Gå til innhold

Klage på vedtak om kun avrusning

Anbefalte innlegg

cathlin skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke fått inntrykk av at du er komplisert. Systemet du er i virker komplisert. 

Sykdomsbildet mitt kan være komplisert, men jeg som person er ikke det og jeg er mye friskere. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis ikke Glitter sin helsestatus og sykdomsforløp er komplisert, hva er da komplisert? Mest kompliserte helsesituasjon jeg har vært borte i 

Anonymkode: 5d1d1...2df

Forskjell på fortid og nåtid..

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis ikke Glitter sin helsestatus og sykdomsforløp er komplisert, hva er da komplisert? Mest kompliserte helsesituasjon jeg har vært borte i 

Rus er mye av greia her. Hun er bipolar og blandet med rus gir der visse utslag.

Drikk i en måned. I større mengder. Så ser du hvordan du fungerer noen uker etter det. Misbruket sitter i det. Det tar tid å komme back on track. 

Hadde Glitter fått hjelp til å bli rusfri så ser jeg ikke mange komplikasjonene her faktisk. 

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Rus er mye av greia her. Hun er bipolar og blandet med rus gir der visse utslag.

Drikk i en måned. I større mengder. Så ser du hvordan du fungerer noen uker etter det. Misbruket sitter i det. Det tar tid å komme back on track. 

Hadde Glitter fått hjelp til å bli rusfri så ser jeg ikke mange komplikasjonene her faktisk. 

Helt enig. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Hvor mange mnd i strekk har dama klart seg uten mye hjelp fra helsesevenet de siste årene? Symptombildet er komplekst, sykehistorien er kompleks. Kompleks et ikke er negativt ladet ord, til info siden dere reagerer som om det er et angrep. Komplekst betyr bare at det er komplekst som jo er sant og som helsevesenet selvsagt må forholde seg til

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange mnd i strekk har dama klart seg uten mye hjelp fra helsesevenet de siste årene? Symptombildet er komplekst, sykehistorien er kompleks. Kompleks et ikke er negativt ladet ord, til info siden dere reagerer som om det er et angrep. Komplekst betyr bare at det er komplekst som jo er sant og som helsevesenet selvsagt må forholde seg til

Det her blir feil! Dette blir brukerdebatt på dårlig nivå. 

Dette er ikke ok. Ikke fra noen av oss egentlig  

Endret av Kashmir

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er lett å være kul og gå på enkeltbrukere som anonymbruker. Våger du å skrive det samme under nick?

Kashmir skrev (50 minutter siden):

Ja . Rusmisbrukernet ditt forstyrrer enormt mye. Og bipolare misbruker lettere. Så da blir det vanskelig.. og lett å bli misforstått. 

Ja. Og jeg merker jo i dagliglivet at det med borderline har dempet seg såpass at det ikke er et problem. Men pga det som skjer i fylla av og til så tror de ikke på meg. 

Dessuten sa min tidligere behandler at det er ikke det ustabile hun tenker på for det vet hum er bedre, men det relasjonelle. Men nå har det også blitt bedre. 

Jeg er enkel å ha med å gjøre. Er aldri I konflikt med noen. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja. Og jeg merker jo i dagliglivet at det med borderline har dempet seg såpass at det ikke er et problem. Men pga det som skjer i fylla av og til så tror de ikke på meg. 

Dessuten sa min tidligere behandler at det er ikke det ustabile hun tenker på for det vet hum er bedre, men det relasjonelle. Men nå har det også blitt bedre. 

Jeg vet. Du skulle fått hjelp med rusmisbruket ditt du. Du hadde blitt et helt annet menneske. Ikke helt da men ( heldigvis 🙃 ) men 80% av problemene dine ville vært en saga blott. 

Kashmir skrev (57 minutter siden):

Jeg vet. Du skulle fått hjelp med rusmisbruket ditt du. Du hadde blitt et helt annet menneske. Ikke helt da men ( heldigvis 🙃 ) men 80% av problemene dine ville vært en saga blott. 

