Gå til innhold

Dere med kjennskap til ryggproblemer


 cilie

Anbefalte innlegg

Ja, da var det min tur til å spørre om råd ved ryggsmerter. Det er helt nede mest på en side og gjør tidvis fryktelige strålende smerter også ned i beinet. Kommer ved skifte til oppreist stilling, ta opp noe fra gulvet osv. Det virker som det bedres ved bevegelse, verst morgen.

Det samme (bare mindre vondt) skjedde for noen somre siden og så har det kommet nå og da, muligens ved trening el sandalgåing. Da viste MR ingen prolaps, men nerver som klemte litt. 
 

Spm er: Kan dette utelukkende komme av sandalgåing? Jeg lever i sandaler fra mai - sept. Jeg har nå etter det ble verre også begynt på treningssenteret igjen.
Bør det behandles? Jeg håper det skal gi seg av seg selv, men det er såpass vondt at jeg gjerne vil lage litt lyd når jeg feks skal opp fra spesielle stillinger. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vel ikke blant dem med mye greie på rygg, men litt erfaring har jeg, og jeg har klokketro på naprapat og kiropraktor. Kan ikke skade å bestille en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (2 timer siden):

Ja, da var det min tur til å spørre om råd ved ryggsmerter. Det er helt nede mest på en side og gjør tidvis fryktelige strålende smerter også ned i beinet. Kommer ved skifte til oppreist stilling, ta opp noe fra gulvet osv. Det virker som det bedres ved bevegelse, verst morgen.

Det samme (bare mindre vondt) skjedde for noen somre siden og så har det kommet nå og da, muligens ved trening el sandalgåing. Da viste MR ingen prolaps, men nerver som klemte litt. 
 

Spm er: Kan dette utelukkende komme av sandalgåing? Jeg lever i sandaler fra mai - sept. Jeg har nå etter det ble verre også begynt på treningssenteret igjen.
Bør det behandles? Jeg håper det skal gi seg av seg selv, men det er såpass vondt at jeg gjerne vil lage litt lyd når jeg feks skal opp fra spesielle stillinger. 

Høres veldig ut som isjias. Les litt om det og se om du kjenner deg igjen. Lite å gjøre med, som regel går det over av seg selv i løpet av 1-3 mnd... Jeg var knapt gangbar en god stund da jeg hadde det, for plutselig å våkne og være sprek som en fjellgeit! Men kontakt legen for sikker diagnose om du er engstelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fikk isjas, såpass kraftig at hun var sengeliggende i to-tre uker. Hun fikk god hjelp av å gå til kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (4 timer siden):

Ja, da var det min tur til å spørre om råd ved ryggsmerter. Det er helt nede mest på en side og gjør tidvis fryktelige strålende smerter også ned i beinet. Kommer ved skifte til oppreist stilling, ta opp noe fra gulvet osv. Det virker som det bedres ved bevegelse, verst morgen.

Det samme (bare mindre vondt) skjedde for noen somre siden og så har det kommet nå og da, muligens ved trening el sandalgåing. Da viste MR ingen prolaps, men nerver som klemte litt. 
 

Spm er: Kan dette utelukkende komme av sandalgåing? Jeg lever i sandaler fra mai - sept. Jeg har nå etter det ble verre også begynt på treningssenteret igjen.
Bør det behandles? Jeg håper det skal gi seg av seg selv, men det er såpass vondt at jeg gjerne vil lage litt lyd når jeg feks skal opp fra spesielle stillinger. 

I utgangspunktet er det ingen grunn til å oppsøke en behandler. Det generelle rådet er å være i aktivitet og ikke ta altfor mye hensyn til ryggen. Det ligger mye informasjon om gode øvelser for ryggen på nett. Et eksempel på dette er Hjemmeøvelser for prolaps | Ullevål Kiropraktorklinikk (ullevalkiropraktor.no)  De første øvelsene bygger på en teori utviklet av McKenzie; du avlaster ryggen gjennom å svaie ryggen sterkt, da reduseres trykket inne i mellomvirvelskivene.

God bedring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan prøve Naproxen (den blå pakningen) og Paracet, det kan hjelpe, da slapper musklene av. 

