Gå til innhold

Suicidalitet og spørsmål som "Hva ville gjort livet verdt å leve for deg?"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har vert suicidale og fått spørsmål som "Hva i livet ditt skulle du ønske var annerledes?" og "Hva ville gjort livet verdt å leve for deg?" og lignende. Hva synes du om å få slike spørsmål? Og har du noen gang klart å gi ett svar? (Jeg har aldri, for for meg henger ikke alltid suicidaliteten sammen med hvordan jeg har det ellers i livet - så kan ha ett kjempefint liv men likevel ønske å dø).

Anonymkode: 815b9...6fb

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når du skriver det der får jeg følelsen av at du har et annerledes syn på hva å være suicidal er. Vil du faktisk virkelig ta livet ditt på ekte? Eller er det bare tanker innimellom om at livet er kjipt og hadde vært fint å bli borte, men du kommer ikke til å gjøre det? Fordi sistnevnte er ikke å være suicidal. Det er faktisk ganske vanlig å tenke på døden og ikke noe som er sykt. 

Anonymkode: 5997c...a9d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere som har vert suicidale og fått spørsmål som "Hva i livet ditt skulle du ønske var annerledes?" og "Hva ville gjort livet verdt å leve for deg?" og lignende. Hva synes du om å få slike spørsmål? Og har du noen gang klart å gi ett svar? (Jeg har aldri, for for meg henger ikke alltid suicidaliteten sammen med hvordan jeg har det ellers i livet - så kan ha ett kjempefint liv men likevel ønske å dø).

Jeg tror nok de fleste som har tatt selvmord har hatt sine årsaker. Enten det er en kombinasjon av rus og dumpet av kjæresten eller ensomhet som gjorde det. Noen har gjeld og blir deprimert a det. 

AnonymBruker

Jeg hadde ingen vanskeligheter i livet og var allikevel deprimert og suicidal, om man skal betegne det slik. Var ingen lang refleksjon bak det - heller handlinger som ble gjort fordi ingenting var følt ekte. 

Synes igjen at det er vanskelig å sette pris på livet og hadde det vært opp til meg, så hadde jeg helst ikke vært her, men det ville vært enormt skadelig for andre om der skjedde noe med meg. Man betyr noe for noen. Det får man ikke glemme. 

For at livet mitt skulle være mer verdt å leve, så måtte jeg hatt bedre evne til å kjenne glede og entusiasme. Det har jeg ikke. Gjør for det meste kun fonuftsbaserte ting, fordi det er lurt. Jeg klarer ikke hygge meg. Men jeg lurer på om det alltid er sånn eller bare de siste måneder. Klarer ikke huske. 

Anonymkode: b00db...2c1

AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 21.07):

Enten har jeg svart vet ikke, eller at det er ikke noe som kan bli bedre jeg har jo alt prøvd, og hvis jeg hadde blitt friskere, klart å være mer mamma, hatt et større nettverk og en god kjæreste. Men det er i grunn urealistisk å oppnå dette. Så selv om jeg ikke vurderer selvmord så har jeg ikke lyst på dette livet merker jeg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 21.15):

Når du skriver det der får jeg følelsen av at du har et annerledes syn på hva å være suicidal er. Vil du faktisk virkelig ta livet ditt på ekte? Eller er det bare tanker innimellom om at livet er kjipt og hadde vært fint å bli borte, men du kommer ikke til å gjøre det? Fordi sistnevnte er ikke å være suicidal. Det er faktisk ganske vanlig å tenke på døden og ikke noe som er sykt. 

Ja, kanskje? Det føles virkelig ut som jeg vil ta livet mitt på ekte når det står på som verst, men... men samtidig er jeg litt redd for å dø.

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (På 5.7.2023 den 14.35):

Enten har jeg svart vet ikke, eller at det er ikke noe som kan bli bedre jeg har jo alt prøvd, og hvis jeg hadde blitt friskere, klart å være mer mamma, hatt et større nettverk og en god kjæreste. Men det er i grunn urealistisk å oppnå dette. Så selv om jeg ikke vurderer selvmord så har jeg ikke lyst på dette livet merker jeg. 

Jeg føler også at jeg har forsøkt alt og det er nyttesløst... Hvor lenge skal man kjempe liksom?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...