Ja, det mener jeg også, og har sagt lenge. Jeg har bevis på det også da jeg bodde to måneder på krisesenteret uten noe rus. De sa de så null borderline i meg. Eller på DPS døgn, der sa en erfaren sykepleier at verken han eller de andre så tegn til borderline hos meg. At jeg samhandlet fint med andre pasienter, jeg var stabil om enn litt nedstemt og i gruppe viste jeg tydelig at jeg har mentaliseringsevner. Ikke var det noen ansatte jeg idealiserte, mens andre deevaluerte jeg. Nei jeg hadde adekvat oppfatning av de ansatte. Og ikke ble jeg avhengig av psykologen der og jeg hadde ikke noe problemer med å skrives ut. Det er akuttpsykiatrien, som kun ser meg når det av og til spisser seg til som tviholder på min borderline diagnose og som påvirker alle som leser i journalen.  Og akkurat nå har jeg nye behandlere som ikke har lært seg å se hvor lite som er igjen slik min forrigebehandler begynte å se..Nei på krisesenteret og DPS døgn pluss perioder uten alkohol  Da var jeg den jeg er nå i dag, hvor jeg har tatt ungene med på badetur med sykkel og sekk hvor de har kosa seg. Bortsett fra mye mygg. Akkurat nå er ungene det eneste som gjør at jeg avstår fra rus. Men det er jo bare den ene dagen. Så er det i gang igjen. 

Kashmir skrev (54 minutter siden):

Og de resterende 20 prosentene fikk du deale med da. Ikke helt lett det heller, men det kunne du klart! 

Problemer vil jeg fortsette å ha, men jeg er sikker på at jeg og behandler på ruspoliklinikken kan fikse en del av det, settes i kontakt med jobbspesialisten i rusteamet kan fikse en del av det og kanskje ruspoliklinikken har oversikt over hvor jeg kan se etter venner også. Jeg har en tanke om hund også komme inn i hundemiljøet til våren. 

@kupton siden det er lenge til behandler kommer tilbake tenker jeg å skrive anke selv. Jeg har ved å klage før fått et forsikringsselskap til å gå fra avslsg pga grov uaktsomtet tilbakeholdelseved av informasjon til etter en to sider lang og punktvis klage gi meg medhold og utbetalte vel tilsammen 1,4 mill. Så jeg er god på sånt. Blir ikke like langt og kaotisk som på forum. 

Men hvis jeg 1. Motargumenterer at kompleksiteten i mine lidelser vil være kontraindisert med døgnbehandling. Her vil jeg da belyse den framgang jeg har gjort, at en ny utredning på borderline da det fra helseforetaket ikke har vært gjort på mange år, men at det foreligger en 1,5 år gammel i annen helseregion og den viser subterskel. Ettersom jeg har blitt markant bedre siden den gang vil det være overveiende sannsynlig at jeg ikke lenger oppfyller kriteriene for diagnosen. Det eneste som kan minne om borderline er den ustabile adferden, men den oppstår uten unntak under sterk ruspåvirket tilstand. Det er derfor mer riktig å si at dette er rusavferd og ikke nødvendigvis en del av personlighetsforstyrrelse. Det er altså heller ikke et symptom som er stabilt over tid all den tid det forsvinner hver gang jeg er edru. 

2. Jeg har bodd på krisesenteret i to måneder og tilbakemeldinger der har væt at de ikke kunne se noe avvikende hos meg i løpet av to måneder. Og det til tross for at jeg var under stort stress. Ellers ble jeg beskrevet som velfungerende. 

3. Den bipolare lidelsen var i veien for rusbehandling I 2018. Jeg var enten langt nede eller høyt oppe. Det gjorde det vanskelig å fokusere på behandling. Nå er jeg godt medisinert og føler plutselig at jeg er meg selv igjen. 

4. Tilslutt er det Asperger syndrom, men denne er mild hos meg og utgjør ikke store utfordringer i hverdagen. Kun behov for forutsigbarhet, å få informasjon om planer i nær framtid, å kunne skjerme seg på rommet når det blir for mye inntrykk. Ingenting som ikke er lett å tilrettelegge. 

Alt i alt er det rusen som er mitt mest alvorlige problem nå, og jeg trenger hjelp til å få den bort. Kommunikasjon med meg i behandling vil ikke være mer kompleks enn Kommunikasjon med andre. Jeg har blitt fortalt av Fossumkollektivet at jeg var en ressurs som gav av meg selv og som så de andre og gav gode tilbakemeldinger til dem. Var ikke i konflikt med de rundt meg og på ingen måte en som laget støy rundt seg. Jeg var godt likt av både ansatte og beboere da jeg har en snill og omgjengelig natur som overhodet ikke lager konflikter. Jeg er tvert imot veldig konfliktsky. 

Mine tanker om folk rundt meg er stabil. Jeg går ikke fra å sette noen på en pidestall til å kaste de av pga en uenighet. Mine følelser er stabil mtp folk rundt meg. 

