Gå til innhold

Bli venn med tidligere psykolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg regner med det ikke blir noe av, men ville bare spørre her likevel for sikkerhetsskyld.

Jeg går til psykolog og har gått dit i 1 års tid nå, ble henvist for depresjon og angst. Jeg er en mann på 36 år og psykologen er også mann (regner med det er relevant her). Han har sagt at når vi avslutter terapien så kanskje vi kan fortsette å møtes "som venner". Ikke nære venner, men mer som bekjente som møtes en gang i blant altså. Jeg har forstått det slik at dette er veldig strengt, og jeg regner med han har planer om å høre med ledelsen/sjef om dette er greit før vi eventuelt møtes. Men noen her som vet? Er det totalt uaktuelt eller kan det være han får lov?

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det dps eller privat psykolog? 

Anonymkode: dbc42...e91

DPS.

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene psykologen jeg hadde inviterte meg med på turer. Jeg ble med, og nei, ikke for at jeg hadde annen interesse for ham, og jeg var rimelig tjukk i hue som trodde det det var for at jeg skulle sosialisere pga omstendighetene. Så avsluttet jeg fordi han var så merkelig, og da kom han faktisk hjem til meg under påskudd av å gi meg bøker. Da hadde det klarnet opp litt hos meg, og jeg tror at psykologer bør skjønne at man ikke tilbyr vennskap på den måten. 

Jeg syns overhodet ikke at det er passende. Hvis dere møtes mer tilfeldig etter et par år og finner tonen, så under tvil, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (16 minutter siden):

Den ene psykologen jeg hadde inviterte meg med på turer. Jeg ble med, og nei, ikke for at jeg hadde annen interesse for ham, og jeg var rimelig tjukk i hue som trodde det det var for at jeg skulle sosialisere pga omstendighetene. Så avsluttet jeg fordi han var så merkelig, og da kom han faktisk hjem til meg under påskudd av å gi meg bøker. Da hadde det klarnet opp litt hos meg, og jeg tror at psykologer bør skjønne at man ikke tilbyr vennskap på den måten. 

Jeg syns overhodet ikke at det er passende. Hvis dere møtes mer tilfeldig etter et par år og finner tonen, så under tvil, ja..

Jeg har også gått turer og gått på kafe med behandlere, ser ikke noe galt i det. Jeg vet ikke helt hvorvidt jeg tenker det er passende eller ikke? Jeg ville ikke trodd han foreslo det om det var totalt uaktuelt? Personlig ønsker jeg veldig gjerne bli venner med han, så om han får lov så hadde jeg satt veldig pris på et vennskap.

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også gått turer og gått på kafe med behandlere, ser ikke noe galt i det. Jeg vet ikke helt hvorvidt jeg tenker det er passende eller ikke? Jeg ville ikke trodd han foreslo det om det var totalt uaktuelt? Personlig ønsker jeg veldig gjerne bli venner med han, så om han får lov så hadde jeg satt veldig pris på et vennskap.

Anonymkode: d3032...036

Behandlere? Mener du da psykolog som du da gikk i behandling hos? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Behandlere? Mener du da psykolog som du da gikk i behandling hos? 

Ja, tidligere behandlere. 

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, tidligere behandlere. 

Anonymkode: d3032...036

Psykolog? Hvorfor svarer du ikke på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Psykolog? Hvorfor svarer du ikke på det? 

Den ene var psykolog og den andre psykiater.

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den ene var psykolog og den andre psykiater.

Anonymkode: d3032...036

Ok. Jeg syns det blir å blande roller. Man tar ikke med pasienter på slike ting. Hva skal i så fall formålet være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg syns det blir å blande roller. Man tar ikke med pasienter på slike ting. Hva skal i så fall formålet være? 

Noen tar med pasienter på sånt, noen ikke. Verden er ikke sort/hvitt Kashmir. For noen passer det og for andre blir det ugreit. Formålet er vel relasjon og terapeutiske omgivelser feks, som et ledd i behandling.

Anonymkode: 44db7...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen tar med pasienter på sånt, noen ikke. Verden er ikke sort/hvitt Kashmir. For noen passer det og for andre blir det ugreit. Formålet er vel relasjon og terapeutiske omgivelser feks, som et ledd i behandling.

Anonymkode: 44db7...cbd

Det handler vel egentlig ikke så mye om hva pasienten føler, men mer om etiske retningslinjer for psykologer. At de ikke må forveksle roller. De har behandlingsrom, men støttekontakter, vernepleiere utenom kontor osv har mer de oppgavene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel helt i den gata  @kuptonkan svare da, siden han er psykiater selv og vet best av alle her hva som bør være vanlig og grei praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Det handler vel egentlig ikke så mye om hva pasienten føler, men mer om etiske retningslinjer for psykologer. At de ikke må forveksle roller. De har behandlingsrom, men støttekontakter, vernepleiere utenom kontor osv har mer de oppgavene. 

Joda men noen har tur i skogen som en del av et behandlingsopplegg. Samme med kafétur. Det er definitivt innenfor etiske retningslinjer. Men om de sees på fritiden over en kaffe midt i en behandling eller etterpå. Det er det riktig å stille spørsmålstegn ved 

Anonymkode: 44db7...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Joda men noen har tur i skogen som en del av et behandlingsopplegg. Samme med kafétur. Det er definitivt innenfor etiske retningslinjer. Men om de sees på fritiden over en kaffe midt i en behandling eller etterpå. Det er det riktig å stille spørsmålstegn ved 

Anonymkode: 44db7...cbd

Javel? Min neste og eneste dugelige psykolog reagerte ihvertfall skarpt på det jeg opplevde. Og det forsto jeg enda mer i ettertid .

Det er i mitt syn å blande roller. Psykologer har som sagt sitt behandlingsrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 timer siden):

Ok. Jeg syns det blir å blande roller. Man tar ikke med pasienter på slike ting. Hva skal i så fall formålet være? 

For min del var det en del av behandlingen. Har inntrykk av at det er vanlig. Eller hvor vanlig det er vet jeg ikke, jeg vet ikke hvor mange behandlere som møter pasientene sine utenom kontoret som en del av behandlingen men jeg har hørt om flere andre pasienter med samme erfaring i alle fall. 

Anonymkode: d3032...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For min del var det en del av behandlingen. Har inntrykk av at det er vanlig. Eller hvor vanlig det er vet jeg ikke, jeg vet ikke hvor mange behandlere som møter pasientene sine utenom kontoret som en del av behandlingen men jeg har hørt om flere andre pasienter med samme erfaring i alle fall. 

Anonymkode: d3032...036

Ok? Jeg tror ikke at det er vanlig. Men det er jo en psykiater på forumet her som bør forklare dette bedre enn noen andre her da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 timer siden):

Det handler vel egentlig ikke så mye om hva pasienten føler, men mer om etiske retningslinjer for psykologer. At de ikke må forveksle roller. De har behandlingsrom, men støttekontakter, vernepleiere utenom kontor osv har mer de oppgavene. 

Kjenner du til eksponeringsterapi?

Anonymkode: 23c32...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner du til eksponeringsterapi?

Anonymkode: 23c32...e3f

Da er det under behandling og ikke etter behandling er avsluttet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner du til eksponeringsterapi?

Anonymkode: 23c32...e3f

Ja? Jeg trodde ikke at det gikk ut på at psykologen tok med pasienten på café osv  ? Jeg tror jo at behandling hos psykolog foregår i behandlingsrommet, og at vedkommende gir råd og verktøy for at pasienten selv skal øve på eksponering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...