Gå til innhold

Dere med kjennskap til ryggproblemer


 cilie

Anbefalte innlegg

emilie321 skrev (13 minutter siden):

Jeg har iallefall fått streng beskjed om at jeg ikke bør bruke den. Da er det mye mer effektivt å trene opp ryggmusklaturen, da vil de virke støttende for ryggen. 

Det var bare et lite tips eller råd til det jeg skrev om over her. Hun/andre trenger ikke å høre på meg.

Vil ikke ødelegge ryggen til noen.

Endret av farløs
Feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Min anbefaling er styrketrening! Har ikke hatt vondt i ryggen etter at jeg startet med jevnlig styrketrening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 time siden):

Here we go again. Skikkelig vondt i korsryggen. Har vært vanvittig stiv i nakken en stund, prøvd å legge på varme om kvelden. Så gjorde jeg litt uvant «husarbeid» i går og nå er det så vondt å reise seg opp osv osv igjen. Gikk en liten tur i ulendt svaberg-terreng, men problematisk å løfte meg opp når et bein står høyere og «skal få med resten av kroppen.»  Best å gå ganske flatt framover uten å måtte løfte beina for høyt. Skal gjøre de anbefalte øvelsene fra @frosken

Det jeg lurer på nå når dette har skjedd igjen: Bør dette behandles på noen måte? Eller må man regne med slike plager av og til og at det bare går over av seg selv? 

Jeg var i ferd med å svare deg, men ser at jeg mener akkurat det samme som sist. 

I utgangspunktet er det ingen grunn til å oppsøke behandling ved akutte korsryggssmerter. Dersom du har like vondt etter 3-4 uker, så kan det være ok å be om hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Det er ikke anbefalt da det svekker ryggmusklene. 

Man kan alltids bruke det noen få dager ved akutte ryggsmerter - men ikke over lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg kom på nå: da jeg var i tenårene brukte jeg å bl.a jogge, da fikk jeg alltid vondt i det ene kneet i starten, så jeg begynte å ha på bandasje rundt og etter bare noen ganger med det på så kunne jeg jogge uten bandasjen rundt kneet uten smerter. Tror jeg fikk styrket noe med kneet med litt støtte først. Dette gjorde jeg flere ganger senere da det ble lengre opphold med joggingen og den knesmerten kom tilbake. Tenker hvis man er veldig utrent eller har noe annet mindre vanlige greier så kan det kanskje være godt med litt støtte i starten? Har også samme erfaring med ryggen min, og andre ledd. 

Endret av farløs
Rettet litt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Styrketrening fungerer til å forebygge, men kanskje ikke så godt når smertene er der.  Det jeg synes fungerer best når en først har fått vondt i korsryggen er å gå på mykt underlag i fjellet/ skogen i  lett kupert terreng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sagt det før, og vil  si det igjen:

Jeg har stor tro på akutt behandling hos naprapat eller kiropraktor. Dette følges opp av lette gåturer og forsiktig tøying. Så bør man be behandler opplyse om hvilke hvilke styrke- og/eller strekkøvelser man må gjøre for å forebygge. Har hatt lignende problemer selv, men holder dem i sjakk ved å trene styrke og daglig tøying, da nettopp øvelsene min behandler anbefalte.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Skal lese mer etter jobb. Virker litt bedre i dag enn i går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så ubehag også i den ene lysken. Er det vanlig? Det verker og merkes godt der om jeg skal gjøre noe. Og føles som jeg ikke helt får tømt blæren. Døden for ryggen fortsatt å feks dra på en hold inn strømpebukse. Jeg reiser bort natt til torsdag, så dette kom ubeleilig. Har derfor ikke hatt tid til å lete i jungelen etter kiropraktor, ei har jeg lyst til å kle av meg for å si det rett ut. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (11 minutter siden):

Jeg har så ubehag også i den ene lysken. Er det vanlig? Det verker og merkes godt der om jeg skal gjøre noe. Og føles som jeg ikke helt får tømt blæren. Døden for ryggen fortsatt å feks dra på en hold inn strømpebukse. Jeg reiser bort natt til torsdag, så dette kom ubeleilig. Har derfor ikke hatt tid til å lete i jungelen etter kiropraktor, ei har jeg lyst til å kle av meg for å si det rett ut. 

Jeg synes du skal konferere med fastlegen din dersom blærefunksjonen er påvirket. 

Etter min oppfatning kan det være en fordel at du ikke oppsøker en kiropraktor i nåværende situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
cilie skrev (24 minutter siden):

Jeg har så ubehag også i den ene lysken. Er det vanlig? Det verker og merkes godt der om jeg skal gjøre noe. Og føles som jeg ikke helt får tømt blæren. Døden for ryggen fortsatt å feks dra på en hold inn strømpebukse. Jeg reiser bort natt til torsdag, så dette kom ubeleilig. Har derfor ikke hatt tid til å lete i jungelen etter kiropraktor, ei har jeg lyst til å kle av meg for å si det rett ut. 

