 

Poenget mitt var at det kan se ut som om det ikke lenger er noen tydelig trend med økt antall selvmord om våren, selv om noen har ment å kunne påvise det tidligere. Det kan være tilfeldige variasjoner eller det kan være reelle endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frosken skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt var at det kan se ut som om det ikke lenger er noen tydelig trend med økt antall selvmord om våren, selv om noen har ment å kunne påvise det tidligere. Det kan være tilfeldige variasjoner eller det kan være reelle endringer. 

Ikke "lenger" når du legger ut tall fra 1980 til 2021 hvor ti årstall mangler? 🙃 

Du har også fått fram poenget ditt for flere kommentarer siden 🙂

Nå er vi over på sommer da, så mulig folk ikke er så på hugget lenger... Jeg har notert meg at det har dabbet litt av, sånn generelt. 

😊 nå tulla jeg litt da... ble altfor seriøs denne tråden etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Ikke "lenger" når du legger ut tall fra 1980 til 2021 hvor ti årstall mangler? 🙃 

Du har også fått fram poenget ditt for flere kommentarer siden 🙂

Nå er vi over på sommer da, så mulig folk ikke er så på hugget lenger... Jeg har notert meg at det har dabbet litt av, sånn generelt. 

😊 nå tulla jeg litt da... ble altfor seriøs denne tråden etterhvert. 

Det var i 2015 det ble hevdet at man kunne se en slik trend. Da er det relevant å se på tallene fra de siste årene, dvs. 2019,2020 og 2021 slik jeg gjorde. Det er ikke jeg som har avgjort hvilke år som skulle med i statistikken, jeg har kun vist til tall på nettsiden til Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (24 minutter siden):

Det var i 2015 det ble hevdet at man kunne se en slik trend. Da er det relevant å se på tallene fra de siste årene, dvs. 2019,2020 og 2021 slik jeg gjorde. Det er ikke jeg som har avgjort hvilke år som skulle med i statistikken, jeg har kun vist til tall på nettsiden til Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging

Lol 

Vi får finne ut årstiden de fleste tar selvmord. Jeg syns det viste en tendens fremdeles på det du la ut. Men vi kan sikkert grave mer. Og også om antall selvmord på årsbasis har gått ned. 

Men ellers går det kanskje an å finne det ut på andre statistikker. Kriminalitet, vold, innleggelser osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (11 timer siden):

Lol 

Vi får finne ut årstiden de fleste tar selvmord. Jeg syns det viste en tendens fremdeles på det du la ut. Men vi kan sikkert grave mer. Og også om antall selvmord på årsbasis har gått ned. 

Men ellers går det kanskje an å finne det ut på andre statistikker. Kriminalitet, vold, innleggelser osv. 

 

Av det jeg har lest til nå virker det ikke som et norsk fenomen, men et ganske tydelig globalt fenomen  som har vart (og svingt litt) over maaaaangfoldige tiår. Veldig interessant fenomen.

Anonymkode: 2f137...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Av det jeg har lest til nå virker det ikke som et norsk fenomen, men et ganske tydelig globalt fenomen  som har vart (og svingt litt) over maaaaangfoldige tiår. Veldig interessant fenomen.

Anonymkode: 2f137...85c

Ja, jeg leste lenkene. Prøver å finne litt statistikker osv. Bare fordi det ble litt interessant, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...