Gå til innhold

Er det noen pasienter som ikke vil jobbe eller prøve seg i arbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men klarer man å dra på konsert så har man ikke så mye sosial angst at man ikke klarer å jobbe. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Nei, ikke akkurat den dagen. Men du vet ikke om alle de dagene de har droppet å gå på konsert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke akkurat den dagen. Men du vet ikke om alle de dagene de har droppet å gå på konsert. 

Å gå på konsert er uansett ikke noe en med veldig alvorlig sosial angst gjør så da tenker jeg at klarer man å dra på konsert så har man ikke så alvorlig sosial angst at man ikke kunne klart å jobbe også. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett ganske vanskelig å få uføretrygd. Gjennomsnittlig tid på AAP er 7 år. Selv var jeg 5 år, så litt under den tiden. 

Jeg kan ikke skjønne at mer enn en liten prosentandel på trygd er folk som ikke ønsker å jobbe, men egentlig kan. Den andelen er nok så liten at det er lite vits å klage på en hel gruppe mennesker for. De fleste er faktisk syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Det er stort sett ganske vanskelig å få uføretrygd. Gjennomsnittlig tid på AAP er 7 år. Selv var jeg 5 år, så litt under den tiden. 

Jeg kan ikke skjønne at mer enn en liten prosentandel på trygd er folk som ikke ønsker å jobbe, men egentlig kan. Den andelen er nok så liten at det er lite vits å klage på en hel gruppe mennesker for. De fleste er faktisk syke. 

Hvorfor har vi dobbelt så mange uføre som Sverige og Danmark (hvor man ikke får uføre før fylte 40). Er nordmenn så mye sykere?

Anonymkode: 5921c...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Lykke til med å få samfunnet til å gå rundt i fremtiden når flesteparten av Norges ungdommer heller vil være på trygd. Det sier seg selv at det ikke går i lengden.

Anonymkode: 77f50...b0b

Skjer med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har vi dobbelt så mange uføre som Sverige og Danmark (hvor man ikke får uføre før fylte 40). Er nordmenn så mye sykere?

Anonymkode: 5921c...0b1

Fordi de har et annet trygdesystem enn Norge. De under 40 kommer på andre ytelser og havner derfor ikke i uførestatistikken. Jeg husker ikke navnet på disse ytelsene. Du finner mer om det i de hundre trådene om uføre på kvinneguiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor har vi dobbelt så mange uføre som Sverige og Danmark (hvor man ikke får uføre før fylte 40). Er nordmenn så mye sykere?

Anonymkode: 5921c...0b1

Hadde vært interessant å vite mer om hva de gjør i Danmark og hva slags ytelser de under 40 fpr

Anonymkode: 8ce55...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Uheldigvis så blir mennesker syke. I et samfunn vil det alltid være personer som ikke kan jobbe.

Men alle kan jobbe med noe. 

Unntaket er vel de som mangler både bein og armer. Samt de med alvorlig psykisk utviklingshemming. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Men jeg har kjent snev av misunnelse på de uføre som klarer å gjøre masse ting og skulle ønske jeg klarte mer, det må være befriende å klare såpass mye. Men det er ikke dermed sagt at de klarer å jobbe, de har jo blitt vurdert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Men jeg har kjent snev av misunnelse på de uføre som klarer å gjøre masse ting og skulle ønske jeg klarte mer, det må være befriende å klare såpass mye. Men det er ikke dermed sagt at de klarer å jobbe, de har jo blitt vurdert. 

Men hvis man blir ufør når man er 22år så kan man jo være helt frisk når man er 30år.og da kan man gå rundt å leve det gode liv i 60år til. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde vært interessant å vite mer om hva de gjør i Danmark og hva slags ytelser de under 40 fpr

Anonymkode: 8ce55...2f5

Sosialhjelp?

Anonymkode: 5921c...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis man blir ufør når man er 22år så kan man jo være helt frisk når man er 30år.og da kan man gå rundt å leve det gode liv i 60år til. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Evt går man ut i arbeid igjen. De fleste ønsker faktisk å jobbe. Jeg har feks et mål om å være i jobb om ett år fra nå. Delvis jobb. Helst så mye som 50%. Jeg vet ikke om det er realistisk da, men det er det jeg tenker må til for å bli rusfri og "lykkelig". Jeg tror de fleste tenker som meg. Jeg er IKKE unik som har tanker om å komme ut i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvis man blir ufør når man er 22år så kan man jo være helt frisk når man er 30år.og da kan man gå rundt å leve det gode liv i 60år til. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Men vil ikke folk egentlig klare seg selv og heller jobbe enn å være ufør? Da tjener man jo mer og blir ikke minstepensjonist, hadde jeg vært mer oppegående hadde jeg virkelig hatt utdannelse og jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 timer siden):

Jeg liker ikke tråder som dette. Det er jo sånn for å stemple andre, men en annen tilnærming kunne jo fungert. Som "hva skal til for at psykisk syke KAN jobbe?"

