Gå til innhold

Dere med kjennskap til ryggproblemer


 cilie

Anbefalte innlegg

cilie skrev (2 timer siden):

Måtte finne fram denne siden igjen etter en natt hvor det å snu seg er helt grusomt. Så vondt helt nederst til høyre. En pine å snu seg, bøye seg osv. Den akutte smerten avtar når jeg først har kommet i en oppreist eller god liggende stilling. Men voldsomt vondt og gruer meg til å reise meg opp. Sånn «au au au» i det bevegelsen utføres. 

Igjen i ferien. (Allltid noe i feriene her)

Jeg måket snø for noen dager siden, men trodde ikke smertene ville komme flere dager senere? Eller kan det trigges av mye usunn mat? Stress når det endelig er ferie? Trampet rundt i butikker m feil sko? 

Får prøve å bevege meg eller ise ned, selv om en smertestillende hadde vært deilig nå… 

 

cilie skrev (2 timer siden):

Ja, det stråler ned i foten og merker at jeg belaster alt annet i kroppen og. Prøvd å ise nå, men hjelper ikke. En j smerte. Umulig å ligge godt noe sted. 

Men har du virkelig ennå ikke oppsøkt noen behandler for dette? Er vel da ikke noe vits i å ennå en gang foreslå at du ringer og bestiller time hos f eks Klinikk for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstra skrev (1 time siden):

 

Men har du virkelig ennå ikke oppsøkt noen behandler for dette? Er vel da ikke noe vits i å ennå en gang foreslå at du ringer og bestiller time hos f eks Klinikk for alle.

Jeg lot det gå sin gang i sommer og så har det vært greit etter det. Har hatt nok m jobb og andre helse-utfordringer, så orket ikke ta tak i det når det tilsynelatende var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (4 timer siden):

Måtte finne fram denne siden igjen etter en natt hvor det å snu seg er helt grusomt. Så vondt helt nederst til høyre. En pine å snu seg, bøye seg osv. Den akutte smerten avtar når jeg først har kommet i en oppreist eller god liggende stilling. Men voldsomt vondt og gruer meg til å reise meg opp. Sånn «au au au» i det bevegelsen utføres. 

Igjen i ferien. (Allltid noe i feriene her)

Jeg måket snø for noen dager siden, men trodde ikke smertene ville komme flere dager senere? Eller kan det trigges av mye usunn mat? Stress når det endelig er ferie? Trampet rundt i butikker m feil sko? 

Får prøve å bevege meg eller ise ned, selv om en smertestillende hadde vært deilig nå… 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (28 minutter siden):

 

Tusen takk! Skal prøve øvelse en og tre. To ser foreløpig litt heftig ut. Har iset ned uten at det hjalp noe, men skal prøve mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (29 minutter siden):

Tusen takk! Skal prøve øvelse en og tre. To ser foreløpig litt heftig ut. Har iset ned uten at det hjalp noe, men skal prøve mer.

Den liggende øvelsen kan også gjøres i senga. Dvs. at man bare ruller over på maven og så bruker armene til å lirke seg litt opp i svai. Da jeg lærte øvelsen, så fikk jeg beskjed om å starte med å bare ligge litt på magen. 

God bedring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (17 minutter siden):

Den liggende øvelsen kan også gjøres i senga. Dvs. at man bare ruller over på maven og så bruker armene til å lirke seg litt opp i svai. Da jeg lærte øvelsen, så fikk jeg beskjed om å starte med å bare ligge litt på magen. 

God bedring:-)

Tusen takk :) Det høres lurt ut, ja. 
Når vet man at dette er noe som må sees på av lege? Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å eksistere i lengden slik uten smertelindring. Jeg mener det ga seg mer da jeg først hadde «kommet i gang» sist. Nå kjenner jeg det i lysken og. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilie skrev (14 minutter siden):

Tusen takk :) Det høres lurt ut, ja. 
Når vet man at dette er noe som må sees på av lege? Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å eksistere i lengden slik uten smertelindring. Jeg mener det ga seg mer da jeg først hadde «kommet i gang» sist. Nå kjenner jeg det i lysken og. 

