Gå til innhold

Bli venn med tidligere psykolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (9 minutter siden):

Ja? Jeg trodde ikke at det gikk ut på at psykologen tok med pasienten på café osv  ? Jeg tror jo at behandling hos psykolog foregår i behandlingsrommet, og at vedkommende gir råd og verktøy for at pasienten selv skal øve på eksponering. 

Behandling kan foregå i behandlingsrommet og den kan foregå utenfor. Alt er ikke likt alle steder og alle har ikke samme syn på hva som er funksjonell behandling. Jeg kjenner en som gikk turer med sin dps-psykolog i terapitimene. Det fungerte for dem. Det mest vanlige er å sitte på terapeutens kontor men det er ikke dermed sagt at der er feil å velge alternative tilnærminger.  

Anonymkode: 44db7...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (58 minutter siden):

Ja? Jeg trodde ikke at det gikk ut på at psykologen tok med pasienten på café osv  ? Jeg tror jo at behandling hos psykolog foregår i behandlingsrommet, og at vedkommende gir råd og verktøy for at pasienten selv skal øve på eksponering. 

En psykolog kan ta sin pasient med ut på enhver type setting som er relevant for å eksponeres for situasjoner som f.eks. har skapt traumer/fobier. Det er mye fagstoff på feltet som er lett tilgjengelig.

Anonymkode: 23c32...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Behandling kan foregå i behandlingsrommet og den kan foregå utenfor. Alt er ikke likt alle steder og alle har ikke samme syn på hva som er funksjonell behandling. Jeg kjenner en som gikk turer med sin dps-psykolog i terapitimene. Det fungerte for dem. Det mest vanlige er å sitte på terapeutens kontor men det er ikke dermed sagt at der er feil å velge alternative tilnærminger.  

Anonymkode: 44db7...cbd

Ok. At de går turer er forsåvidt greit da det kan være lettere å snakke når man ikke må sitte på stoler mot hverandre . Jeg reagerte vel heller mot det å gå på café osv  Og som min tidligere som tok meg med på både mc-tur og biltur hvor vi avsluttet med middag, og da la han hånden på korsryggen min for å føre meg inn. Jeg syns det var å gå over streken. Og så da jeg avsluttet, så kom han hjem til meg med bøker. Jeg syns ikke at det var passende, og min neste psykolog reagerte også skarpt på det da. Så det er helt klart nyanser her, og det er jo viktig at de ikke tråkker over grenser pasienten ikke føler er ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En psykolog kan ta sin pasient med ut på enhver type setting som er relevant for å eksponeres for situasjoner som f.eks. har skapt traumer/fobier. Det er mye fagstoff på feltet som er lett tilgjengelig.

Anonymkode: 23c32...e3f

Javel. Men da må de jo være sikre på at de ikke overskrider noen grenser. Når man går til psykolog så er det med tillit og tro på at hen vil hjelpe og oppføre seg i tråd med etiske retningslinjer. Min gjorde jo ikke det, og i situasjonen er det ikke lett å si noe heller fordi en er mer sårbar og man blir jo også veldig lojal. Jeg mener bare at man må bedømme det riktig og dessverre gjør ikke alle psykologer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Javel. Men da må de jo være sikre på at de ikke overskrider noen grenser. Når man går til psykolog så er det med tillit og tro på at hen vil hjelpe og oppføre seg i tråd med etiske retningslinjer. Min gjorde jo ikke det, og i situasjonen er det ikke lett å si noe heller fordi en er mer sårbar og man blir jo også veldig lojal. Jeg mener bare at man må bedømme det riktig og dessverre gjør ikke alle psykologer det. 

Leit å lese at du har hatt en såpass dårlig erfaring. Det er ikke vanskelig å forstå din skepsis i lys av det. Heldigvis er de fleste behandlere dyktige til å ivareta grenser og regelverk. 