Selvskading har jeg sluttet med. Jeg har tatt et valg om at selvmord ikke er et alternativ selv om jeg ved depresjon kan få sånne tanker. Jeg har siste halvår mestret mange situasjoner hvor jeg normalt sett ville skadet meg. Det jeg har hatt av suicidal adferd siste 9 mnd (i hovedsak var det noen episoder i april og mai da jeg hadde en sterk reaksjon på å ha mistet en viktig person ut av livet mitt) skjedde også i ruspåvirket tilstand. Altså ikke noe som ville skjedd i nykter tilstand. Ethvert selvmordsforsøk har vært under ruspåvirket tilstand i alle disse årene. Før tenkte jeg masse på selvmord hver dag også som nykter. Dette gjør jeg ikke lenger. Jeg vil leve og tenker således ikke på selvmord. Det er lenge siden tanker om selvmord var en del av hverdagen min. 

Min ettårsplan er å komme meg i behandling, være der lengst mulig feks 3-6 mndfor å øke sjansen til suksess, returnere til ruspoliklinikken, settes i kontakt med jobbspesialist og begynne med en eller annen praksisplass, finne en ekte jobb 50%, skaffe hund og delta i hundesportmiljøet både for å trene hund, men få venner, og til sist flytte nærmere barna mine slik at de får bo mer med mammaen sin. Og om mange år ønsker jeg å gjenoppta stillingen som sykepleier og jobbe i rusomsorgen. 

Men alt dette avhenger av steg én. At jeg får rusbehandling. Jeg har langt bedre forutsetninger til å klare det nå enn i 2018 på Fossum da jeg var et ordentlig følelsesmessig kaos. Men jeg har forandret meg, og jeg kan klare det hvis dere ser at det er egentlig ikke så komplisert. Det som skaper mine problemer nå er rusen og det hindrer meg i å komme videre i livet og det hindrer meg i å fortsette egen utvikling som må til for å nå alle målene mine. At mine gutter til slutt får meg tilbake. Mentalt sett er jeg friskere enn på flere år, men jeg ruser meg så hardt at jeg kommer ikke til å leve så lenge tror jeg. 

Det er store mengder alkohol og når jeg i snitt tar amfetamin en gang i måneden så bruker jeg sprøyter. Har allerede hatt et illebefinnende i forbindelse med det, så jeg føler det haster å få hjelp med dette. 

For å vise motivasjon skal jeg jobbe hardt med å begynne å redusere mengden alkohol og amfetamin fram til innleggelse hvis jeg får det. Hittill har bruken bare økt. 

Noe sånt. Jeg må lese nøyaktig begrunnelse først og da blir det sikkert en del redigering, men dette er i hvert fall noe av det jeg tenker å skrive. Er det okei? 

Burde jeg skeive noe om hva jeg forventer av egeninnsats? Siden jeg vet lite om stedet så blir det jo å følge rutiner, delta aktivt i grupper og være forberedt til de individuelle timene med behandler, ha en positiv innstilling også de dagene motivasjonen skranter, ta opp utfordringer i gruppe og jobbe med eget tankemønster hver dag. Jobbe målrettet mtp å forberede livet hjemme og legge tilrette for at det blir et rusfritt miljø. Ikke være en som prater om rus utenfor gruppe (mange på Fossum gjorde dette). Mest av alt holde fokus på målene mine de dagene det er ekstra vanskelig. 

Mulig det må formuleres helt annerledes når jeg får den skriftlige begrunnelsen. Men hva ville du tenkt om du fikk noe slikt i forbindelse med en klage kupton? Ville du tenkt det bare var bullshit og kun skrevet for å få plass? Eller ville du tenkt at det kanskje var riktig med behandling likevel sett i lys at all ustabil adferden skjer under rus slik at får en bort rusen vil sannsynligvis siste rest av symptomer på borderline forsvinne. 

Glitter skrev (6 timer siden):

Sykdomsbildet mitt kan være komplisert, men jeg som person er ikke det og jeg er mye friskere. 

Forskjell på fortid og nåtid..

Verden er kompleks og det er fint, tar bare litt lengre tid å forstå. 

Komplisert, det kommer vel an på hvem man møter på. Jeg mener dyr og en del natur framstår noe enklere for enkelte og ofte den beste hjelpen man kan finne i seg selv. Du slipper å søke og vente på rare svar. Samtidig skjønner jeg at det vante er det trygge og vi trenger liv og mennesker rundt oss. 

cathlin skrev (7 timer siden):

Verden er kompleks og det er fint, tar bare litt lengre tid å forstå. 

Komplisert, det kommer vel an på hvem man møter på. Jeg mener dyr og en del natur framstår noe enklere for enkelte og ofte den beste hjelpen man kan finne i seg selv. Du slipper å søke og vente på rare svar. Samtidig skjønner jeg at det vante er det trygge og vi trenger liv og mennesker rundt oss. 

Jeg synes også dyr er enklere å forholde seg til. Jeg håper jeg får rusbehandling slik at jeg kommer dit at jeg får muligheten til å kjøpe hund. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...