Gå til innhold

Er det noen pasienter som ikke vil jobbe eller prøve seg i arbeid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg er misunnelig på de som har jobb og utdannelse og...

Du har da både mann og barn. Er nok mange som er misunnelig på deg. Er mer jobb å ha barn enn å jobbe ihvertfall

Anonymkode: 8ce55...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du har da både mann og barn. Er nok mange som er misunnelig på deg. Er mer jobb å ha barn enn å jobbe ihvertfall

Anonymkode: 8ce55...2f5

Ja og det er jeg glad for, dessverre var det ikke alltid så lett og måtte ha hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 22.47):

Min behandler nevnte at hun synes det er bra at jeg har prøvd meg så mange ganger i arbeid og stått på. Så sa hun at det er noen som ikke vil jobbe av pasientene hun har. Men hvor går skille av å være så syk at man ikke klarer å jobbe til å ikke ville jobbe?

Anonymkode: f662d...c7d

Kommer jo an på sykdommen, folk med angst vil vel ikke prøve alltid fordi de er redde. 

Folk med kronisk utmattelsessyndrom vil kanskje ikke jobbe fordi de da må sove fra de kommer hjem til neste dag og ikke får noe liv

Anonymkode: 479db...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uføretrygd, men skulle helst sett at jeg fremdeles klarte å stå i arbeid. Da jeg ble syk arbeidet jeg 100% og hadde ikke tenkt på sykemelding. Det var mine behandlere som på det sterkeste anbefalt meg sykemelding for jeg ble bare dårligere og dårligere. Det var også mine behandlere som anbefalt meg å gjøre ting jeg liker og gjerne reise hvis jeg har muligheten. Det er ingen som ser hva det koster meg å gjøre disse tingene, de ser meg kun når Jeg gjør disse tingene. Mange gang ønsker jeg ikke å gjøre disse tingene, men gjør det for å holde meg stabil. Det tok 7 år fra jeg ble sykemeldt til jeg ble uføretrygdet. Hadde ikke arbeidsutprøving for både Nav og behandlere mente det ikke hadde noe hensikt. Mitt tiltak var behandling på DPS for å se om jeg ble frisk nok til å komme tilbake til arbeid, men det ble jeg dessverre ikke. 

Dessverre finnes det noen "usynlige sykdommer" der enkelt folk ikke klarer å forstå hvorfor folk blir uføretrygdet. Psykiske plager er vanskelig for folk å forstå hvis de ikke har opplevd det selv. Uansett så trenger man ikke å forstå det for å respektere at noen faktisk er syke selv om man ikke ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Et annet aspekt oppi dettte er at mange med funksjonsnedsettelser eller andre helseutfordringer  sliter med å få jobb. Det hjelper i mange tilfeller å ikke å ha høy utdanning  en gang. De søker jobber de er godt kvalifisert til, men arbeidsgivere tør ikke satse på dem. Og hva skjer da? Jo: En god del ender opp med uføretrygd, på tross av god arbeidsevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men alle kan jobbe med noe. 

Unntaket er vel de som mangler både bein og armer. Samt de med alvorlig psykisk utviklingshemming. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Hva tenker du da? Alle regler i samfunnet er menneskeskapt. Naturen kjører sitt løp likevel. Folk får barn. Samfunnet vil ikke gi plass til alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men alle kan jobbe med noe. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Spørs hva du mener med "noe". Og finnes disse jobbene?

Anonymkode: 5921c...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 16.06):

Å gå på konsert er uansett ikke noe en med veldig alvorlig sosial angst gjør så da tenker jeg at klarer man å dra på konsert så har man ikke så alvorlig sosial angst at man ikke kunne klart å jobbe også. 

Anonymkode: 8ce55...2f5

Jeg synes det er enklere å være i en folkemengde av helt ukjente mennesker en kolleger man må forholde seg til og prate med. Å være resepsjonist er ikke det samme som å stå på en konsert med 2 i promille.

Anonymkode: f1a8d...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg synes det er enklere å være i en folkemengde av helt ukjente mennesker en kolleger man må forholde seg til og prate med. Å være resepsjonist er ikke det samme som å stå på en konsert med 2 i promille.

Anonymkode: f1a8d...108

Pluss at med 2 i promille mister man mange av de hemninger som gir angsten. 

Nå vil de fleste med 2 i promille være helt borte vekk da. Jeg er litt innkjørt og er ennå oppegående da, men kan få litt Black out. 

Men 1 i promille vil være effektivt for å fjerne den sosiale angsten vil jeg tro. Min er borte da i hvert fall, men jeg vil ikke karakterisere min som alvorlig. Selv om den er sterk nok til at jeg unngår sosiale situasjoner med mindre jeg kjenner vedkommende godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...