Eneste grunn til akutthenvendelse til lege, er blærelammelse. Viktig å vite at dersom man får problemer med vannlatning, så må legevakt kontaktes umiddelbart. Ved blærelammelse må man opereres innen noen timer for å unngå varige problemer. Dersom du mister følelsen i bena eller evt. lammelser, må du også kontakte lege, men det haster litt mindre enn med vannlatningsproblemer.

Når det gjelder smerter, så vil det som regel gå seg til av seg selv 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (33 minutter siden):

Eneste grunn til akutthenvendelse til lege, er blærelammelse. Viktig å vite at dersom man får problemer med vannlatning, så må legevakt kontaktes umiddelbart. Ved blærelammelse må man opereres innen noen timer for å unngå varige problemer. Dersom du mister følelsen i bena eller evt. lammelser, må du også kontakte lege, men det haster litt mindre enn med vannlatningsproblemer.

Når det gjelder smerter, så vil det som regel gå seg til av seg selv 🙂 

Tusen takk for informerende svar🙏 Har fått lagt meg litt på sofaen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring,  Cilie ❤️

Jeg hadde noen dager med alutt ryggvondt i sommer (selvsagt akkurat da vi fikk sommergjester...). Jeg stod mye på alle fire og krummet/svaiet ryggen forsiktig. I tillegg gjorde den ene gjesten et grep på meg (en slags vridning) som gjorde at det slapp taket noe. Men husker ikke akkurat hva han gjorde 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (8 timer siden):

God bedring,  Cilie ❤️

Jeg hadde noen dager med alutt ryggvondt i sommer (selvsagt akkurat da vi fikk sommergjester...). Jeg stod mye på alle fire og krummet/svaiet ryggen forsiktig. I tillegg gjorde den ene gjesten et grep på meg (en slags vridning) som gjorde at det slapp taket noe. Men husker ikke akkurat hva han gjorde 😳

Takk for det🙏 Kjenner jeg blir mørk til sinns av dette. Jeg trenger så sårt disse feriedagene, men nå kjennes det ut som denne dagen går til immobilitet og smerter og😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (12 timer siden):

Takk for det🙏 Kjenner jeg blir mørk til sinns av dette. Jeg trenger så sårt disse feriedagene, men nå kjennes det ut som denne dagen går til immobilitet og smerter og😞

Føler med deg. Skjønner godt at du blir mørk til til sinns av dette, for det er vondt og kan virke håpløst. Men... det går vanligvis over, trøst deg med det. Ønsker deg riktig god bedring, cilie🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Føler med deg. Skjønner godt at du blir mørk til til sinns av dette, for det er vondt og kan virke håpløst. Men... det går vanligvis over, trøst deg med det. Ønsker deg riktig god bedring, cilie🌹

Tusen takk🙏 Vet du dessverre har erfaring av langt verre kaliber. Hvordan går det med deg?

Jeg har bare vært inne i dag og i ettermiddag føles det bedre. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (3 minutter siden):

Tusen takk🙏 Vet du dessverre har erfaring av langt verre kaliber. Hvordan går det med deg?

Jeg har bare vært inne i dag og i ettermiddag føles det bedre. 

Så bra at du føler deg bedre 👏

Det går mye bedre, men er dessverre ikke helt bra ennå. Når jeg har fått ordnet noe annet som har oppstått, så må jeg få begynt med opptrening. Akkurat nå så venter jeg bare på at januar skal være over (skal legges inn på ahus i januar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (7 timer siden):

Så bra at du føler deg bedre 👏

Det går mye bedre, men er dessverre ikke helt bra ennå. Når jeg har fått ordnet noe annet som har oppstått, så må jeg få begynt med opptrening. Akkurat nå så venter jeg bare på at januar skal være over (skal legges inn på ahus i januar)

Uff da, mye på en gang. Håper det du skal går bra! 