Anonymkode: 23c32...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Leit å lese at du har hatt en såpass dårlig erfaring. Det er ikke vanskelig å forstå din skepsis i lys av det. Heldigvis er de fleste behandlere dyktige til å ivareta grenser og regelverk. 

Anonymkode: 23c32...e3f

Ja, jeg tror jo at de fleste er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (15 timer siden):

Ok? Jeg tror ikke at det er vanlig. Men det er jo en psykiater på forumet her som bør forklare dette bedre enn noen andre her da. 

Nei, det er kanskje ikke veldig vanlig, men heller ikke uvanlig ettersom jeg har skjønt. Håper psykiater eller andre som vet har ett svar.

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 20.05):

Joda men noen har tur i skogen som en del av et behandlingsopplegg. Samme med kafétur. Det er definitivt innenfor etiske retningslinjer. Men om de sees på fritiden over en kaffe midt i en behandling eller etterpå. Det er det riktig å stille spørsmålstegn ved 

Anonymkode: 44db7...cbd

Det avgjørende er vel nettopp at det er en del av en behandlingsopplegg som er faglig gjennomtenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Duvall skrev (På 24.6.2023 den 9.18):

Hvis det går noen år kanskje. Men det er sært, vil alltid være en maktubalanse der

Hm, ja kanskje? Personlig ser jeg for meg at det ville gått fint da men. 

frosken skrev (På 24.6.2023 den 10.57):

Det avgjørende er vel nettopp at det er en del av en behandlingsopplegg som er faglig gjennomtenkt. 

 

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke blitt venn med noen jeg har hatt et behandler/pasient forhold til. Det ville vært veldig uprofesjonelt av behandler, og jeg hadde syntes det var rart og at det var noe feil ved personen om hen foreslo det. 

Anonymkode: 572a5...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ville ikke blitt venn med noen jeg har hatt et behandler/pasient forhold til. Det ville vært veldig uprofesjonelt av behandler, og jeg hadde syntes det var rart og at det var noe feil ved personen om hen foreslo det. 

Anonymkode: 572a5...eb1

Hvorfor mener du at det er uprofesjonelt?

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor mener du at det er uprofesjonelt?

Anonymkode: d3032...036

Hvordan går det an å mene at det ikke er uprofesjonelt? En terapeut og en pasient har et asymmetrisk forhold hvor makten ligger hos terapeuten. Denne skal ikke misbrukes og det ligger derfor klare retningslinjer til hvordan man forholder seg til klienter utenfor terapirommet. Også etter terapi er avsluttet 

Anonymkode: 44db7...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan går det an å mene at det ikke er uprofesjonelt? En terapeut og en pasient har et asymmetrisk forhold hvor makten ligger hos terapeuten. Denne skal ikke misbrukes og det ligger derfor klare retningslinjer til hvordan man forholder seg til klienter utenfor terapirommet. Også etter terapi er avsluttet 

Anonymkode: 44db7...cbd

Jeg hadde skjønt det om det var snakk om ett kjæresteforhold, men dette er jo snakk om å fortsette å møtes som bekjente? Ikke ett ordentlig og nært vennskap. Hva sier retningslinjene om å fortsette å møte etter avsluttet terapi da? Har ikke fått noe ordentlig svar på det foreløpig. 

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (15 minutter siden):

Fikk bare lyst til å skyte inn at jeg ble "venninne" med min tidligere psykepleier fra kommunen. Hun skulle pensjoneres den gangen jeg gikk til henne og foreslo at vi kunne møtes videre. Vi har siden den gang truffet hverandre en gang i måneden på kafé. Aldersforskjellen er rundt 25 år. Er så koselig så 😊

Så koselig. Det gjorde meg glad å høre! Jeg regner med det var helt i orden i og med at hun pensjonerte seg, men jeg er usikker på hva som gjelder når behandler skal fortsette i jobben som før? Jeg håper det hadde kunnet gå i orden, for jeg er veldig ensom. Vet ikke om det finnes noe klart svar på det? For har jo ikke fått noe ordentlig svar foreløpig... 

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...