luske Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Hei! Jeg har en sønn på 10 mnd som er veldig glad i mat. Han ble fullammet til han var 6 mnd, begynte deretter gradvis med grøt, middag og etterhvert brødskive. Han elsket grøten og den andre maten fra første stund og spiser masse til hvert måltid. Jeg er imidlertid litt usikker på om vi gir han den riktige sammensetningen. Han er ganske slank - har ikke veid ham siden han var 9 mnd - da lå han som han har gjort i det siste litt under den første streken under gjennomsnittstreken ift alder og ift høyde (høyde ift alder ligger omtrent på normalstreken). Han var 3500 da han ble født. De første levemånedene lå han helt på normalstreken både med vekt og lengde. Dette spiser han i løpet av dagen normal sett: Morgen : Morsmelk Frokost: 2 stk brødskive uten skorpe med margarin,leverpostei eller brunost , vann Lunsj: 2dl havre el. hirse grøt (Helios) med litt fruktmos på glass Mellommåltid: Morsmelk Middag: Vanlig middag med potet, grønnskaker, kjøtt/fisk og evt litt saus + evt. 1 banan til dessert , vann Kvelds: Morsmelk + 2dl grøt (hirs e.l. havre e.l. sammalt hvete) + 1 brødskive med margarin, leverpostei eller brunost, vann, D-vit dråper eller Omega 3 for barn. Han spiser altså langt mer enn mange av sine jevnaldrende, men han er også veldig aktiv liten krabat og har ikke tid å sitte i ro i mer en 5 sek :-) Prøver av og til å putte litt ektra soyaolje i grøten hans (det står på Helios pakken at det kan man godt gjøre) + putter alltid morsmelkerstatning i den. Hvis vi av og til gir han noe til mellommåltid (appelsin, kjeks e.l.) er han alltid klar for å spise. Kan ogs¨å legge til at jeg er forholdsvis slank og høy og at min mann er helt gjennomsnittlig høyde/vekt. Jeg lurer på om han får i seg nok mat og om han bør få mer fett, mer frukt/grønt og om min mann som nå er hjemme på dagtid bør i tillegg gi ham morsmelkerstatning. Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Hei luske, Jeg synes det ser ut som sønnen din får et ganske bra kosthold. I tillegg til fruktmosen til lunch, får han nok frukt med bananen til dessert (eller en appelsin til mellommåltid). Grønnsakene til middag bør være rundt 6-10 ss. Han får ganske mye brød/grøt, og kanskje litt i minste laget av proteinmat. Morsmelken gir mye proteiner, men det er viktig å fokusere på andre proteinkilder også, nå som han har blitt såpass stor. Noen forslag til mellommåltid (evt bytte det ut med noe til lunsj eller kvelds..): Cottage cheese med fruktmos; yogurt; kjeks med litt uttynnet peanutsmør eller ost; kokte, moste bønner eller linser med ½ brødskive (maisbrød er vanlig her i usa til dette..). Det er fint at du blander soyaolje i grøten - tistel eller rapsolje er andre gode oljer. Dette vil hjelpe til på vekta hans. Når det gjelder mengde av melk/erstatning – tror du erstatningen i grøten og morsmelken til sammen gir ca 700-800 ml daglig? I så fall synes jeg ikke dere trenger å gi noe mer erstatning. Prøv heller å la han spise mat. Det er flott han får Omega 3 da dette fettet er viktig for hjerneutviklingen hans, samt at D-vitaminene er viktig for benveksten. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.