Gå til innhold

Jeg var livredd sier Bjørnar Moxnes.

Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (29 minutter siden):

Hadde han sagt hva han hadde gjort og vært ærlig, ville det ikke kommet så mye kritikk. Folk skjønner at noen kan ha problemer som fører til irrasjonelle handlinger.

Når han derimot lyver og lurer mennesker som skal ha tillit til ham, så blir alt straks verre. Det er utrolig at du ikke ser dette, og også at du unnskylder med verdien på gjenstanden. 

Men han har jo åpenbart klart å overbevise noen om at han var i en slags offerrollen her.

Manipulasjon- det er det han driver med. Skulle nesten tro at noen så det langt bedre enn andre...

Jeg unnskylder ham ikke, men synes det har vært nok mas om saken nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (9 timer siden):

Hadde han sagt hva han hadde gjort og vært ærlig, ville det ikke kommet så mye kritikk. Folk skjønner at noen kan ha problemer som fører til irrasjonelle handlinger.

Når han derimot lyver og lurer mennesker som skal ha tillit til ham, så blir alt straks verre. Det er utrolig at du ikke ser dette, og også at du unnskylder med verdien på gjenstanden. 

Men han har jo åpenbart klart å overbevise noen om at han var i en slags offerrollen her.

Manipulasjon- det er det han driver med. Skulle nesten tro at noen så det langt bedre enn andre...

Det er ikke bare et spørsmål om han er skyldig.

Det normale ved butikktyveri er at det behandles veldig diskret. Man skjermer tyven litt. Man viser ikke ansiktet deres i avisa. Venner, familie og arbeidsgiver får ikke vite om det. Man har en viss omsorg for kriminelle også.

Jeg synes at velgerne har rett til å vite at en partileder har stjålet i butikken. Samtidig enig med @frosken i at man kan holde igjen litt.

For eksempel synes jeg generelt at pressen kan slutte helt å pushe på med spørsmålet "vil du trekke deg?" straks noen er ute og kjører. Det er en sak mellom Moxnes og Rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 timer siden):

Det er ikke bare et spørsmål om han er skyldig.

Det normale ved butikktyveri er at det behandles veldig diskret. Man skjermer tyven litt. Man viser ikke ansiktet deres i avisa. Venner, familie og arbeidsgiver får ikke vite om det. Man har en viss omsorg for kriminelle også.

Jeg synes at velgerne har rett til å vite at en partileder har stjålet i butikken. Samtidig enig med @frosken i at man kan holde igjen litt.

For eksempel synes jeg generelt at pressen kan slutte helt å pushe på med spørsmålet "vil du trekke deg?" straks noen er ute og kjører. Det er en sak mellom Moxnes og Rødt.

Vi har faktisk rett til å vite slike ting om politikerne  siden vi velger dem. Det stilles litt andre krav og forventninger til mennesker i visse posisjoner. Skal de formidle moral og vedta lover mens de selv gjør helt andre ting og bryter lovene selv?  

Jeg syns det er bare nedslående at folk begynner å forsvare og ha medfølelse med i den grad at de mener dette ikke burde vært kjent. Ja, jeg kan fint ha medfølelse med ham, litt avhengig av hva som er problemet hans. Det er ikke han som privatperson jeg kritiserer, men han som politiker som har vært av de mest moralsk indignerte over andre han har angrepet .

Vi kan ikke slutte å forvente troverdighet. Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 time siden):

Er det noen her som har moxet noe? Fortell gjerne.

Jeg har rotet med meg en pose klementiner gjennom kassen og glemt å legge den på båndet, men oppdaget det jo da jeg skulle pakke resten i pose og sa fra selvfølgelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (19 timer siden):

Jeg unnskylder ham ikke, men synes det har vært nok mas om saken nå.

Det er Moxnes som drar dette ut. Gang på gang. Han er ikke noe offer her altså. Og det provoserer meg at han legger opp til at folk skal synes syns på ham.

Livredd? Angst? At han er surrete stakkars? 

Jeg får nok at politikere som manipulerer. Som gjør at folk får tvil og er redde for å si fra. De selv både angriper og kritiserer, ofte, mye og hardt. 

Og når de selv blir ferska på lovbrudd så manipulerer de og fraskriver seg ansvar ved å unnlate og fortelle sannheten. Det er helt tragisk at folk ikke ser hva som skjer. Jeg blir desillusjonert noen ganger. Litt tiltro til egen intelligens og dømmekraft bør folk ha. Og ikke minst bør politikerne ha det...