Endret av mrxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd! Jeg har merket fint lite utover dagen i dag, så foreløpig virker det som det er på begynnelsen av dagen ved bevegelse opp i stå-stilling, men deretter går det seg til. Jeg har gått med ordentlige joggesko siste par dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Ryggen merkes fortsatt og nå har det oppstått et problem til. Jeg har riktig nok hatt vondt i det ene håndleddet «ala ryggen» - verst morgen og noen bevegelser en drøy uke, men det har vært helt levelig. I går kveld gikk det over til konstant syk verking. Det gjør plagsomt vondt. Sånn at jeg blir grinete. Hvis jeg trykker på ett punkt i nærheten av kulen på yttersiden, er det som å få støt. Jeg har ferie, hadde akkurat kommet i gang med trening, men nå går dette utover alt, inkl søvn, og jeg blir bekymret for om jeg har blitt «revmatisk.» Det frister lite å gå til fastlege med nok noen diffuse problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstant sy k verking som er plagsomt vondt anser jeg ikke som diffuse problemer. Jeg synes du skal gå til fastlegen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Hei!

Ryggen merkes fortsatt og nå har det oppstått et problem til. Jeg har riktig nok hatt vondt i det ene håndleddet «ala ryggen» - verst morgen og noen bevegelser en drøy uke, men det har vært helt levelig. I går kveld gikk det over til konstant syk verking. Det gjør plagsomt vondt. Sånn at jeg blir grinete. Hvis jeg trykker på ett punkt i nærheten av kulen på yttersiden, er det som å få støt. Jeg har ferie, hadde akkurat kommet i gang med trening, men nå går dette utover alt, inkl søvn, og jeg blir bekymret for om jeg har blitt «revmatisk.» Det frister lite å gå til fastlege med nok noen diffuse problemer. 

Kom deg til legen, dette er ikke bare noe diffust. Kan være en nerve i klem eller en betennelse kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (2 timer siden):

Hei!

Ryggen merkes fortsatt og nå har det oppstått et problem til. Jeg har riktig nok hatt vondt i det ene håndleddet «ala ryggen» - verst morgen og noen bevegelser en drøy uke, men det har vært helt levelig. I går kveld gikk det over til konstant syk verking. Det gjør plagsomt vondt. Sånn at jeg blir grinete. Hvis jeg trykker på ett punkt i nærheten av kulen på yttersiden, er det som å få støt. Jeg har ferie, hadde akkurat kommet i gang med trening, men nå går dette utover alt, inkl søvn, og jeg blir bekymret for om jeg har blitt «revmatisk.» Det frister lite å gå til fastlege med nok noen diffuse problemer. 

Dette er vel ikke noen diffuse problemer? Synes du med god samvittighet kan dra til fastlegen med dette.  God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (På 12.7.2023 den 7.37):

Konstant sy k verking som er plagsomt vondt anser jeg ikke som diffuse problemer. Jeg synes du skal gå til fastlegen. :)

 

Lillemus skrev (På 12.7.2023 den 9.19):

Kom deg til legen, dette er ikke bare noe diffust. Kan være en nerve i klem eller en betennelse kanskje.

 

emilie321 skrev (På 12.7.2023 den 9.39):

Dette er vel ikke noen diffuse problemer? Synes du med god samvittighet kan dra til fastlegen med dette.  God bedring!

Skulle hørt på dere, for nå går hele ferien rett i d… pga smerter. Håndleddet ble fort bedre, men korsryggen er helt forferdelig. I går og i natt har hver minste bevegelse vært smertefull. Jeg er stiv, og det er nesten umulig å snu seg i senga, reise meg opp, bøye meg ned uten å ynke meg. Jeg vet bare ikke hva legen(som har ferie og lange ventelister) kan gjøre annet enn hva som står på nettet; gå rolige turer, Paracet(?!) og ev fysioterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilie skrev (7 minutter siden):

 

 

Skulle hørt på dere, for nå går hele ferien rett i d… pga smerter. Håndleddet ble fort bedre, men korsryggen er helt forferdelig. I går og i natt har hver minste bevegelse vært smertefull. Jeg er stiv, og det er nesten umulig å snu seg i senga, reise meg opp, bøye meg ned uten å ynke meg. Jeg vet bare ikke hva legen(som har ferie og lange ventelister) kan gjøre annet enn hva som står på nettet; gå rolige turer, Paracet(?!) og ev fysioterapi. 