Jeg tenker også jeg må trene meg opp. Det virker bare som rygg-greiene gjerne oppstår nettopp når jeg trener. Eller så utgår treningen og det blir for sjelden fordi jeg føler meg helt utarmet av for lite søvn. Som nå. Våknet før 03. Dvs maks 3 timer søvn. Så nå har jeg hatt 3 timer til «å rote i tankene» og konklusjonen er at jeg skjønner ikke hvordan jeg skal orke jobb på nyåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Here we go again. Skikkelig vondt i korsryggen. Har vært vanvittig stiv i nakken en stund, prøvd å legge på varme om kvelden. Så gjorde jeg litt uvant «husarbeid» i går og nå er det så vondt å reise seg opp osv osv igjen. Gikk en liten tur i ulendt svaberg-terreng, men problematisk å løfte meg opp når et bein står høyere og «skal få med resten av kroppen.»  Best å gå ganske flatt framover uten å måtte løfte beina for høyt. Skal gjøre de anbefalte øvelsene fra @frosken

Det jeg lurer på nå når dette har skjedd igjen: Bør dette behandles på noen måte? Eller må man regne med slike plager av og til og at det bare går over av seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
cilie skrev (7 minutter siden):

Here we go again. Skikkelig vondt i korsryggen. Har vært vanvittig stiv i nakken en stund, prøvd å legge på varme om kvelden. Så gjorde jeg litt uvant «husarbeid» i går og nå er det så vondt å reise seg opp osv osv igjen. Gikk en liten tur i ulendt svaberg-terreng, men problematisk å løfte meg opp når et bein står høyere og «skal få med resten av kroppen.»  Best å gå ganske flatt framover uten å måtte løfte beina for høyt. Skal gjøre de anbefalte øvelsene fra @frosken

Det jeg lurer på nå når dette har skjedd igjen: Bør dette behandles på noen måte? Eller må man regne med slike plager av og til og at det bare går over av seg selv? 

Jeg ville nok ha tatt en tur til en fysioterapeut eller manuellterapeut. Når ting roer seg her i gården, så har jeg også tenkt å oppsøke en manuellterapeut. Sliter fortsatt med ryggen, selvom den er langt fra så dårlig som den var.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygg01.thumb.jpg.d2a371dc1066cc20bb26e1f468e8b501.jpgRygg02.thumb.jpg.86282d0eb1e51d317c089fe8b66f1fe0.jpgRygg03.thumb.jpg.37810c141c0824898c8ed71aa5b00c0b.jpg

Bruker noe lignende som de på bildene ovenfor av og til som lindring og støtte når det trengs. De selger på apoteker bl.a.

Du kan søke på ryggbelte/ryggstøtte/støtteprodukter for å se om du vil.

God bedring💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
farløs skrev (5 minutter siden):

Rygg01.thumb.jpg.d2a371dc1066cc20bb26e1f468e8b501.jpgRygg02.thumb.jpg.86282d0eb1e51d317c089fe8b66f1fe0.jpgRygg03.thumb.jpg.37810c141c0824898c8ed71aa5b00c0b.jpg

Bruker noe lignende som de på bildene ovenfor av og til som lindring og støtte når det trengs. De selger på apoteker bl.a.

Du kan søke på ryggbelte/ryggstøtte/støtteprodukter for å se om du vil.

God bedring💐

Det er ikke anbefalt da det svekker ryggmusklene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke anbefalt da det svekker ryggmusklene. 

Åh.. det visste jeg ikke.

Men nå mente jeg ikke hver dag, kun til lindring eller støtte når det skulle være ekstra. Det er da jeg bruker sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
farløs skrev (3 minutter siden):

Åh.. det visste jeg ikke.

Men nå mente jeg ikke hver dag, kun til lindring eller støtte når det skulle være ekstra. Det er da jeg bruker sånt.

Jeg har iallefall fått streng beskjed om at jeg ikke bør bruke den. Da er det mye mer effektivt å trene opp ryggmusklaturen, da vil de virke støttende for ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...