Her er premisset at de ikke VIL. Det blir feil for meg. 

Jeg tror tilrettelegging uten press ville vært fint for mange med den arbeidsevnen de har . Det er dem som ikke har det også. 

 

I noen deler av Norge er det et stort problem med mangel på jobber. Når folk i alderen 50-60 år mister jobbene sine, er det ekstremt vanskelig å finne nye. I slike situasjoner velger legen og NAV å gi disse arbeidsledige menneskene uføretrygd. Dermed blir de avhengige av uføretrygd fram til de når alderspensjonen ved 67 år, og dette bidrar til å øke statistikken over antallet uføretrygdede personer betydelig.

Et eksempel på denne problematikken kan ses i dokumentarprogrammet "Bygd på trygd" på NRK. Ballangen, en bygd i Nord-Norge, er kjent for å ha en høy andel uføretrygdede. Alle som ikke har jobb der, blir i stedet satt på uføretrygd. Dette skjer ikke fordi de prøver å jukse eller later som de er syke, men rett og slett fordi kommunen ikke vet hva de ellers skal gjøre med dem. Legen tar derfor affære og får dem godkjent for uføretrygd med NAVs godkjennelse. Det finnes nok mange lignende bygder i Norge hvor enten samfunnet blir forlatt og fraflyttet på grunn av mangel på jobber, eller hvor folk blir "puttet" i uføretrygdssystemet og blir boende på uføretrygd.

Anonymkode: 9e119...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I noen deler av Norge er det et stort problem med mangel på jobber. Når folk i alderen 50-60 år mister jobbene sine, er det ekstremt vanskelig å finne nye. I slike situasjoner velger legen og NAV å gi disse arbeidsledige menneskene uføretrygd. Dermed blir de avhengige av uføretrygd fram til de når alderspensjonen ved 67 år, og dette bidrar til å øke statistikken over antallet uføretrygdede personer betydelig.

Et eksempel på denne problematikken kan ses i dokumentarprogrammet "Bygd på trygd" på NRK. Ballangen, en bygd i Nord-Norge, er kjent for å ha en høy andel uføretrygdede. Alle som ikke har jobb der, blir i stedet satt på uføretrygd. Dette skjer ikke fordi de prøver å jukse eller later som de er syke, men rett og slett fordi kommunen ikke vet hva de ellers skal gjøre med dem. Legen tar derfor affære og får dem godkjent for uføretrygd med NAVs godkjennelse. Det finnes nok mange lignende bygder i Norge hvor enten samfunnet blir forlatt og fraflyttet på grunn av mangel på jobber, eller hvor folk blir "puttet" i uføretrygdssystemet og blir boende på uføretrygd.

Anonymkode: 9e119...bbb

Det så veldig trist og urettferdig ut. 

For de som ikke får jobbe altså. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ballangen, en bygd i Nord-Norge, er kjent for å ha en høy andel uføretrygdede.

Det visste jeg ikke, kjenner den plassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det visste jeg ikke, kjenner den plassen. 

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2015/MDDP11001115

Hvorfor har folk blitt syke i Ballangen? Nordlands-kommunen kunne vært kjent for sin vakre natur eller som hjembygda til Annifrid i ABBA. Men bygda er mest kjent for å ligge på toppen av uførestatistikken. Vi møter en ung mann som gjerne vil jobbe, men som mener han ble motarbeidet av dem som burde ha støttet ham. Og vi møter en ordfører som ikke har flust med verktøy til rådighet når hun skal ut og skaffe jobber. 

Anonymkode: 5921c...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2015/MDDP11001115

Hvorfor har folk blitt syke i Ballangen? Nordlands-kommunen kunne vært kjent for sin vakre natur eller som hjembygda til Annifrid i ABBA. Men bygda er mest kjent for å ligge på toppen av uførestatistikken. Vi møter en ung mann som gjerne vil jobbe, men som mener han ble motarbeidet av dem som burde ha støttet ham. Og vi møter en ordfører som ikke har flust med verktøy til rådighet når hun skal ut og skaffe jobber. 

Anonymkode: 5921c...0b1

Ok lite med jobber det da altså, det er jo synd. Fin plass da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...