Jeg tror du har rett i at legen ikke har noe å tilføre akkurat nå. 

Har du prøvd å smertelindre ved å ise ned ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (15 minutter siden):

 

 

Skulle hørt på dere, for nå går hele ferien rett i d… pga smerter. Håndleddet ble fort bedre, men korsryggen er helt forferdelig. I går og i natt har hver minste bevegelse vært smertefull. Jeg er stiv, og det er nesten umulig å snu seg i senga, reise meg opp, bøye meg ned uten å ynke meg. Jeg vet bare ikke hva legen(som har ferie og lange ventelister) kan gjøre annet enn hva som står på nettet; gå rolige turer, Paracet(?!) og ev fysioterapi. 

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke oppsøkte kiropraktor eller naprapat. Finnes steder o Oslo du får time på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (48 minutter siden):

Skulle hørt på dere, for nå går hele ferien rett i d… pga smerter. Håndleddet ble fort bedre, men korsryggen er helt forferdelig. I går og i natt har hver minste bevegelse vært smertefull. Jeg er stiv, og det er nesten umulig å snu seg i senga, reise meg opp, bøye meg ned uten å ynke meg. Jeg vet bare ikke hva legen(som har ferie og lange ventelister) kan gjøre annet enn hva som står på nettet; gå rolige turer, Paracet(?!) og ev fysioterapi. 

Enig med Ekstra her - sjekk om det er en kiropraktor i nærheten som har ledig time i dag eller i morgen - der får man ofte time veldig raskt, det koster en del, men det er vel bedre enn å få hele ferien ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

 

 

Skulle hørt på dere, for nå går hele ferien rett i d… pga smerter. Håndleddet ble fort bedre, men korsryggen er helt forferdelig. I går og i natt har hver minste bevegelse vært smertefull. Jeg er stiv, og det er nesten umulig å snu seg i senga, reise meg opp, bøye meg ned uten å ynke meg. Jeg vet bare ikke hva legen(som har ferie og lange ventelister) kan gjøre annet enn hva som står på nettet; gå rolige turer, Paracet(?!) og ev fysioterapi. 

Jeg iset ned konstant...det lindret noe. Brukte kjøleelementer med et tynt håndkle rundt. Husk å ta paracet jevnt og ikke bare når det gjør mest vondt, da virker de best.  Beveg deg det du greier. Riktig god bedring.

Jeg skrev konstant, men iset ned 20min og så ventet jeg ca 30-40min.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Måtte finne fram denne siden igjen etter en natt hvor det å snu seg er helt grusomt. Så vondt helt nederst til høyre. En pine å snu seg, bøye seg osv. Den akutte smerten avtar når jeg først har kommet i en oppreist eller god liggende stilling. Men voldsomt vondt og gruer meg til å reise meg opp. Sånn «au au au» i det bevegelsen utføres. 

Igjen i ferien. (Allltid noe i feriene her)

Jeg måket snø for noen dager siden, men trodde ikke smertene ville komme flere dager senere? Eller kan det trigges av mye usunn mat? Stress når det endelig er ferie? Trampet rundt i butikker m feil sko? 

Får prøve å bevege meg eller ise ned, selv om en smertestillende hadde vært deilig nå… 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stråler ned i foten og merker at jeg belaster alt annet i kroppen og. Prøvd å ise nå, men hjelper ikke. En j smerte. Umulig å ligge godt noe sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Ja, det stråler ned i foten og merker at jeg belaster alt annet i kroppen og. Prøvd å ise nå, men hjelper ikke. En j smerte. Umulig å ligge godt noe sted. 

Isjias? Du kan sikkert få noe smertestillende hos legen om det er isjias, men det må bare gå over av seg selv, kan ta noen mnd i verste fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...