Gå til innhold

Behandler nr 1, 2 og 3: "Du har så absolutt ikke asperger"... Behandler nr 4: "Du har helt klart asperger"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vert pasient i psykiatrien i 8 år nå og har fylt ut skjema for utredning av asperger flere ganger (husker ikke hva skjemaet heter, men dere som vet om skjemaet skjønner nok hva jeg mener?). Da jeg først kom inn i psykiatrien fikk jeg en diagnose, så ble jeg utredet på nytt og fikk en annen. Nå har jeg da asperger i tillegg. 

1, 2 og 3 gang jeg fylte ut skjema fikk jeg beskjed om at jeg absolutt ikke hadde asperger. Mens nå sist gang sa behandler at jeg helt klart hadde diagnosen. Jeg har ganske lav score på skjemaet da (husker ikke nøyaktig sum dessverre). Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro? Behandler nr 4 kjente meg best da, så sånn sett stoler jeg mest på henne men likevel. Når 3 andre sier at jeg ikke har diagnosen? Hva tror man på da?

Anonymkode: e910d...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor lenge har du gått til behandler nr 4? 

Kan jo ha med at du tilfeldigvis har snakket veldig mye om akkurat de typiske autisme symptomene når du har vært hos 4,mens hos de andre har du ikke nevnt det. 

Men i og med at du scoret så lavt og 3 andre mener du absolutt ikke har det så vil jeg tro du ikke har det. Men hvorfor er du utredet for autisme 4 ganger egentlig? 

Anonymkode: 0e7cc...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor lenge har du gått til behandler nr 4? 

Kan jo ha med at du tilfeldigvis har snakket veldig mye om akkurat de typiske autisme symptomene når du har vært hos 4,mens hos de andre har du ikke nevnt det. 

Men i og med at du scoret så lavt og 3 andre mener du absolutt ikke har det så vil jeg tro du ikke har det. Men hvorfor er du utredet for autisme 4 ganger egentlig? 

Anonymkode: 0e7cc...270

Jeg gikk til behandler nr 4 i 1 år før jeg fikk diagnosen. Hvorfor jeg har blitt utredet så mange ganger er jeg usikker på egentlig. Første gang var ved første innleggelse, så av sykepleier i ambulant team, så da jeg ba om revurdering av diagnose og nå siste gang av sist behandler da jeg fikk diagnosen. 

Anonymkode: e910d...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner du deg igjen i diagnosen da? 

Har du betydelige symptomer i de 3 hovedgruppene av symptomer ? 

(1) gjensidig sosial interaksjon, (2) kommunikasjon og språk, og (3) et begrenset og repeterende mønster av aktiviteter og interesser. 

Anonymkode: 0e7cc...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 22.37):

Kjenner du deg igjen i diagnosen da? 

Har du betydelige symptomer i de 3 hovedgruppene av symptomer ? 

(1) gjensidig sosial interaksjon, (2) kommunikasjon og språk, og (3) et begrenset og repeterende mønster av aktiviteter og interesser. 

Anonymkode: 0e7cc...270

Ja, jeg kjenner meg igjen til en viss grad. Det jeg sliter mest med er det sosiale og det at jeg er veldig sårbar for stress. Jeg har to venninner fra hhv barne og ungdomsskolen men har etter dette ikke klart å få noen nye venner dessverre. Er jeg sosial eller på jobb feks så må jeg hjem for å sove fordi jeg er så sliten... 

Anonymkode: e910d...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Psykologer i dag er ikke interessert i å hjelpe pasienten og finne det underleggende. De er presset og diagnose verden har tatt helt av. Det går fint an å ha sosiale problemer uten at det er ei diagnose. Samfunnet i dag skal på liv og død presse alle inn i den lille firkanta boksen som de kaller normal. 
Er du litt utenfor dette er det henvisning og diagnose med en gang. Barn som har litt makk i rumpa har adhd. 
tror det er mye feil diagnostisering ute og går både blant barn og voksne. 
psykologen føler de har lykkes når de får stilt diagnoser

Anonymkode: 54b2e...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...