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Og når de selv blir ferska på lovbrudd så manipulerer de og fraskriver seg ansvar ved å unnlate og fortelle sannheten. Det er helt tragisk at folk ikke ser hva som skjer. Jeg blir desillusjonert noen ganger. Litt tiltro til egen intelligens og dømmekraft bør folk ha. Og ikke minst bør politikerne ha det...

Helt enig. Her har han hatt et hav av muligheter til å gjøre noe annerledes. Han kunne latt være å stjele i utgangspunktet, angret seg underveis, ikke puttet de i bagasjen, ikke prøvd å vri seg unna når han ble tatt, og han kunne vært ærlig når saken sprakk i media. Uansett om han er kleptoman, spenningssøkende, psykisk-et-eller-annet som gjorde at han stjal brillene, eller bare føler seg hevet over samfunnets normer fordi makten og æren ved å være partileder har gått til hodet på ham, så kunne han sagt sannheten når nyheten sprakk. I stedet forsøkte han å skape sympati og appellere til folks usikkerhet ved å lyve. Det er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Og nå er han sykemeldt gitt... Dakar.

Det er jo det vanlige det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det er jo det vanlige det. 

Jepp, snodig så lett det er for politikere å få en sykemelding når noe går dem imot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er han sykemeldt gitt... Dakar.

Jeg reagerer også alltid på at politikere bruker sykemelding til å gjemme seg bort.

Søk permisjon uten lønn, eller be om å bli skjermet fra visse oppgaver. Det er ikke sykdom å få kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, snodig så lett det er for politikere å få en sykemelding når noe går dem imot...

Snodig ja. Og det vekker nok også mer medfølelse hos visse mennesker 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (2 timer siden):

Det er Moxnes som drar dette ut. Gang på gang. Han er ikke noe offer her altså. Og det provoserer meg at han legger opp til at folk skal synes syns på ham.

Livredd? Angst? At han er surrete stakkars? 

Jeg får nok at politikere som manipulerer. Som gjør at folk får tvil og er redde for å si fra. De selv både angriper og kritiserer, ofte, mye og hardt. 

Verken Moxnes eller mediene er spesielt uskyldige, men det går an å ha motforestillinger mot dette mediekjøret uten å verken forsvare eller synes synd på Moxnes. Jeg er prinsipielt mot offentlig gapestokk, og slik jeg ser det så er informasjonsbehovet om denne saken dekket for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (4 minutter siden):

Verken Moxnes eller mediene er spesielt uskyldige, men det går an å ha motforestillinger mot dette mediekjøret uten å verken forsvare eller synes synd på Moxnes. Jeg er prinsipielt mot offentlig gapestokk, og slik jeg ser det så er informasjonsbehovet om denne saken dekket for lengst. 

Det har ikke vært noen offentlig gapestokk. Alle sine syn har kommet frem, og media har vært saklige. Det er helt naturlig at det blir omtalt og også diskutert. Det er ikke noen gapestokk! Det er en naturlig konsekvens. Og jeg tror Moxnes også skjønner akkurat det veldig godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Det har ikke vært noen offentlig gapestokk. Alle sine syn har kommet frem, og media har vært saklige. Det er helt naturlig at det blir omtalt og også diskutert. Det er ikke noen gapestokk! Det er en naturlig konsekvens. Og jeg tror Moxnes også skjønner akkurat det veldig godt! 

Når omfanget og mediepresset blir så stort, så kan det sammenlignes med offentlig gapestokk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (11 minutter siden):

Når omfanget og mediepresset blir så stort, så kan det sammenlignes med offentlig gapestokk. 

Javel, da er vi uenige. Og forøvrig hadde Moxnes helt fint kunne unngå dette. Så lenge har han vært offentlig person at han godt vet hvordan media fungerer, og i Norge er de snille! Veldig snille også. Uansett har han dratt ut dette selv ved å juge gang på gang. 

Så gapestokk blir veldig feil å bruke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyhetene på TV2 har sett opptaket av Moxnes. Der beskrives det at han puttet solbrillene kjapt i lommen og gikk ut.

Så er er vel saken grei, Moxnes må gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Javel, da er vi uenige. Og forøvrig hadde Moxnes helt fint kunne unngå dette. Så lenge har han vært offentlig person at han godt vet hvordan media fungerer, og i Norge er de snille! Veldig snille også. Uansett har han dratt ut dette selv ved å juge gang på gang. 

Så gapestokk blir veldig feil å bruke her.

Ja, vi er uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Høyst sannsynlig at dette var gjort med overlegg fra begynnelsen av: https://tv.vg.no/video/269169/se-video-her-stjeler-han-brillene?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos2&utm_medium=dre-64a3265cb4b84d1733df0399

Dårlig timing av Rødt å si at de har full tillit til ham like før videoen ble sluppet, VG timet det nok til det fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...