Nå synes jeg du skal få en hastetime hos fastlegen. Det kan være en nerve i ryggen som klemmes. Det med blærefunksjon var et av sjekkpunktene da sønnen min slo seg kraftig i ryggen  for ca ti år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (5 timer siden):

Jeg synes du skal konferere med fastlegen din dersom blærefunksjonen er påvirket. 

Etter min oppfatning kan det være en fordel at du ikke oppsøker en kiropraktor i nåværende situasjon. 

 

påskelilje skrev (5 timer siden):

Nå synes jeg du skal få en hastetime hos fastlegen. Det kan være en nerve i ryggen som klemmes. Det med blærefunksjon var et av sjekkpunktene da sønnen min slo seg kraftig i ryggen  for ca ti år siden.

Takk igjen! Jeg har kommet meg gjennom jobb med grimaser når jeg reiser meg opp og ned. Det er mindre vondt enn sist og jeg tror blæren var sånn pga stress før jobb og vondt å sitte på toalettet. Ringer imgn om det er verre.  Burde sikkert gå meg en tur nå med gode sko, men har bare lyst til å sitte… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
cilie skrev (46 minutter siden):

 

Takk igjen! Jeg har kommet meg gjennom jobb med grimaser når jeg reiser meg opp og ned. Det er mindre vondt enn sist og jeg tror blæren var sånn pga stress før jobb og vondt å sitte på toalettet. Ringer imgn om det er verre.  Burde sikkert gå meg en tur nå med gode sko, men har bare lyst til å sitte… 

Når du har så vondt som du hadde i går, og skal reise på torsdag, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke ringer legen i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (14 timer siden):

Når du har så vondt som du hadde i går, og skal reise på torsdag, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke ringer legen i dag?

Mulig jeg burde gjort det, men har skjønt at legen ikke kan gjøre så mye. Nå har jeg hatt helt vill hjertebank og ubehag i brystet og kvalme fra 20-tiden og sovet sykt dårlig. Veldig smertefullt å snu meg og stå opp og er også kvalm ennå. Jeg blir så sykt negativ av lite søvn og at det   al l t i d  er noe gærent fra et eller annet sted. Til og med når jeg har kapitulert og begynt med sovemedisin, som ikke fungerer. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (34 minutter siden):

Mulig jeg burde gjort det, men har skjønt at legen ikke kan gjøre så mye. Nå har jeg hatt helt vill hjertebank og ubehag i brystet og kvalme fra 20-tiden og sovet sykt dårlig. Veldig smertefullt å snu meg og stå opp og er også kvalm ennå. Jeg blir så sykt negativ av lite søvn og at det   al l t i d  er noe gærent fra et eller annet sted. Til og med når jeg har kapitulert og begynt med sovemedisin, som ikke fungerer. 

Med slike symptomer hadde jeg i alle fall vurdert å ringe legevakten i natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (47 minutter siden):

Med slike symptomer hadde jeg i alle fall vurdert å ringe legevakten i natt...

Jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (2 timer siden):

Mulig jeg burde gjort det, men har skjønt at legen ikke kan gjøre så mye. Nå har jeg hatt helt vill hjertebank og ubehag i brystet og kvalme fra 20-tiden og sovet sykt dårlig. Veldig smertefullt å snu meg og stå opp og er også kvalm ennå. Jeg blir så sykt negativ av lite søvn og at det   al l t i d  er noe gærent fra et eller annet sted. Til og med når jeg har kapitulert og begynt med sovemedisin, som ikke fungerer. 

Hvis du ikke har hatt det slik tidligere, så ville jeg ha oppsøkt lege i dag. Hvis dette derimot er en kjent tilstand som tidligere er utredet, så trenger du kanskje primært å få roet ned. Det høres ut som om du trenger en timeout. 

Når det gjelder rygg, så er det jo primært blæreparese som er indikasjon for at man skal gjøre noe umiddelbart. De fleste tilfeller av akutt ryggvondt vil jo være bedre i løpet av et par uker, noe du jo har erfart tidligere. 

Hva slags reise er det du skal på? Det høres ut som om du bør vurdere å ikke dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (13 timer siden):

Med slike symptomer hadde jeg i alle fall vurdert å ringe legevakten i natt...

 

påskelilje skrev (12 timer siden):

Jeg også.

Ja, men jeg har opplevd det før, men vurderer å ta et EKG neste gang det pågår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (11 timer siden):

Hva slags reise er det du skal på? Det høres ut som om du bør vurdere å ikke dra?

Innenlands, men maaange timer i bil, som jo nå er litt uheldig. Hadde det bare vært meg, hadde jeg blitt hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (3 timer siden):

Innenlands, men maaange timer i bil, som jo nå er litt uheldig. Hadde det bare vært meg, hadde jeg blitt hjemme. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan si du er for dårlig i ryggen til en lang biltur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...